۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۳۰
کد خبرنگار: 3081
کد خبر: 84348027
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۳۰
کد خبر: 84348027
مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

تهران -ایرنا - شیوع جهانی ویروس کشنده کرونا با وجود تحمیل لطمه های فراوان بر حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سلامت، اشتغال، کسب و کارها، آموزش و پرورش و ...، نتوانسته بر اراده قوی ملت ها برای تعیین سرنوشت شان غلبه کند؛ برگزاری انتخابات مختلف در عصر شیوع کرونا در کشورهای گوناگون، حکایت از این مهم دارد.

 به رغم اثرات منفی و گسترده همه گیری کووید-۱۹ بر زندگی مردم جهان و آسیب به اقتصاد و کسب و کارها، مروری بر برگزاری انتخابات در کشورهای مختلف حاکی از آن است که میل مشارکت جستن مردم جهان در تعیین سرنوشت خود البته با حفظ پروتکل های بهداشتی، بر هراس ناشی از ویروس کرونا غلبه کرده است.

به گزارش ایرنا، بیش از یک سال  و نیم از زمان شروع بیماری همه گیر کووید-۱۹  سپری شده و با پیدایش ویروس کرونا، جهان چهره متفاوتی را تجربه کرده است؛ تعطیلی کسب و کارها؛ لغو مسافرت ها؛ قرنطینه؛ مرگ و میر گسترده افراد و فاصله گذاری های اجتماعی.

آنچه در تابلوی جهان معاصر قابل تامل است، تصویر جهانی است که نفس هایش به شماره افتاده اما امید مردمانش به آینده ای بهتر هرگز نمرده است. از زمان شیوع این بیماری، مردمی که در تمام جهان از بسیاری از حقوق اجتماعی خود صرفنظر کرده بودند، حاضر به تعلیق حق مشارکت در سرنوشت خود نشدند؛ برگزاری دوره های مختلف انتخابات در کشورهای مختلف حتی با وجود همه گیری کرونا، با رعایت شیوه نامه های بهداشت، شاهدی بر این مهم است.

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

حق مشارکت در امور عمومی و سیاسی یکی از حقوق مسلم هر فرد در جامعه است که ریشه در  اصل حکومت دموکراتیک مبتنی بر رضایت و رأی مردم  دارد.

ماده (۲۱) اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب ۱۹۴۸ میلادی صراحتاً بر این حق تاکید کرده است. بند (۱) این ماده بیان می دارد: «هر شخصی حق دارد که در مدیریت کشور خود مستقیماً یا به واسطه انتخاب آزادانه نمایندگان مشارکت جوید».

بند (۳) این سند بنیادین حقوق بشری در جهان نیز اشعار می دارد: «اراده مردم باید اساس حاکمیت دولت باشد. چنین اراده ای باید در انتخاباتی حقیقی و ادواری اعمال گردد که مطابق حق رای همگانی باشد که حقی جهانی و برابر برای همه است. رای گیری از افراد می بایست به صورت مخفی یا به نحوی برگزار شود که آزادی رای را تامین نماید».

ماده (۲۵) میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۹۶۶ میلادی نیز که یکی دیگر از اسناد بنیایدن حقوق بشری در جهان محسوب می شود، همین موارد فوق را پیرامون حق رای دادن و لزوم مشارکت شهروندان در سرنوشت سیاسی کشور منعکس کرده است.

مشارکت سیاسی گسترده مردم در اقصی نقاط جهان نشان داد حیات سیاسی از آنچنان اهمیتی برای شهروندان کشورهای مختلف برخوردار است که حیات مادی را تحت شعاع خود قرار داده است. حضور پر رنگ مردم در صحنه انتخابات جهان در اکثر موارد در حالی است که هنوز واکسیناسیون ضدکرونا یا انجام نشده و یا در مراحل آغازین خود قرار داشته است. 

انتخابات ریاست جمهوری سوریه

دومین انتخابات ریاست جمهوری سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون که این کشور علاوه بر توطئه‌های بین المللی با جنایات تروریست‌های تکفیری مواجه بوده،  چهارشنبه گذشته (پنجم خرداد ماه ۱۴۰۰/ ۲۶ مه ۲۰۲۱) برگزار شد.  مردم سوریه ساکن داخل و خارج از این کشور این بار برای انتخاب رییس جمهوری کشورشان از میان نامزدهای تایید صلاحیت شده که یکی از آن ها از جمله مخالفان دولت بود، پای صندوق های رای رفتند.

 با توجه به شیوع کرونا، تدابیر لازم برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله اجتماعی در این انتخابات اتخاذ شده بود.

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

انتخابات سراسری بولیوی

بولیوی حدود یک سال پس از کودتایی که منجر به کناره گیری اوو مورالس رئیس‌جمهوری قانونی این کشور شد، با پشت سر گذاشتن کشمکش‌های فراوان برای تعیین تاریخ و تعویق چندباره، سرانجام ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۹۹) انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرد.  

دادگاه عالی انتخاباتی بولیوی یک هفته پس از برگزاری انتخابات و پس از شمارش همه آرای جمع‌آوری شده، اعلام کرد لوئیس آرسه وزیر اقتصاد اسبق دولت مورالس و رهبر حزب جنبش به سوی سوسیالیسم (MAS) با کسب ۵۵ درصد آرا پیروز انتخابات است و انتخابات به دور دوم کشیده نخواهد شد. نتایج آرا همچنین نشان داد کارلوس مِسا رئیس‌جمهوری اسبق بولیوی (۲۰۰۳- ۲۰۰۵) و لوئیس فرناندو کاماچو به ترتیب ۲۹ و ۱۴ درصد آرا را از آن خود کردند.

بر اساس داده های نهاد انتخاباتی بولیوی، شش میلیون و ۴۸۳ هزار و ۸۹۳  رای در انتخابات ریاست جمهوری تک دوره ای ۲۰۲۰ بولیوی جمع‌آوری شده که بیانگر مشارکت ۸۸.۴۲ درصدی مردم در این رقابت سیاسی است.

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، برای حضور ۳۶ نماینده مجلس سنا و ۱۳۰ کرسی مجلس نمایندگان نیز تعیین تکلیف شد. به این ترتیب نامزدهای حامی حزب جنبش به سوی سوسیالیسم، با تصاحب ۲۱ کرسی از سنا و ۷۵ کرسی از کنگره، اکثریت آرا را به دست آورده و موفقیت قطعی حزب تحت حمایت مورالس را تثبیت کردند.  

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

انتخابات منطقه ای بولیوی

پس از برگزاری انتخابات محلی ۷ مارس ۲۰۲۰ (۱۸ اسفند ۹۹) برای تعیین شهرداران و فرمانداران ۹ ایالت بولیوی، با وجود پیشتازی جنبش به سوی سوسیالیسم از میان ۳۳۶ نامزد انتخابات شورا و شهرداری‌ها، اما به دلیل نزدیکی آرا این انتخابات به دور دوم کشیده شد و در تاریخ ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) برگزار شد.

در دور نخست، نمایندگان جنبش به سوی سوسیالیسم ۲۴۰ منصب شهرداری را به دست آوردند. اما در دور دوم به رغم پیشبینی ها از تثبیت قدرت این حزب چپگرا برای در دست گرفتن کنترل هر ۹ بخش کشور همسو با دولت لوئیس آرسه، فرمانداران چهار بخش لاپاز، چوکیساکا، پاندو و تاریخا از میان احزاب مخالف برگزیده شد. به این ترتیب با پیروزی فرمانداران دو ایالت از نامزدهای مستقل، حزب جنبش به سوی سوسیالیسم تنها کنترل سه بخش کوچابامبا، اُرورو و پوتوسی را به دست آورد.

بر اساس گزارش نهاد انتخاباتی بولیوی، با حضور شش میلیون و ۱۲۵ هزار و ۳۰۷ رای‌دهنده بولیویایی، مشارکت ۸۵.۹۰ درصدی در این انتخابات به ثبت رسید.  

انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان

انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان با رقابت بین پنج نامزد از احزاب مختلف روز یکشنبه ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۹ (۱۱ اکتبر ۲۰۲۰) برگزار شد و امامعلی رحمان با کسب بیش از ۹۰ درصد آرا به پیروزی قطعی رسید و می‌تواند برای پنجمین بار متوالی به مدت ۷ سال دیگر در رأس حکومت باقی بماند.

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

انتخابات پارلمانی سوریه

سومین دوره انتخابات پارلمانی در سوریه بعد از اصلاح قانون اساسی این کشور از صبح روز یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹/  ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۰ در ۱۴ استان و در ۷ هزار و ۴۰۰ مرکز اخذ رای برای انتخاب ۲۵۰ نماینده مجلس سوریه آغاز شد و حزب حاکم این بار نیز اکثریت کرسی های مجلس را به دست آورد.

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

انتخابات پارلمانی ونزوئلا

سرانجام پس از ماه ها گفتگو بین حزب حاکم به ریاست نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا و گروه مخالفان، انتخابات مجلس این کشور در تاریخ ششم دسامبر ۲۰۲۰ (۱۶ آذر ۱۳۹۹) برگزار شد. این رقابت بین ۱۴ هزار و ۴۰۰ نامزد از ۱۰۷ سازمان و نهاد سیاسی در ۱۴ هزار و ۲۲۱ مرکز رای گیری برای تعیین ۲۷۷ نماینده جدید مجلس برای یک دوره پنج ساله (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶) برگزار شد.

بر اساس اطلاعات کمیته انتخاباتی ونزوئلا، بر اساس نتایج اعلام شده، حزب «قطب بزرگ میهنی سیمون بولیوار» با کسب ۶۹.۳۴ درصد آرا پیروز اصلی این کارزار شناسایی شد و با تصاحب ۲۵۳ کرسی، اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرد.

میزان مشارکت مردمی در این انتخابات ۳۰.۵ درصد گزارش شد.

انتخابات منطقه ای ونزوئلا

ونزوئلا انتخابات محلی و منطقه ای ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱ (۳۰ آبان ۱۴۰۰) برای گزینش فرمانداران، شهرداران، شوراهای قانونگذاری ایالت‌ها و همچنین شوراهای شهر را پیش رو دارد.

انتخابات محلی ونزوئلا نخستین انتخاباتی است که توسط شورای انتخابات جدید این کشور که اوایل ماه جاری (می/ اردیبهشت) انتخاب شد، برگزار می‌شود و این شورا شامل سه عضو از حزب تحت حمایت دولت و دو عضو متمایل به مخالفان است. شورای قبلی فقط از سوی وفادارن به نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور تشکیل شده بود.

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

خوآن گوآیدو رهبر مخالفان اعلام کرده است که این کشور آمریکای لاتین باید همزمان با انتخابات محلی و منطقه‌ای، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را نیز برگزار کند.

انتخابات آرژانتین

کنگره ملی آرژانتین به عنوان قوه مقننه، دو مجلس نمایندگان و مجلس سنا را شامل می‌شود. انتخابات مجلس قانونگذاری آرژانتین ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۳ آبان ۱۴۰۰) برای تعیین ۱۲۷ نماینده از مجموع ۲۵۷ کرسی کنگره و ۲۴ کرسی از ۷۲ کرسی مجلس سنا برگزار خواهد شد.

به این ترتیب اعضای مجلس نمایندگان از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ و سناتورها از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ برگزیده خواهند شد.

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

انتخابات مجلس نمایندگان آرژانتین هر دو سال یکبار برگزار شده و نیمی از اعضای آن هر انتخابات را تمدید می‌کنند.

سنای آرژانتین نیز مجلس علیای این کشور است ۷۲ سناتور آن از طریق انتخابات مستقیم انتخاب می‌شوند. هر کدام از ایالت‌های آرژانتین سه سناتور دارند. این انتخابات نیز هر دو سال یکبار، برای انتخاب یک سوم از سناتورها برگزار می‌گردد.

 انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در غنا

 انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در غنا در ۷ آذر ۱۳۹۹/ ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شد. نانا آکوفو-آدودو، رئیس جمهوری کنونی در رقابت با جان درامانی ماهاما، رقیب دیرینه او به پیروزی مجدد رسید.  

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

انتخابات منطقه ای در اسپانیا

از آغاز شیوع ویروس کرونا، چهار  فرآیند انتخاباتی در اسپانیا برگزار شده است.

انتخابات گالیسیا

۱۲ ژوئیه ۲۰۲۰ (۲۲ تیر ۱۳۹۹) انتخابات ایالتی گالیسیا برای تعیین ۷۵ نماینده جدید پارلمان این ایالت برگزار شد. این انتخابات که قرار بود ۵ آوریل ۲۰۲۰ (۱۷ فروردین ۱۳۹۹) برگزار شود به دلیل شرایط شیوع بیماری کووید-۱۹ به تعویق افتاد. «حزب مردمی گالیسیا» (PP) به رهبری آلبرتو نونیِز فِیخو (Alberto Núñez Feijóo) با کسب ۴۷.۶ درصد آرا، ۴۱ کرسی پارلمان را از آن خود کرد.

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

انتخابات باسک

۱۲ ژوئیه ۲۰۲۰ (۲۲ تیر ۱۳۹۹) انتخابات منطقه ای ایالت باسک همزمان با انتخابات گالیسیا برای تعیین ۷۵ نماینده جدید مجلس این ایالت برگزار شد. «حزب ناسیونالیست باسک» (PNV) به رهبری «اینیاگو اورکویو» (Iñigo Urkullu) با تصاحب ۳۱ کرسی، اکثریت آرا را به دست آورد.

انتخابات کاتالونیا

در میانه تنش میان رهبران جدایی طلب و دولت مرکزی اسپانیا، پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان واجد شرایط کاتالونیا ۱۴ فوریه (۲۶ بهمن) برای انتخابات منطقه ای پارلمانی این ایالت کلیدی به پای صندوق‌های رای رفتند. انتخابات منطقه ای ایالت کاتالونیا در شرایط شیوع بیماری کرونا و با رای ممتنع ۴۶.۴۴ درصدی برگزار شد.

حزب «چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا» (ERC)، «با هم برای کاتالونیا» (JxCAT) و حزب «نامزدی وحدت مردمی» (CUP) به ترتیب با کسب ۳۳، ۳۲ و ۹ کرسی، اکثریت کرسی‌های پارلمان را برای یک دوره چهار ساله از آن خود کردند.

همچنین نرخ مشارکت رأی دهندگان در این انتخابات با وجود شیوع بیماری کرونا ۶ .۵۳ درصد بود که در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۵.۴ درصد کاهش داشت.

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

انتخابات مادرید

انتخابات منطقه ای مادرید، پایتخت اسپانیا پس از ۱۵ روز نفس‌گیر از رقابت‌های انتخاباتی، برای تعیین نمایندگان ۱۳۶ کرسی دوازدهمین مجمع ایالت مادرید،  چهارم می (۱۴ اردیبهشت) برگزار شد.

تارنمای انتخابات ایالت مادرید (https://elecciones.comunidad.madrid) در گزارشی به بیان دستورالعمل‌های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه در روز برگزاری این رویداد سیاسی پرداخت و به این موارد اشاره کرد: رعایت فاصله اجتماعی، عدم برداشتن ماسک از صورت مگر به منظور تطابق اطلاعات هویتی در صورت درخواست کارکنان حوزه رای‌گیری، استفاده اجباری از ژل‌های بهداشتی پیش از رای دادن، ساعات پیشنهادی حضور سالمندان بالای ۶۵ سال در مراکز رای‌گیری ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰ و افراد با علائم مشکوک بیماری از ۱۹۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰.   

انتخابات منطقه ای مادرید هر چهار سال یکبار برگزار شده و شرکت برای کلیه اتباع بالای ۱۸ سال این ایالت مجاز است.

با شمارش نهایی آرا، «حزب مردمی» (PP) با تصاحب ۶۵ کرسی (از ۱۳۶ کرسی) و کسب حدود ۴۵ درصد مجموع آرا به پیروزی قاطع دست یافت. با پیروزی این حزب محافظه کار راست میانه، ایسابِل دیاس آیوسو رئیس ایالت مادرید برای یک دوره چهار ساله دیگر در سِمت خود ابقا شد.

انتخابات سراسری اکوادور

۱۳ میلیون شهروند اکوادور  هفتم فوریه ۲۰۲۱میلادی (۱۹ بهمن ۹۹) برای انتخاب رئیس‌جمهوری، معاون ریاست جمهوری و ۱۳۷ عضو مجلس این کشور آمریکای لاتین برای یک دوره پنج ساله (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵) در شرایط شیوع ویروس کرونا در مراکز رای‌گیری حاضر شدند. فرآیند انتخاباتی اکوادور دو مرحله ای است، به این ترتیب مردم اکوادور سرانجام روز یکشنبه ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) با شرکت در دور دوم انتخابات سرنوشت سیاسی کشورشان را تعیین کردند.  

اکوادور از جمله کشورهایی است که فرآیند رای‌دهی در افراد بالای ۱۸ سال (تا ۶۵ سال) به صورت اجباری اجرا می‌شود. براساس اعلام شورای ملی انتخابات (CNE) این کشور، جریمه ۴۰ دلاری برای شهروندانی که بدون ارائه گواهی موجه و قانونی در انتخابات شرکت ننمایند، در نظر گرفته شده است. انتخابات اکوادور توسط بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر ناظر محلی و ۲۲۵ ناظر بین‌المللی نظارت شد.

میزان مشارکت مردم اکوادور در دور نخست انتخابات ۸۰.۹۹ درصد و در دور دوم ۸۲.۶۲ درصد برآورد شده است.

در کارزار انتخاباتی اکوادور، در یک طرف «آندرس آرائوز» کاندیدای برتر دور اول انتخابات از ائتلاف امید حزب ترقی خواهان و تحت حمایت های حزب چپ موسوم به کورۤئیسم قرار داشت و در طرف دیگر، «گیرمو لاسو» بانکدار از حزب کرئو راستگرا ایستاده بود که با اختلاف ناچیز و بحث برانگیزی از «یاکو پرز» دیگر رقیب راستگرای خود توانسته بود به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یابد.

سرانجام پس از کارزاری سخت و تعیین کننده، به رغم انتظارات برآمده از نظرسنجی‌های پیشین، «آندرس آرائوز» نامزد جناح چپ از «اتحادیه امید» تحت حمایت «رافائل کورّه آ» رئیس جمهوری پیشین اکوادور از راهیابی به مسند قدرت بازماند و در مقابل، «گیرمو لاسو» نامزد محافظه کار جناح راست، پیروز انتخابات ریاست جمهوری اکوادور شد. رئیس جمهوری جدید اکوادور ۲۴ می (سوم خرداد) زمام امور را به دست خواهد گرفت.

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

انتخابات شیلی

همه‌پرسی قانون اساسی

پس از سال‌ها انتظار و در پی تظاهرات گسترده در شیلی، تقویم سیاسی این کشور آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ سالی پر از رویدادهای مهم بوده و خواهد بود. بیش از ۷۸ درصد شهروندان شیلیایی (بیش از هفت و نیم میلیون نفر) در همه‌پرسی روز یکشنبه چهارم آبان ماه ۱۳۹۹ با هدف مقابله با نابرابری‌ها پای صندوق‌های رای رفته و به طرح اصلاح قانون اساسی این کشور «آری» گفتند. این برای نخستین بار در تاریخ این کشور آمریکای لاتین است که مردم در رفراندوم به لغو قانون اساسی فعلی که در دوران دیکتاتوری آگوستو پینوشه در ۱۹۸۰ تدوین شده است، رای مثبت دادند.

انتخابات تاریخی شیلی برای انتخاب فرمانداران، شهرداران و اعضای شورای نگارش قانون اساسی

پس از گذشت چند ماه (شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) مردم شیلی برای شرکت در انتخابات تاریخی تعیین  شهرداران، فرمانداران، اعضای شورا و از همه مهمتر ۱۵۵ زن و مردی که در تدوین قانون اساسی آتی این کشور نقش خواهند داشت، به پای صندوق های رای رفتند.

سرانجام ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) و به دنبال شمارش ۹۹ درصد آرای جمع‌آوری شده اعلام شد که حزب سیاسی حاکم تحت حمایت سباستین پینیِرا رئیس‌جمهوری راستگرای این کشور با کسب حدود ۲۱ درصد آرا شکست سنگینی را متحمل شده و نقشی در تدوین قانون اساسی جدید نخواهند داشت.

به این ترتیب نمایندگان مستقل، ۴۰ درصد آرا، احزاب چپگرا و کمونیست ۱۸.۵ درصد آرا و احزاب چپ میانه ۱۵ درصد آرا را از آن خود کردند.  

انتخابات حساس شورای نگارش قانون اساسی جدید قرار بود یک ماه قبل (۲۱ و ۲۲ فروردین) برگزار شود که پس از تصویب طرح دولت پینیرا برای تعویق انتخابات پارلمانی به منظور مقابله با گسترش شدید ویروس کرونا، تاریخ پیش بینی شده به یک ماه بعد (۲۵ و ۲۶ اردیبهشت) موکول شد.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی شیلی

شیلیایی‌ها همچنین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱ (۳۰ آبان ۱۴۰۰) را پیش رو خواهند داشت که دور تازه ای از تحولات سیاسی در این کشور آمریکای جنوبی را رقم خواهد زد.

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

انتخابات پارلمانی بلغارستان 

مردم بلغارستان در حالی در ۱۵ فروردین ۱۴۰۰/ ۴ آوریل ۲۰۲۱ برای انتخاب پارلمان جدید به پای صندوق‌های رای رفتند که همه گیری کرونا و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن بر موضوعات مهم انتخاباتی حاکم شده بود؛ این کشور عضو اتحادیه اروپا با هفت میلیون نفر دارای میزان آلودگی بسیار بالا و میزان واکسیناسیون بسیار پایین بوده است.

مشارکت در تعیین سرنوشت؛ حقی که مغلوب کرونا نشد(۲)

انتخابات سراسری نیکاراگوئه

انتخابات عمومی نیکاراگوئه ۷ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۶ آبان ۱۴۰۰) برای تعیین رئیس‌جمهوری، ۹۰ نماینده مجلس ملی و ۲۰ نماینده «پارلمان آمریکای مرکزی»  برگزار خواهد شد.  

دانیل اورتگا ۷۵ ساله که از سال ۲۰۰۷ رئیس‌جمهوری این کشور است، قصد دارد برای بار چهارم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. او سه سال پیش با متهم کردن مخالفان به تلاش برای انجام کودتا علیه دولت، دست به سرکوب گسترده مخالفان حکومت زد که خواهان برگزاری انتخابات پیش از موعد بودند. جبهه «آزادیبخش ملی ساندینیستا» به ریاست اورتگا، کنترل قوای مقننه و قضاییه و بیشتر رسانه‌های نیکاراگوئه را در دست دارد.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده، میزان محبوبیت اورتگا و حزبش به زیر ۲۰ درصد رسیده اما نه به این معنی که حزب مخالف طرفداران زیادی دارد. بلکه ۷۰ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند که طرفدار هیچ حزبی نیستند.

مجمع ملی نیکاراگوئه اخیرا قانونی را تصویب کرد تا افرادی که به اعتقاد دولت تلاش‌ها برای سرنگونی رئیس جمهوری این کشور را تامین مالی یا اعمال تحریم‌ها علیه مقامات دولتی را ترغیب می‌کنند، نتوانند در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ نامزد شوند. هر چند منتقدان دولت، این قانون را تلاشی برای جلوگیری از فعالیت مخالفان اورتگا می‌بینند اما دولت نیکاراگوئه در تلاش است تا با انجام اصلاحاتی همچون انتصاب اعضای جدید در نظام انتخاباتی کشور، ممنوعیت دریافت بودجه توسط احزاب سیاسی از سوی دولت‌های خارجی و یا سازمان‌های غیر دولتی و همچنین حضور برابر ۵۰ درصدی نامزدهای زن و ۵۰ درصدی نامزدهای مرد در این رقابت، انتخاباتی شفاف تر و آزادانه تر را برگزار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha