به گزارش روز چهارشنبه این دانشگاه در این پیام خطاب به رییس جمهوری آینده آمده است: به استحضار میرساند آموزش عالی مهارتی، مسیری است که آموزش عالی در دنیا دنبال میکند؛ اگر آموزش مهارتی برخی کشورها از جمله فنلاند، سوئیس، آلمان و اتریش را بررسی کنیم، درمییابیم میانگین بیش از ۵۰ درصد دانشگاهها و دانشجویان در این کشورها به سمت آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی گرایش دارند.
در معرفی این دانشگاه نوشته شده است: دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای که از جمع فارغالتحصیلان علاقهمند هنرستانی و کار و دانش به عرصة مهارتآموزی دانشگاهی قدم میگذارند، در دو مقطع کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) تحصیل میکنند. آنان پس از گذراندن واحدهای درسی که بخش عمدة آن عملی است (بیش از ۷۰ درصد از دروس) و بهرهمندی از تخصص و تبحر استادان ماهر و باتجربه در حوزههای گوناگون، کار در کارگاهها و آزمایشگاهها و آشنایی با فنون و حرفههای مورد نیاز بازار و صنعت فارغالتحصیل میشوند تا در بیست سالگی با «پنجههایی کارآمد»، اعتماد به نفس، حس مسئولیت اجتماعی، انگیزه برای کسب روزی حلال و خدمت به خانواده، جامعه و میهن خویش روانة میدان تولید و اشتغالزایی شوند.
این پیام به نامگذاری سال ها از ۱۳۹۰ تا امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و عنوان می کند که تاکید رهبری بر رفع مشکلات اقتصادی است که دانشگاه های مهارتی می توانند در این زمینه مفید واقع شوند.
در برخورداری دانشگاه فنی و حرفهای از ظرفیتهای بالقوة متنوع در راستای تربیت تکنیسین ماهر و کمک مهندسان کارآمد و پرورش سرمایة انسانی مناسب بازار کار و تقاضای امروز ایران اسلامی به این موارد اشاره شده است: برخورداری از شبکه گستردهای از دانشکدهها و آموزشکدههای کشور، برخورداری از فضاهای گستردة آموزشی، کارگاهی، آزمایشگاهی و کشاورزی ،
برخورداری از شبکة گسترده مربیان و مدرسان خبره،برخورداری از برنامة درسی مبتنی بر تحلیل شغلی و توانمندیها، اشتغال ۷۰ الی ۸۰ درصد از دانشآموختگان در بازار کار (حین تحصیل یا پس از فراغت از تحصیل).
در بخشی از متن مزبور آمده است: دانشگاه فنی و حرفهای در عرصة ایفای مسئولیت اجتماعی در برخورد با بحرانهایی نظیر سیل، زلزله و شیوع ویروس کرونا نیز کارنامهای قابل قبول دارد و همواره بر آن بوده تا بین ارزشهای اخلاقی و تخصصهای خاص ارتباط معناداری ایجاد نماید. در راستای تحقق این هدف، در دوران شیوع ویروس کرونا و اعلام نیاز مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور، به خط مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا پیوست و بیش از ۲ میلیون ملزومات پزشکی و بهداشتی تولید شده در مراکز فنی و حرفهای را به جامعة پزشکی و درمانی کشور تزریق نمود.
از طراحی و ساخت نمونه تصفیه هوای محیطهای بیمارستان و نانو فیلتراسیون، تولید مواد ضدعفونیکننده، طراحی و تولید نمونه نیمه صنعتی تونل ضدعفونیکننده همراه، طراحی نمونه اولیه سیستمهای ضدعفونیکننده نانو شوینده یا نانو سیال، تولید ماسک استاندارد بهداشتی، گان جراحی، لباس محافظت پزشکی، پاپوش پرستاری، لباس ایزوله، روتختی، روبالشی، ساق و کلاه بیمارستانی، دستکش بهداشتی، ماسکهای جراحی سهلایة نانو فیلتردار و... از جمله فعالیتهای مراکز فنی و حرفهای در پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا ذکر شده است.
پیام دانشگاه فنی و حرفه ای همچنین طراحی اولین دوره مسابقات تولید محتوایی دانشجویی با محورهای فرهنگسازی سلامت، خلاقیت، آموزش ، مهارت، اخلاق و نیز ایجاد پویشها و پروژههای هدفمند در موضوع درختکاری، سعی نمود دانشجویان و کارکنان دانشگاه را به این مهم ترغیب نماید. بر همین اصل، طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، بیش از۹۰ هزار اصله درخت مثمر (۷۰ درصد) و غیرمثمر (۳۰ درصد) در ۱۸۰ دانشکده/ آموزشکدة تابع دانشگاه توسط بیش از ۳۰ هزار دانشجو، با شعار «هر دانشجو یک درخت» غرس گردید.
دانشگاه فنی و حرفه ای برخی از چالش های فعلی خود را چنین شرح داده است: غلبه فرهنگ مدرکگرایی دانشگاهها و تضعیف استقبال جامعه از کاردانیهای فنی و حرفهای ، نبود منابع مالی پایدار حمایتکننده و تخصیص بودجه مورد نیاز برای آموزشهای عالی فنی و حرفهای با عنایت به هزینهبر بودن اجرای این نوع و سطح از آموزشها، توجه نکردن دانشگاهها به حرفهایگرایی در آموزشهای عالی فنی و حرفهای، عقبماندگی کلی آموزشهای عالی فنی و حرفهای در کشور از رشد پرشتاب فناوریهای نو، ناتوانی بنگاههای اقتصادی ـ اجتماعی در برنامهریزی برای توسعه و جذب منابع انسانی حرفهای، تقاضامحور نبودن آموزشهای مهارتی، بومی نشدن دانشگاهها و عدم تطبیق دانشهای بومی و شرایط جغرافیایی کشور
در پیام خطاب به رییس جمهوری آینده کشور توضیح داده شده است که اکثر چالشهای ذکر شده، به نبود هماهنگ بخشهای بیرونی و نهادهای حمایتکنندة آموزشهای عالی مهارتی مربوط میشود، از این رو خانواده بزرگ دانشگاه فنی و حرفهای از رئیس جمهور آینده انتظار دارد ضمن توجه جدی به آموزشهای عالی مهارتی در کشور و حمایتهای اثرگذار و کارگشا از برنامههای پیش روی این دانشگاه به حکم آیة شریفة «وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا»، نسبت به مواردی عنایت ویژه مبذول دارند.
موارد مد نظر دانشگاه فنی و حرفه ای چنین قید شده است:
۱. بازبینی و اصلاح نظام هدایت تحصیلی دانشآموزان به منظور هدایت آنان از همان سالهای آغاز تحصیل در رشتههای فنی و حرفهای و توسعة هنرستانها در راستای اجرایی شدن مادة ۶۶ برنامة ششم توسعه؛
۲. توجه ویژه به برنامهریزیهای اقتصادی و توسعه و تجهیز کارگاهها و آزمایشگاههای دانشگاه فنی و حرفهای با تخصیص اعتباری بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان (ریالی) و ۲۰ میلیون دلار (ارزی) در لایحة بودجه در یک دورة ۴ ساله؛
۳. تدوین لایحة الزام و تشویق صنایع و واردکنندگان تجهیزات و فناوریها به انتقال نمونههای آموزشی به دانشگاه فنی و حرفهای؛
۴. ارائة لایحة جامع حمایت از فارغالتحصیلان مقطع کاردانی (تکنیسین) دانشگاههای مهارتی (فنی و حرفهای، علمی ـ کاربردی و...) با مواردی نظیر (اعطای معافیتهای سربازی، وامهای خوداشتغالی، تسهیلات کارآفرینی و...).
نظر شما