برگزاری آزمون استخدامی اقدامی برای ایجاد رقابت عادلانه است

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: برگزاری آزمون‌های استخدامی و آزمون کتبی مدیران آینده توسط سازمان سنجش اقدامی برای ایجاد شفافیت حداکثری و رقابت عادلانه است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری در سلسله نشست‌های رویای تأمین اجتماعی فراگیر با موضوع شایسته گزینی و شایسته سالاری افزود: انتخاب بهترین‌ها برای همکاری با سازمان تأمین اجتماعی و انتصاب در سمت های مدیریتی این سازمان را به عنوان یک اصل و اولویت مدیریتی طی دو سال گذشته پیگیری کرده و سازوکار اجرایی دقیق و شفافی نیز برای تحقق این امر به اجرا گذاشته شد. 
وی برگزاری آزمون‌های استخدامی و آزمون کتبی مدیران آینده توسط سازمان سنجش را اقدامی برای ایجاد شفافیت حداکثری و رقابت عادلانه عنوان کرد و گفت: انتصاب مدیران از سنوات قبل از طریق تشخیص مدیران مافوق و معرفی ۳ گزینه برای هر پست انجام می‌شد، که با نوعی عدم شفافیت و اعمال سلیقه همراه بود. برای افزایش عدالت در انتصابات و انتخاب بهترین و توانمندترین همکاران برای تصدی مسئولتی‌های مدیریتی، طرح مدیران آینده اجرا شد. 
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: برنامه‌های دو سال گذشته در این سازمان نیز براساس بررسی دقیق و مشورت با صاحب‌نظران و شرکای اجتماعی بوده و در این جلسات گزارشی از کارهای انجام شده ارائه داده تا میزان پیشرفت و موفقیت سازمان تأمین اجتماعی در اجرای برنامه‌ها با شفافیت معرفی و بررسی شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی طرح مدیران آینده را نیز از اقدامات ارزنده و موفق این سازمان ارزیابی کرد و گفت: مدیرانی که بر اساس این فرآیند انتخاب شده‌اند، از بهترین و کارآمدترین مدیران سازمان تأمین اجتماعی بوده و عملکرد بسیار موفقی داشته‌اند.

عادل دهدشتی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی نیز در ادامه گفت: فراخوان برنامه مدیران آینده از تابستان ۹۸ انجام و تاکید شد، که یکی از معیارهای اصلی انتصابات آزمون مدیران آینده است.
وی افزود: اولین آزمون مدیران آینده در دی ماه ۹۸ با شرکت ۷۰۰۰ نفر از کارکنان سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد و پس از بازنشستگی تعدادی از مدیران دارای بیش از ۳۰ سال سابقه در اسفند سال ۹۸ مدیران جدیدی منصوب شده که عموما از بین برترین های آزمون اول مدیران آینده به شمار می روند. 
دهدشتی ادامه داد: پس از برگزاری آزمون اول مدیران آینده تعدادی از همکاران درخواست برگزاری آزمون مجدد را مطرح و پیگیری کردند که در شهریور ۹۹ آزمون دوم برگزار و در این مرحله استقبال بیشتر همکاران را شاهد بوده و بیش از ۱۱ هزار نفر از همکاران در آزمون شرکت کردند. 
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی گفت: از بین نفرات برتر شرکت کننده در آزمون مدیران آینده تا کنون ۳۲۰ مدیر در رده های مختلف مدیریتی سازمان تأمین اجتماعی منصوب شده اند که ۲۷۷ نفر از آنان در بخش بیمه‌ای و ۴۳ نفر در بخش درمانی مشغول فعالیت هستند. 
دهدشتی افزود: در بین مدیران منصوب شده ۱۳ مدیر کل استانی، ۷ مدیر درمان استانی ۴۲ معاون مدیرکل، ۱۸ معاون مدیر درمان۱۲۸ رئیس شعبه و ۸ رئیس بیمارستان حضور داشته و مابقی انتصابات نیز مربوط به سمت‌های معاون شعبه، مدیر بیمارستان، رئیس خدمات پرستاری و رئیس درمانگاه بوده است. 
وی ادامه داد: علاوه بر انتصاب ۳۲۰ مدیری که از بین نفرات برتر شرکت کننده در آزمون بوده‌اند، در سایر انتصابات نیز نتایج آزمون مدیران آینده مورد توجه قرار گرفته و در مجموع نتایج این آزمون بر ۳۹۰ انتصاب موثر بوده است. از جمله در برخی شعب و درمانگاه‌های کوچک و مناطق محروم که نفرات برتر آزمون تمایل به تصدی مسئولیت نداشته‌اند، سایر شرکت کنندگان براساس اولویت و نمرات کسب شده منصوب شده‌اند. 
هادی زبده شیرکوهی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: شایسته گزینی همکاران از مسائل مهمی است که مدیرعامل سازمان بر آن تاکید داشته و این طرح به عنوان طرحی کم نظیر در کشور به نحو مطلوب و بدون اشکال به اجرا درآمد و قطعا تأثیر پایدار و مثبت این برنامه در آینده سازمان تأمین اجتماعی قابل مشاهده خواهد بود. 
وی با بیان اینکه اجرای موفق سیاست‌ها و راهبردهای مدیریتی سازمان تأمین اجتماعی نیازمند بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآزموده و ماهر است، اظهار داشت: طرح مدیران آینده مبتنی بر تعریفی که در سازمان تامین اجتماعی اجرا شد، کم نظیر است و در این طرح برای اطمینان بخشی به همکاران و پیشگیری از تشکیک احتمالی از سازمان های مستقل و صاحب تجربه هم استفاده شده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی همچنین با اشاره به پایبندی مصطفی سالاری به طرح مدیران آینده گفت: در آغاز این طرح فشارها و مقاومت‌هایی وجود داشت، اما این روند امروز به عنوان یک اصل در انتصاب مدیران پذیرفته شده و امید است، در آینده این روند تداوم یابد و مدیران توانمندی در سازمان تامین اجتماعی حضور یابند. 

تامین اجتماعی یک نهاد گفتمان محور است

روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: تامین اجتماعی یک نهاد گفتمان محور است و بدون گفتمان اجتماعی کارکرد اجرایی موفقی نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: بر همین اساس در آغاز مدیریت دکتر سالاری ۱۴ نشست دیدبان رفاه و تامین اجتماعی برگزار شد و برنامه‌های مدیریتی از ابتدا با مشارکت و همفکری اندیشمندان حوزه رفاه اجتماعی و شرکای اجتماعی این سازمان طراحی شد. 
کردونی گفت: امروز نیز نتایج بدست آمده از این برنامه‌ها را در سلسله نشست‌های رویای تأمین اجتماعی فراگیر مرور کرده و آن‌چه که بیان می‌شود برای اصلاح و ارتقا برنامه‌ها و فعالیت‌های آینده به کار می‌رود.

حمید رضا سیفی، دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران نیز در این جلسه گفت: نگاهی که در سازمان تامین اجتماعی برای شایسته سالاری و شایسته گزینی وجود دارد و همچنین گفتمان اجتماعی حاکم بر سازمان تامین اجتماعی ارزشمند و قابل تقدیر است.
وی افزود: تصمیمات مدیریتی سازمان تأمین اجتماعی باید پایدار باشد و در در حوزه منابع انسانی باید با برنامه استراتژیک بتوان به چشم انداز و رویای تأمین اجتماعی فراگیر دست یافت. 

اکبر شوکت، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی و عضو هیأت امنا سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: معیار عدالت و رفاه اجتماعی در هر جامعه ای خدمات تامین اجتماعی است.

وی افزود: در کشور ما خدمات ارزشمندی ارائه می شود اما به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و تورم، اهمیت و ارزش آن در زندگی جامعه تحت پوشش نمود کافی ندارد.
وی رایگان شدن خدمات درمان بستری بیمه شدگان تأمین اجتماعی در بیمارستان‌های دولتی شهرهای فاقد بیمارستان تأمین اجتماعی را اقدامی مهم ارزیابی کرد و گفت: این طرح تصمیمی بسیار درست و اقدام ارزشمندی است که از توسعه فاقد توجیه مراکز درمانی تأمین اجتماعی جلوگیری می‌کند.
شوکت ادامه داد: این نوع از مدیریت و تصمیم گیری برای جامعه بسیار ارزشمند بوده و کارایی مدیران و تفکر صحیح مدیریتی نیز در این‌گونه تصمیم گیری ها مشخص می شود. طرح ۳۰۷۰ و الکترونیک شدن خدمات نیز از دیگر اقدامات ارزشمند مدیریتی سازمان تامین اجتماعی است که ما نتیجه آن را در سطح جامعه می‌بینیم.

به گزارش ایرنا، طرح ۳۰۷۰ روز دوشنبه (۱۹ آبان) با حضور مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب و کارگزاری‌های این سازمان افتتاح شد.

این طرح با ارائه ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون مراجع از مجموع ۹۶ میلیون مراجع تامین اجتماعی به شعب وکارگزاری‌های این سازمان را کاهش می‌دهد.

نصرالله دریابیگی، عضو کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه ضمن قدردانی از مدیریت دلسوزانه دکتر سالاری اظهار داشت: مدیرعامل سازمان در رده های پایین و همچنین رده های مدیریتی برقراری عدالت و شایستگی را مبنای کار قرار داد.
وی افزود: متناسب سازی حقوق بازنشستگان یکی از اقداماتی است که به دست توانای دکتر سالاری و دکتر شریعتمداری انجام و آرامش را در جامعه ایجاد کرد. مدیران دلسوز و شایسته باید این‌گونه طرح‌ها را اجرا کنند و سازمان تامین اجتماعی باید به صورت سه جانبه و به دست افراد دارای اهلیت و توانمندی اداره شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha