مهرعلیزاده: رانت نباشد امکان فساد هم از بین می‌رود

تهران-ایرنا- نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وجود رانت‌های متعدد در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های اقتصادی عامل فساد شده است و اگر رانت‌ها از بین برود این فسادها هم از بین‌ می‌روند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،‌ محسن مهرعلیزاده روز چهارشنبه در گفت‌وگویی درخصوص زمینه‌های بروز فساد گفت: اولین و مهمترین علت بروز فساد در جامعه رانت است و اگر رانت نباشد امکان فساد هم وجود ندارد.

 وی اضافه کرد: رانت‌های مختلفی در زمینه های اقتصادی، اعم از قیمت ارز، اطلاعات اقتصادی و امضاهای طلایی وجود دارد که باید از بین برود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سنگین بودن بروکراسی کشور را دیگر عامل فساد ذکر کرد و افزود: وقتی فردی می‌خواهد سرمایه گزاری یا اقدام اقتصادی کند در پیچ و تاب‌های بورکراتیک اسیر می‌شود و با تاسی به بخشنامه‌های متعدد، متغیر و متضاد سرگردان می‌شود و همین موضوع زمینه را برای فساد فراهم میکند.

مهرعلیزاده خویشاوندسالاری و آقازادگی را عامل دیگر فساد عنوان کرد و گفت: مشکل دیگر این است که نظارت‌ها یا اعمال نمی‌شود و یا خود سیستم‌های نظارتی هم ممکن است آلوده شوند بنابراین باید رانت‌ها را از بین ببریم و با خویشاوندسالاری بی‌رحمانه برخورد کنیم.

وی خواستار اعمال شایسته سالاری و به کار گماردن افراد سالم و باسواد در مناصب مختلف شد و افزود:  با مردم رو راست باشیم و شفافیت داشته باشیم و همه اطلاعات تبادلات کاری اعم از اقتصادی، ریالی و ارزی و تصمیمات حوزه های مختلف و نحوه ارائه مجوزها را در فضاهای عمومی و شبکه‌های اطلاع رسانی در اختیار مردم قرار دهیم تا کسی جرات اعمال نیات فسادانگیز را به خود ندهد.
مهرعلیزاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی حکومت مردم بر مردم با رعایت قوانین اسلامی و شرعی است و لیکن قانون اساسی مردم را حاکم دانسته و در اعتقادات دینی ما هم انسان را خلیفه الله اعلام کرده و اشاره به فرد یا جریان خاصی ندارد بلکه همه انسان ها را نماینده و خلیفه خداوند در زمین اعلام کرده است.
وی به رای مردم ایران به حکومت جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اشاره کرد و افزود: گاهی وقت ها یک مهندس یک کارخانه یا یک کارگر ساده مسائل این کارخانه را بهتر از مدیر کارخانه یا هر مدیر دیگری می فهمد بنابراین نباید نظرات مردم را در اتخاذ تصمیمات نادیده بگیریم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در بررسی مسائل کشور و تنظیم برنامه ها باید مردم از باسواد و بی سواد، دانشگاهی و غیردانشگاهی نقش داشته باشند و اقدامات باید پشتوانه کارشناسی و عقلانی داشته باشد. در اجرای برنامه ها هم دولت ها نمی توانند و نباید همه بار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به دوش بکشند و احساس کنند که مردم باید تماشاگر باشند.
مهرعلیزاده به مشکلات کشور در زمینه آب و برق بعد از چهار دهه از انقلاب اشاره کرد و افزود: کارهای زیادی برای حل این مسائل شده که ساخت سد از جمله آنهاست اما آیا این میزان تلاش با الگوهای مصرف رها شده در همه زمینه های خانگی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی و ورودی و خروجی آب کشور تناسب دارد.
وی، خشکی مناطق مختلف کشور و همچنین دریاچه ها و تالاب ها را یادآور شد و گفت: حتی مناطقی که قبلا مناطق پرآب کشور بودند هم الان در شرایط کم آبی قرار گرفته اند و با مناطق کویری ما تفاوت چندانی ندارند.
این فعال سیاسی، قطعی برق در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را به خاطر از بین رفتن زیرساخت ها قابل قبول و قابل تحمل ارزیابی کرد و گفت: ما اکنون بعد از چهار دهه و در شرایط صلح شاهد قطعی برق هستیم، الان چه بهانه ای برای این مساله داریم.
مهرعلیزاده به آمار بالای بیکاری جوانان تحصیلکرده در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: براساس آمار بیش از ۳۵ درصد بیکاران کشور بین ۱۵ تا ۲۴ سال هستند و این سن ها یعنی بچه های تحصیلکرده که بیکار هستند که اینها ناشی از سوءمدیریت است.
وی، وجود بخشنامه های متناقض و متعارض در دستگاه های دولتی را یکی از عوامل بیکاری جوانان دانست و گفت: این بخشنامه ها مانع تعامل بین دستگاه های دولتی و مردم در همه حوزه های اجرا، تامین مالی، صادرات، واردات و دیگر حوزه ها هستند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از ۵۳ هزار شهرک صنعتی کشور، بیش از ده هزار شهرک تعطیل کامل هستند، گفت: چندین هزار میلیارد تومان سرمایه مردم به این صورت در این بخش راکد مانده است. برخی از شرکت هایی هم که فعال هستند با ظرفیت زیر ۵۰ درصد کار می کنند و در مجموع، ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت شهرک های صنعتی ما فعال است و ۷۰ درصد ظرفیت معطل است و در نتیجه، کارگران و مهندسان و تحصیلکرده ها بیکار شده اند تا دلارهای ارزان دولتی صرف واردات کالاهای مصرفی از چین شود.
مهرعلیزاده، وضعیت به وجود آمده را ناشی از خیانت یا کم عقلی مدیران کشور ندانست و گفت: مشکل اینجاست که برخی همه چیز را علم می دانند اما به علم مدیریت اعتقاد ندارند.
وی، فروش تراکم در شهر تهران توسط شهرداری برای تامین بودجه را یادآور شد و گفت: شهرداری در خیابان های ۱۰ متر عرض شمال تهران، مجوز ساخت ۲۰ طبقه داده که بتواند برای اداره شهر، پول به دست بیاورد و این خانه ها متری بالای ۱۰۰ میلیون ارزش دارند و مثل سکه بهار آزادی در جیب مالکان آنها هستند و از طرف دیگر یک کارمند با درآمد ماهیانه ۵ میلیون تومان باید هزار سال کار کند که بتواند چنین خانه ای را بخرد.
این فعال اصلاح طلب، اقدامات انجام شده در زمینه ساخت مسکن مهر را قابل تقدیر دانست اما گفت: کارهای خوبی در زمینه ساخت مسکن ارزان شده اما این شهرک ها زیرساخت های لازم برای زندگی را ندارند و در نتیجه مالکان آنها مجبورند آنها را بفروشند یا اجاره دهند که بتوانند جای مناسبتری خانه رهن کنند.
مهرعلیزاده خواستار کم کردن ارزش زمین از قیمت مسکن شد و گفت: اگر حجم نقدینگی سرگردان وارد شده به حوزه مسکن را به حوزه تولید ببریم هم تولید شکوفا می شود و هم قیمت مسکن متعادل تر می شود.
وی، نبود نظارت روی تعرفه های گمرکی را نیز یکی از مشکلات بخش تولید کشور دانست و افزود: دلار ارزان دولتی در کنار تعرفه های گمرکی رها شده همه باعث شده که واردات بی رویه شکل بگیرد و تولید داخلی با مشکل مواجه شود. این در حالی است که الان یکی از بزرگترین عوامل تنش بین آمریکا و چین موضوع تعرفه های گمرکی است.
این فعال سیاسی با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون نفر از بیکاری ها در اثر تعطیلی شهرک های صنعتی به وجود آمده است، گفت: ۷۰ درصد اقتصاد دست شرکت های دولتی و نیمه دولتی است. از سال ها پیش خصوصی سازی در دستور کار قرار گرفت تا دولت فقط  برای حمایت از قشر ضعیف و باز کردن راه های توسعه و تقویت بازارهای صادراتی بر امور نظارت کند اما عده ای از سازمان ها و نهادها فشار آوردند و این شرکت های دولتی را خریدند و به اصطلاح خصولتی شدند و در نتیجه وضعیت بعدتر از قبل هم شد. 
مهرعلیزاده به عرضه گسترده سهام شرکت های حقوقی در بورس و استقبال مردم از این موضوع و خرید سهام اشاره کرد و گفت: بعد از ترکیدن حباب بورس، مردم متضرر شدند و دولت برای جبران خسارت آنها مجبور شد از صندوق توسعه ملی که متعلق به خود مردم است ۲۰۰ میلیون دلار برداشت کند تا خسارات را بپردازد.
وی، وجود بخشنامه های متعدد و متناقض در حوزه های مختلف از جمله تولید را عامل فساد دانست و افزود: تمام بخشنامه های متناقض و متضاد را روز اول کنار می گذارم و در یکی دو بخشنامه، همه مسائل تولید را حل می کنم. به خاطر تعدد بخشنامه ها، اگر کارمند دولت بخواهد با متقاضی همکاری کند به یک بخشنامه رجوع می کند و اگر نخواهد همکاری کند به یک بخشنامه دیگر ارجاع می دهد و اکنون شاهد میزخریدن و میزفروختن در کشور هستیم که همه اینها زمینه گسترش تخلف از قانون را در کشور فراهم می کند. 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، نبود انضباط مدیریتی و مدیریت قانون را عامل بسیاری از فسادها دانست و گفت: ایجاد دولت شیشه ای از برنامه های من است و باید مسائل کشور از جمله مساله بودجه را به مردم بگوییم. در نروژ، مردم از موجودی صندوق فروش نفت هر لحظه اطلاع دارند.
مهرعلیزاده به تاثیرپذیری بخشی از مردم از تبلیغات بیگانگان اشاره کرد و افزود: چه میزانی از عصبانیت مردم در جریان گرانی بنزین ناشی از افزایش قیمت بود و چه میزانی از آن ناشی از به حساب نیامدن بود. این در حالی است که مردم صاحب این مملکت هستند و ما را برای خدمتگزاری انتخاب کرده اند.
وی، انجام سفرهای استانی را در دستور کار خود عنوان کرد و گفت: ماهی یکبار به استان ها سفر خواهم کرد اما به صورت نمایشی و با بردن خدم و حشم اینکار را نخواهم کرد و سه، چهار نفر بیشتر را خود نخواهم برد. اگر با مردم صادقانه زندگی کنیم، حتی اگر شرایط به خاطر تحریم خارجی سخت تر هم شود، مردم تحمل می کنند. 
این فعال اصلاح طلب در خصوص سیاست خارجی دولتش گفت: رویکرد من در سیاست خارجی توسعه محور است. سیاست خارجی و مذاکره یا عدم مذاکره باید در خدمت توسعه باشد. تعامل و انتخاب راه وسط خوب است اما در مقابل دشمن باید قوی ظاهر شویم و به همین خاطر هم در دفاع مقدس بیش از ۲۰۰ هزار شهید دادیم و این همه رنج کشیدیم ولی در نهایت پیروز شدیم و مردانه ایستادیم.
مهرعلیزاده، بهبود روابط با همسایگان را یکی از راهبردهای مهم سیاست خارجی خود دانست و گفت: بهبود روابط با همسایگان می تواند ما را به بازارهای چندصدمیلیونی منطقه وصل کند و تحریم های قدرت های بزرگ را خنثی کند.
وی، جنگ اقتصادی را جنگ امروز عنوان کرد و گفت: در جنگ اقتصادی، ما آموخته هستیم. الان امکانات زیادی داریم و تجربه بیش از ۴۰ سال مدیریت داریم و مقابله کار آسانی است و فقط باید همت به خرج دهیم.
این فعال سیاسی با بیان اینکه اسم دولت من «دولت زندگی» است، گفت: دولت من دولت زندگی، رفاه و آرامش است و در مقابل دولت مرگ و تحکم و فشار و تحمیل قرار داد.
مهرعلیزاده با تقدیر از همه دولت های دوران انقلاب، دو دولت اصلاحات را بهتر از دولت های دیگر دانست و افزود: دولت ها همه کار کرده اند اما در دولت های اصلاحات آرامش بیشتر بود و تعامل خوبی با دنیا داشتیم. در این دوران، ایران در دنیا به عنوان مبلغ تفکر و اندیشه «گفت و گوی تمدن ها» مطرح شده بود. در این دوران قیمت ارز و تورم تثبیت شد و سرمایه گزاران خارجی و داخلی زیادی به کشور آمدند و دولت کسری بودجه چندانی نداشت.
وی، دولت خود را دولت سوم اصلاحات عنوان کرد و گفت: دولت من راه دولت اصلاحات را ادامه خواهد داد اما پیشرفت های به وجود آمده در حوزه های مختلف را ارج خواهد نهاد و سیستم های کشور را هوشمند و به روز خواهد کرد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه قومیت ها حق دارند دانشگاه، رادیو،زبان و فرهنگ محلی خودشان را داشته باشند، خاطرنشان کرد: زیبایی های تنوع قومیتی باید محترم شمرده شود و نباید نسبت به قومیت ها و مذاهب نگاه امنیتی داشته باشیم. دولت من دولت بانوان و جوانان خواهد بود و میانگین سنی مدیران دولت من ۴۵ سال خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha