رهاسازی غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی، چالش جدی مدیریت شهری است

قزوین – ایرنا – مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین گفت: رهاسازی غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی، چالش جدی مدیریت شهری است که تنها سه استان تهران، اصفهان و کرمانشاه در این زمینه کار کرده‌اند.

مصطفی صالحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش جمعیت، مهاجرپذیر بودن شهرها، تبدیل بی ضابطه روستاها به شهرها و فقدان یک قانون جامع در خصوص ساخت و ساز در کشور و استان موجب تولید و رهاسازی غیرمجاز نخاله های ساختمانی می شود.

وی افزود: از سوی دیگر وقتی ساختمان های یک طبقه که باید ۱۰ سال عمر داشته باشند طی پنج سال تخریب می شوند باید شاهد تولید کوهی از نخاله های ساختمانی باشیم.

صالحی ادامه داد: اگر جایی برای تخلیه نخاله های ساختمانی تعریف نشده باشد شبانه در کنار و حاشیه جاده ها و مزارع کشاورزی تخلیه و رهاسازی می شوند.

این مسوول با بیان اینکه متاسفانه در بحث مدیریت نخاله های ساختمانی، راهکار ارایه نکرده ایم، گفت: از استان های تهران، اصفهان و کرمانشاه که در این زمینه کار کرده اند موفق ترین آنها تهران بوده که فناوری بازیافت نخاله های ساختمانی را وارد کرده است.

وی با بیان اینکه مابقی استانها مثل قزوین در بحث مدیریت نخاله های ساختمانی عمل کرده اند، گفت: ما از سال ۸۷ در قزوین و اطراف آن از جمله محمدیه، الوند و اقبالیه که بیشترین تولید نخاله‌ را دارند به شهرداری های مربوط مجوز تخلیه نخاله های ساختمانی را در گودال های شن و ماسه با رعایت مقررات زیست محیطی و مسایل مربوط به آب های زیر زمینی با اخذ مجوز دستگاه های ذیربط داده ایم.

صالحی افزود: در جلسات کارگروه پسماند استان نیز یک سرمایه گذار، طرح خود را ارایه کرده است تا برای بازیافت حدود ۲ هزار تن نخاله ساختمانی با وارد کردن فناوری آن اقدام کند که تنها راهکار مدیریت نخاله ها همین امر است.

وی گفت: متاسفانه با توسعه شهرها روز به روز به معضل نخاله های ساختمانی افزایش می یابد و باید یک راهکار دایمی و مناسب در این زمینه اندیشیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha