بندر پارسیان هرمزگان برای صادرات محصولات پتروشیمی آماده می شود

بندرعباس - ایرنا - معاون وزارت صنعت ، معدت و تجارت و مدیرعامل شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: بندر پارسیان هرمزگان به عنوان یکی از بندرهای مهم و تخصصی کشور آماده صادرات محصولات پتروشیمی می شود.

وجیه الله جعفری روز پنجشنبه در بازدید از منطقه ویژه پارسیان با اشاره به این که بندر ویژه صادرات محصولات پتروشیمی تا پایان سال به بهره‌برداری می رسد، اظهار داشت: منطقه پارسیان در رشد آینده اقتصادی کشور موثر است و بر همین اساس بخش های زیر ساختی با شتاب در حال ساخت و تکمیل است.

وی افزود: بواسطه استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی، تعامل خوبی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایجا شده که امید می رود شاهد رشد سرمایه گذاری در این منطقه باشیم.

وی اضافه کرد: از ۱۹ اسکله هدف گذاری شده دراین منطقه تاکنون پنج اسکله آن به بهره‌برداری رسیده که اسکله های هفت و هشت مختص پتروشیمی شهریورماه امسال بهره برداری می شود و می تواند بر روند صادرات پتروشیمی یا واردات تجهیزات پتروشیمی موثر باشند.

منطقه پارسیان به هاب جدید صنعت پتروشیمی تبدیل خواهد شد

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم که در این بازدید معاون وزیر صمت را همراهی می کرد، ابراز داشت: ایمیدرو برای ساخت این منطقه سرمایه گذاری مناسبی انجام داده  که بزودی منطقه پارسیان به هاب جدید صنعت پتروشیمی تبدیل خواهد شد لذا تلاش داریم تا خوراک های متنوع را به سمت این منطقه سوق دهیم.

بهزاد محمدی افزود: ۲۰ میلیون متر مکعب گاز به این منطقه اختصاص داده شده است ، انتقال سایر خوراک ها برای این منطقه در دست برنامه ریزی است و افزون بر خوراک های نفت و گاز، انتقال محصولات پایه منطقه پتروشیمی عسلویه به عنوان خوراک نیز در حال مطالعه و برنامه ریزی است.

محمدی ادامه داد: ۲ هزارو۲۰۰هکتار به توسعه پتروشیمی در این منطقه اختصاص یافته است ، توسعه طرح های پتروشیمی به رونق و اشتغال در منطقه کمک خواهد کرد و در حال حاضر در شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجوز های مختلفی برای حضور پتروشیمی ها در منطقه پارسیان صار شده و از این جمله می‌توان به طرح سروش انرژی پایدار که یک طرح است GTX اشاره کرد.

بر اساس سیاست های برنامه چهارم توسعه از سال ۱۳۸۴ مطالعات مکانیابی استقرار صنایع انرژی بر در راستای جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی و فولاد از مواد اولیه تا محصولات نهایی و افزایش صادرات غیرنفتی آغاز شد.

صنایع انرژی بر به آن گروه از صنایع اطلاق می شود سهم انرژی مصرفی آنها در هزینه های تمام شده محصول نهایی، نسبت به دیگر عوامل تولید در مقایسه با صنایع دیگر بالا بوده و نقش تعیین کننده ای در قیمت نهایی محصول آنها از قبیل صنایع پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم داشته باشد.

لذا از این رو منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با مساحتی قریب به ۱۰ هزارهکتار در ۳۰ کیلومتری شرق عسلویه، در منتهی الیه غربی استان هرمزگان و مرز سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس به عنوان گزینه های محل استقرار صنایع انرژی بر انتخاب گردید و متعاقبا در سال ۱۳۸۹ این منطقه ویژه اقتصادی به تصویب هیئت محترم وزیران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسید.

طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان بر اساس موافقتنامه شماره ۴۰۳۰۱۰۰۴ از جمله طرح های تملک دارایی های سرمایه ای است که از سال ۱۳۸۴ موافقتنامه آن فی مابین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به عنوان دستگاه اجرایی این طرح مبادله گردید.

منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با هدف استقرار و تولید ۴ میلیون تن فولاد، ۱۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی، ۱.۲ میلیون تن آلومینیوم، ۶ هزارمگاوات برق در سال و احداث بندر پارسیان با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۴۰ میلیون تن و تاسیسات آب شیرین کن که نیاز به سرمایه گذاری افزون بر ۳۷.۴ میلیارد دلار در بخش غیردولتی که معادل ۱۴۰هزار میلیارد تومان خواهد داشت.

این منطقه در ۵۰۰کیلومتری شرق هرمزگان واقع شده که تا کنون در منطقه دو واحد پتروشیمی با مجموع سرمایه گذاری ۴.۲ میلیارد دلار شروع به کار نموده اندکه در نهایت اشتغال مستقیم برای ۷۵ هزار نفر و اشتغال غیر مستقیم برای حدود ۲۷۰ هزارنفر ایجاد می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha