هوای مازندران گرم‌تر می‌شود

۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۲۵
کد خبر: 84347604
هوای مازندران گرم‌تر می‌شود

ساری - ایرنا - افزایش تدریجی دمای هوای در مازندران که از دیروز جمعه شروع شد ، بر اساس پیش بینی هواشناسی امروز شنبه و فردا یکشنبه هم ادامه خواهد یافت و شهروندان مازندرانی ، مسافران و گردشگران هوای نسبتا گرمی را تجربه خواهند کرد.

به گزارش ایرنا ، جدول پیش بینی پنج روزه هواشناسی مازندران نشان می دهد که خنکی هوای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد که از اواسط هفته گذشته شروع شد و تا اواخر روز پنجشنبه ادامه داشت ، اکنون جایش را به گرمای ناگهانی خردادی داده است و احتمالا شهروندان مازندرانی در برخی از مناطق مرکزی و شرقی فردا یکشنبه را با گرمای حدود ۴۰ درجه ای سپری خواهند کرد.

گرمای بالای ۳۰ درجه در مناطق جلگه ای مازندران با آب و هوای معتدله خزری منجر به شکل گیری هوای شرجی می شود ، وضعیتی که تحمل آن برای بسیاری از افراد غیربومی و تازه وارد طاقت فرسا خواهد بود. در شرایط شرجی ، دمای هوای احساسی با آنچه که هواشناسی به عنوان دمای هوای واقعی اعلام می کند بین سه تا پنج درجه تفاوت خواهد داشت. به عبارتی در شرایط شرجی با دمای هوای ۳۵ درجه ، احساس گرمای ۴۰ درجه ای در مناطق جلگه ای مازندران ایجاد می شود و به همین دلیل هم در چنین شرایطی کارشناسان بهداشت و درمان به افراد آسیب پذیر در باره خروج از منزل و قرار گرفتن در معرض هوای شرجی هشدار می دهند.

نکته قابل توجه در جدول پیش بینی پنج روزه هواشناسی مازندران این است که طی امروز و فردا گرمای هوا در مناطق کوهستانی و ییلاقی مازندران بیشتر از بسیاری از مناطق جلگه ای است. مثلا دمای هوای منطقه کوهستانی کجور در نوشهر امروز در گرم ترین زمان به ۳۳ و فردا به ۳۴ درجه می رسد. کلاردشتی ها هم هوای ۳۳ درجه را طی این مدت تجربه می کنند.

دمای هوا در منطقه کوهستانی کیاسر در شهرستان ساری امروز  به ۳۴ و فردا به ۳۵ درجه سانتی گراد بالای صفر خواهد رسید . در آلاشت دمای هوا امروز ۳۳ و فردا ۳۵ درجه سانتی گراد بالای صفر خواهد بود. در سوادکوه نیز مردم گرمای ۳۶ درجه را روز یکشنبه تجربه می کنند . دمای هوا د ر منطقه کوهستانی بلده شهرستان نور که اغلب سال خنک ترین نقطه مازندران محسوب می شود ، فردا یکشنبه به ۳۰ درجه سانتی گراد بالای صفر خواهد رسید .

به طور کلی طبق جدول پیش بینی پنج روزه هواشناسی ، اگر چه افزایش دمای هوا در مناطق کوهستانی مازندران بیشتر از جلگه و دشت خواهد بود ، ولی در منطقه ساحلی دریای مازندران ، شهروندان غرب استان گرمای کمتری را نسبت به مرکز و شرق استان تجربه می کنند . دمای هوا در گرم ترین زمان امروز در رامسر به ۲۹ و فردا هم به ۳۱ درجه می رسد در حالی که جویباری ها در مرکز مازندران دمای ۳۶ درجه ای را باید تحمل کنند.

گرمای موقت 

البته پیش بینی هفتگی هواشناسی مازندران نشان می دهد که افزایش دمای هوا فقط مربوط به امروز و فردا است و از روز دوشنبه شهروندان مازندرانی شاهد کاهش محسوس دما خواهند بود به گونه ای که مثلا در آلاشت دمای هوا از ۳۵ درجه روز یکشنبه به ۲۰ درجه سانتی گراد بالای صفر در روز دوشنبه کاهش خواهد یافت یا در بابل گرمای ۳۶ درجه ای یکشنبه جایش را به خنکی ۲۷ درجه ای روز دوشنبه خواهد داد.

بر اساس پیش بینی هواشناسی مازندران ، هوای استان طی امروز و فردا صاف  تا نیمه ابری ، با افزایش محسوس دما و وزش باد گرم در ارتفاعات و دامنه ها و احتمال مه صبحگاهی در مناطق ساحلی و جلگه ای همراه خواهد بود.

هوای استان روز دوشنبه نیمه ابری همراه با کاهش دما خواهد بود که گاهی با افزایش ابر ، وزش باد گاهی نسبتا شدید مواجه می شود. برای مناطق غربی مازندران هم احتمال بارش پراکنده و خفیف پیش بینی شده است.

روز سه شنبه این هفته هم هوای مازندران نیمه ابری است که گاهی با افزایش ابر ، وزش باد و در ارتفاعات استان با احتمال رگبار پراکنده همراه می شود. روز چهارشنبه هم هوای استان صاف تا نیمه ابری باقی ماند ولی دمای هوا افزایشی می شود. برای ارتفاعات در این روز احتمال وزش باد گرم و برای مناطق ساحلی و جلگه ای هم احتمال مه صبحگاهی پیش بینی شده است.

هوای مازندران برای روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری هم در مناطق ساحلی و جلگه ای نیمه ابری همراه با کاهش دما پیش بینی شده که گاهی با افزایش ابر و احتمال رگبار پراکنده در غرب استان همراه می شود . در ارتفاعات هم طی این مدت هوا صاف تا نیمه ابری خواهد بود که بعد از ظهرها بر میزان ابر افزوده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha