یک متخصص: تغییر سبک زندگی مهمترین راهکار کنترل دیابت است

گچساران- ایرنا- متخصص بیماری های داخلی گفت: تغییر سبک زندگی مهمترین راهکار کنترل بیماری دیابت نوع ۲ است که با توجه به عوارض این بیماری توجه به آن ضروری است.

فاطمه وفاپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:کاهش پنج تا هفت درصدی وزن ، نخستین گام برای کنترل و پیشگیری از تبدیل مرحله پیش دیابت به دیابت است.

وی با یادآوری اینکه برای سلامت بدن باید همه گروه های اصلی در رژیم غذایی فرد باشد ،تصریح کرد: برای کاهش وزن باید میزان مصرف غذاها با استفاده از مشاوره تغذیه کنترل شده باشد.

متخصص بیماری های داخلی عنوان کرد: انجام ۱۵۰ دقیقه پیاده روی تند به صورت سه جلسه ۵۰ دقیقه ای یا پنج جلسه به مدت زمان ۳۰ دقیقه در هر هفته از راهکارهای کنترل دیابت است.

وفاپور تاکید کرد: کاهش استرس،ترک سیگار و اصلاح بی خوابی از دیگر اقدام هایی است که برای کنترل دیابت باید انجام شود.
وی با اشاره به اینکه نشانه های دیابت در قندهای بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ ظاهر می شود اضافه کرد: عطش زیاد به آب،پرادراری ،پرخوری،احساس خستگی شدید، دیر بهبود یافتن زخم ها و عفونت های مکرر مانند عفونت ریه از علامت های این بیماری است.

متخصص بیماری های داخلی تاکید کرد:کسانی که افراد درجه یک خانواده آنان دیابت دارند و دارای وزن بالا و دیابت بارداری دارند و بانوان مبتلا به کیست تخمدان، چربی خون و فشارخون بالا باید برای شناسایی به موقع این بیماری خاموش به پزشک مراجعه و آزمایش قند خون بدهند. 

۲ درصد جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد به بیماری دیابت مبتلا هستند حال آنکه این میزان در کشور پنج درصد است. 

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین به وجود می‌آیدانسولین ماده‌ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است.

قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.

۱۰ درصد موارد مبتلا به دیابت، از نوع یک و ۹۰ درصد موارد ابتلا از نوع دو است که این نوع دیابت، بسیار به شیوه زندگی و تغذیه ارتباط دارد و با تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha