۹ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۲۱
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84349025
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بارندگی‌ها در کردستان ۴۴ درصد کاهش یافت

۹ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۲۱
کد خبر: 84349025
بارندگی‌ها در کردستان ۴۴ درصد کاهش یافت

سنندج - ایرنا - معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: میانگین بارندگی استان در سال زراعی جاری تاکنون ۲۹۱ میلی‌متر ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.

علی پناهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میانگین بارندگی‌های کردستان از آغاز سال زراعی جاری(اول مهر پارسال) تاکنون ۲۹۱ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته (۵۱۸ میلی‌متر) ۴۴ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت (۲۵ تا ۳۰ سال قبل) حدود ۴۴۱ میلی‌متر، ۳۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: میانگین میزان بارندگی شهر سنندج مرکز استان در سال زراعی جاری تاکنون ۲۹۶ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۴۶۴ میلی‌متر) ۳۶ درصد و نسبت به دوره بلندمدت (۴۴۵ میلی‌متر) ۳۳ درصد کاهش بارندگی داشته است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان بیشترین کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را مربوط به شهرهای قروه و بیجار با ۵۲ درصد عنوان کرد و گفت: شهرهای دیواندره با ۵۱ درصد، دهگلان ۴۹ درصد، مریوان ۴۶ درصد، کامیاران ۴۳ درصد، سروآباد ۳۸ درصد، بانه ۳۷ درصد، سنندج ۳۶ درصد و سقز با ۳۲ درصد در جایگاه‌های بعدی کمترین میزان بارش قرار دارند.

وی ادامه داد: بیشترین کاهش بارندگی نسبت به دوره بلندمدت را شهر سروآباد با ۴۷ درصد به خود اختصاص داده و پس از آن شهرهای قروه و کامیاران با ۴۳ درصد، مریوان و بیجار ۴۰ درصد، بانه ۳۴ درصد، سنندج ۳۳ درصد، سقز ۲۳ درصد و دیواندره با ۱۸ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

مریوان بیشترین میزان بارش را در سال زراعی جاری داشته است

پناهی با اشاره به اینکه بیشترین میزان بارش ‌را در سال زراعی جاری تاکنون مریوان با ۴۴۰ میلی‌متر به نام خود ثبت کرده است، اضافه کرد: در این مدت به ترتیب شهرهای بانه ۴۳۷ میلی متر، سروآباد ۳۸۴، دیواندره ۳۵۶، سقز ۳۵۰، کامیاران ۳۰۰، سنندج ۲۹۶، دهگلان ۲۱۰، قروه ۱۷۸ و بیجار ۱۶۶ میلی‌متر بارندگی داشتند.

وی یادآور شد: فصل بارندگی در کردستان به اتمام رسیده و سامانه فعال بارشی نیز برای روزهای آتی در استان پیش بینی نمی‌شود.

اداره کل هواشناسی کردستان دارای ۲۲ ایستگاه هواشناسی شامل ۹ ایستگاه سینوپتیک (هر ساعت یک بار تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود) و ۱۳ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۷۹ ایستگاه باران‌سنجی و سه ایستگاه جاده‌ای است و این ایستگاه‌ها در طول شبانه روز پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری و ثبت می‌کنند.

سال زراعی(آبی) در ایران از یکم مهرماه هر سال آغاز می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha