۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۴
کد خبر: 84352477
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانمارک، لانه جاسوسی آمریکا در قلب اروپا

۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۴
کد خبر: 84352477
دانمارک، لانه جاسوسی آمریکا در قلب اروپا

تهران- ایرنا- شبکه خبری فرانس۲۴ در گزارشی با اشاره به افشای جاسوسی دانمارک برای آژانس امنیت ملی آمریکا در رصد رهبران اروپایی نوشت: سابقه ارتباطات جاسوسی میان این دو کشور موضوع تازه ای نیست و دیرزمانی است که کپنهاک از این راه کسب درآمد می کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای این شبکه خبری فرانسوی، افشاگری های روز یکشنبه مبنی بر اینکه جاسوسان دانمارک در رصد رهبران اروپایی به آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) کمک کرده و نقش اساسی برای سرویس های اطلاعاتی آمریکا ایفا کرده برجسته نمود و پرده از همکاری هایی که طی سالها شدت یافته برداشت.

رسانه اروپایی یورونیوز نیز در گزارشی با عنوان «دانمارک چگونه به لانه ‌جاسوسی و شنود سایبری آمریکا در اروپا تبدیل شد؟» نوشت که بر اساس یک تحقیق رسانه‌ای که روز یکشنبه ۳۰ مه منتشر شد دانمارک به یک سازمان اطلاعاتی کشوری در ایالات متحده برای جاسوسی از رهبران اروپایی کمک کرده و به محل اصلی شنود و جمع‌آوری اطلاعات اروپایی به نفع سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تبدیل شده است.

به عبارتی دانمارک همچون یک پاسگاه مرزی برای آژانس امنیت ملی آمریکا با هدف جاسوسی از «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و سایر سیاستمداران در سرتاسر رود راین و همچنین شخصیت های فرانسوی، نروژی و سوئدی دستکم میان سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴میلادی خدمت می کرد. این افشاگری که در تاریخ ۳۰ می (۹ خرداد) علنی شد، نتیجه تحقیقات تلویزیون عمومی دانمارک (DR) با همکاری چندین رسانه اروپایی از جمله روزنامه "لوموند" فرانسه بود.

فرانس۲۴ در ادامه نوشت: هرچند جاه طلبی جاسوسان سایبری آمریکایی که می خواهند همه دنیا از جمله متحدان خود را شنود کنند، چیز جدیدی نیست. افشاگری های سال ۲۰۱۲ «ادوارد اسنودن» چهره افشاگر شناخته شده ای که مدت ها از کارمندان سازمان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود، پرده از وسعت نظارت سایبری آمریکا از سایر متحدان خود برداشت.

در پی افشای این اقدامات دانمارک، بسیاری از دانستن اینکه واشنگتن این کشور کوچک در شمال اروپا را به عنوان پایگاه خود برای جاسوسی از متحدان آن سوی آتلانتیک انتخاب کرده و سرویس اطلاعاتی دفاعی دانمارک (Forsvarets Efterretningstjeneste یا FE) هم موافقت کرده، متعجب شدند.

اما «فلمینگ اسپلیدزبول هانسن» متخصص مسائل امنیتی بین المللی در موسسه روابط بین الملل دانمارک، به فرانس۲۴ گفت: «این تعجب آور نیست و افشاگری های جدید تنها جزئیات بیشتری را به رسوایی های برملاشده سال گذشته در دانمارک اضافه می کند». وی افزود: «سرویس اطلاعات نظامی خارجی دانمارک از اوایل سال ۲۰۲۰ همکاری نزدیک با آژانس امنیت ملی آمریکا برای شنود شخصیت‌ها و گروه‌های صنعتی دانمارک را برای دستیابی به اهداف مشخص آغاز کرده است».

لذا اگر به نظر می رسد آژانس امنیت ملی آمریکا بر این باور است که می تواند با مصونیت کامل دانمارک را به عنوان پایگاهی برای جاسوسی در اروپا استفاده کند، به لطف سنت دیرین همکاری میان سرویس های اطلاعاتی دو کشور است.

هفته نامه دانمارکی "ویکنداویزن" (Weekendavisen) هم نوشت: دانمارک به نوعی عضو بالفعل و غیررسمی باشگاه "فایو آیز" (گروه سرویس های اطلاعاتی پنج کشور اصلی انگلیسی زبان) شده است.

سابقه ارتباط میان ملل شمال اروپا و آمریکا به اوایل دهه ۱۹۹۰ برمی گردد. در آن زمان کپنهاگ دریافت که روی یک معدن طلای جاسوسی نشسته است؛ کابل های زیر دریایی که کار ارتباطات الکترونیکی میان آمریکا و اروپا را انجام می دادند از طریق آبهای سرزمینی دانمارک عبور می کردند. سرویس اطلاعات نظامی خارجی دانمارک پس از پی بردن به این موضوع، به صورت مخفیانه موفق شد از این کابل ها استفاده کند و لذا به فکر کسب درآمد از سوی آمریکایی ها در ازای در دسترس قراردادن این اطلاعات شد. آژانس امنیت ملی آمریکا هم در آن زمان این فرصت را مغتنم شمرد و از این پیشنهاد کپنهاک استقبال کرد.

به این ترتیب، دانمارک درگیر یک سیاست حمایت نظامی از واشنگتن شد که به گفته اسپلیدزبول هانسن کپنهاک را در کنار آمریکایی ها به جنگ در لیبی، سوریه و افغانستان کشاند. به گونه ای که به گفته اسپلیدزبول هانسن دانمارک را می توان کشوری متخاصم دانست که بیش از ۳۰ سال در کنار آمریکا در جنگ بسر می برد.

دانمارک  چه چیزی بدست آورد؟

واشنگتن به دلیل موقعیت راهبردی خود در دریای شمال در فاصله نه چندان دور از اقیانوس منجمد شمالی، اهمیت بیشتری برای متحد اروپای شمالی خود دارد که احتمالا در سالهای آینده از اهمیت بیشتری هم برخوردار خواهد شد. اسپلیدزبول هانسن با اشاره به رشد رقابت بر سر منابع طبیعی بین ملت های نزدیک به قطب شمال، گفت: من فکر می کنم این همکاری با توجه به مسائل قطب شمال بیشتر افزایش خواهد یافت.

درواقع این همکاری میان جاسوسان دو کشور متحد یک طرفه نیست. این کارشناس امنیت ملی گفت: همکاری کپنهاک با واشنگتن باعث شده تا دانمارک به اطلاعات سرویس های آمریکایی که به مراتب کیفیت بالاتری نسبت به اطلاعات سرویس های جاسوسی آلمانی دارند، دسترسی داشته باشد. ضمن آنکه این همکاری وزنه سیاسی معتبری را در برابر واشنگتن در اختیار کپنهاک قرار داده  که شاید دانمارک از طریق دیگری نمی توانست آن را کسب کند.  

اما آیا این کافی است؟ سریال افشاگری های سال گذشته در مورد همکاری جاسوسان دانمارکی با همکارانشان در آمریکا به قیمت تخریب چهره این کشور اسکاندیناوی تمام شده است. به گونه ای که به اعتقاد اسپلیدزبول هانسن این امر بی تردید روابط میان دانمارک و سایر کشورهای اتحادیه اروپا را دشوار می کند. با این حال، او معتقد است که به نظر می رسد این خطر کردن برای مقامات دانمارک ارزش داشته است. زیرا آنچه برای رهبران مهم است تاثیر بر افکار عمومی است و تاکنون پیامدهای این اقدامات محدود بوده است.

با وجود این، اسپلیدزبول هانسن تاکید می کند چنانچه افشاگری های بیشتری در این خصوص صورت گیرد، فشارها بر دولت دانمارک افزایش خواهد یافت تا ثابت کند دانمارک به بهای اندکی به لانه جاسوسان سایبری آمریکا بدل نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha