فعالیت ۱۲۰۰ شرکت در زیست بوم صنایع خلاق کشور

تهران- ایرنا- دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فعالیت ۱۲۰۰ شرکت در زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی کشور خبر داد.

پرویز کرمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با تاکید بر اهمیت شرکت های خلاق در زیست بوم نوآوری کشور افزود: نیروی انسانی خوب در ایران داریم که پرورش یافته دانشگاه های مادر در جای جای کشور از تهران تا سایر نقاط پهنه جغرافیایی کشور هستند و در درون این نیروی انسانی حدود ۶ هزار استارتاپ و ۴۰۰ شتاب دهنده، مرکز نوآوری و خانه خلاق و نوآوری ایجاد شده است. 

وی بیان کرد: شرکت های دانش بنیان و خلاق حدود ۵۸۰۰ شرکت دانش بنیان، هزار و ۲۰۰ شرکت خلاق و بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی  و ۳۵۰ هزار شغل مستقیم را در جامعه ایجاد کردند.

کرمی ادامه داد: در راستای تحقق اقتصاد خلاق که چیزی بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی آن در دو سال گذشته در دنیا بوده است، یک کار مهم در معاونت علمی مورد توجه قرار گرفته است. خانه های خلاق و نوآوری اخیرا در تهران و استان ها مورد توجه قرار گرفت و ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق به دنبال ایجاد و احیای این خانه ها است.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: صنایع فرهنگی و خلاق فناوری هایی هستند که موتور محرکه و ابتکار آن ها خلاقیت ذهنی، مهارت علمی و استعداد فردی است و به طور کلی تمام فعالیت هایی را که به طور بالقوه می توانند منشا خلاق ثروت و فرصت شغلی با استفاده از دارایی فکری باشند، تحت پوشش قرار می دهند.

وی گفت: اقتصاد خلاق، اقتصادی است که اساس آن ارزش افزوده برآمده از تبادل ایده ها، ابتکارات انسانی در مجموعه ای از  فعالیت های فکری و مادی است. بر خلاف اقتصادهای معمولی، کالایی و تولیدی و صنعتی که بر منابع محدود جهان و طبیعت مادی اتکا دارد، اقتصاد خلاق بر منابع نامحدود ایده ها و اندیشه های خلاق بشر و نیروی انسانی تکیه دارد که پایانی برای آن متصور نیست.

کرمی اظهار داشت: هر فناوری عمری دارد، اما نوآوری و خلاقیت عمر ندارد. اقتصاد خلاق به وسیله مجموعه ای از علوم، صنایع، دانش ها و مهارت ها که تولید کننده و ارایه دهنده دارایی های فکری است بر طیف متنوعی از فناوری ها مثل طراحی و معماری، موسیقی، سینما، انیمیشن، گردشگری، نشر، مد و لباس، گیاهان دارویی، چاپ، یادگیری، آموزش، سرگرمی، اسباب بازی، میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و هنرهای تجسمی و نمایشی استوار است.

وی درخصوص اهمیت کلیدی صنایع خلاق گفت: مواد خام مود نیاز این صنعت نه از طبیعت و مواد طبیعی بلکه از انواع خلاقیت های انسانی بدست می آید. کشور ما می تواند با توجه به پیشینه تاریخی، فرهنگی  و تمدنی که دارد این خلاقیت را به وفور در جای جای خود داشته باشد. علوم انسانی و هنر می تواند در تلفیق با علوم مهندسی، علوم پایه و دانش ها و فناوری های نوظهور در صنایع فرهنگی و تولیدات فرهنگی که می تواند حاملان محتوی ذهنی و فرهنگی باشد، نقش بسیاری داشته باشد. صنایع خلاق در کشور ما به  پشتوانه میراث فرهنگی و تمدن ایران اسلامی که از موقعیت خاصی در این زمینه و مزیت های رقابتی مهمی برخوردار است، می تواند به اشتغالزایی و ثروت افزایی کمک کند.

کرمی ادامه داد: این اشتغالزایی می تواند از سوی شرکت های خلاق که ماهیت رشد آنها، خلاقیت و نوآوری برای ارایه محصول و خدمات جدید با استفاده از مدل های نوین کسب وکار در سطح بازار هدف و توسعه محصولات و خدمات آنها است، صورت گیرد، هرچند ممکن است آنها دانش بنیان هم نباشند.

مشاور معاون علمی و فنوری رییس جمهوری گفت: اهدافی که در برنامه توسعه زیست بوم اقتصاد و شرکت های خلاق داریم این است که کارآفرینی در کشور ارتقا پیدا کند و سهم شرکت های خلاق در اقتصاد بیشتر شود؛ رویکرد نوینی برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال کشور داشته باشیم که صنایع فرهنگی و ذخایر فرهنگی و میراث معنویمان را در حوزه تمدن ایران اسلامی به جهان معرفی کنیم.

وی ادامه داد: در این زیست بوم سعی شده مشاغلی که از طریق شرکت های خلاق اشتغالزایی می کنند،‌ برای طیف های جوان تحصیل کرده که عمدتا فارغ التحصیلان علوم انسانی، هنر و اقتصاد هستند، تقویت شود.

کرمی یادآور شد: سعی شده شرکت های خلاق در صنایع فرهنگی و محصولات فرهنگی با بهره گیری از فناوری های جدید و نوآوری های روزآمد،با رویکرد خلاقانه در معضلات اجتماعی و مشکلات اساسی کشور نظیر رفع مشکل کم آبی، خشکسالی، پسماند، کنترل آلاینده های زیستی، بهینه سازی مصرف آب و انرژی و اصلاح الگوی مصرف حضور داشته باشند؛ چرا که صنایع فرهنگی و فناوری های نرم جزو صنایع دوستدار محیط و سبز محسوب می شوند.

وی گفت: در سال جاری سعی شده صادرات و همکاری های بین المللی در صنایع فرهنگی و کسب وکارهای نو تقویت شوند. این شرکت ها را می توان در حوزه کسب و کار خودشان از طریق حمایت ها و تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار می دهیم، توانمند کرد.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ایجاد خانه های خلاق و نوآوری که کار جدید معاونت علمی در این حوزه است با هدف ارایه زیر ساخت و تجاری سازی، استقرار تیم ها، هسته ها و شرکت های نوآور در درون این خانه های خلاق، توسعه بازار و بازار سازی، آموزش، حل مسئله و کمک به شکل گیری ایده های خلاق و نوآور و ایجاد کسب و کارهای نوآور از طریق همکاری با نهادهای تحقیقاتی، دانشگاه ها و شرکت های بزرگ انجام می شود تا بتوانیم خدمات جدیدی به آنها دهیم.

وی اظهار داشت : هر نهاد و سازمانی که بر اساس فعالیت های خود در جهت حمایت از تیم های خلاق، خانه های خلاق و حوزه های ۱۰ گانه صنایع  فرهنگی این همکاری را داشته باشد، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خدمت آنها هستیم.

کرمی گفت: شناسایی طرح های خلاق و نوآورانه در حوزه های مختلف صنایع فرهنگی، شناسایی و جذب حمایت از ایده های خلاق با هدف حمایت از توسعه محصولات فرهنگی، اشتغالزایی به همراه توسعه پایدار، ایجاد شبکه ها و سامانه های منتورینگ، مشاوره، آموزش، ساخت و تولید و ارایه مشاوره های تخصصی و فنی و در اختیار قراردادن آزمایشگاه ها و تجهیزات مورد نیاز،  اهداف توسعه خانه های خلاق در استان های کشور است.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha