۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 84355024
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهمترین کار امام خمینی (ره) مهجوریت زدایی از قرآن بود

مشهد- ایرنا- رییس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی قم گفت: مهمترین کار امام خمینی (ره) پیروزی انقلاب اسلامی و مهجوریت زدایی از قرآن کریم بود.

حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی روز جمعه در وبینار بررسی ابعاد فکری و شخصیتی امام خمینی (ره) در مشهد افزود: مقام آوری قاریان ایرانی در مسابقات بین المللی، توسعه حفظ قرآن کریم، توسعه نشریات قرآنی، رشد تفسیر قرآن و افزایش مراکز تخصصی آموزش قرآن کریم نسبت به قبل از انقلاب گویای همه چیز است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) رویکرد سیاسی و اجتماعی به آیات قرآن کریم داشت بطوریکه مراسم حج را از حالت عبادی صِرف خارج کرد و موضوع برائت از مشرکان را در این زمینه مطرح کرد همچنین حج را محور وحدت مسلمانان دانست.

رییس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی قم گفت: در مراسم نماز جمعه هم این رویکرد دیده می‌شود. قبل از انقلاب در برخی شهرها نماز جمعه اقامه می‌شد اما رویکرد سیاسی و اجتماعی نداشت و امام راحل آن را با رویکرد سیاسی و اجتماعی مطرح کرد.

مبانی نظریه ولایت فقیه

مدیر گروه فلسفه و کلام جامعه المصطفی نمایندگی خراسان هم با اشاره به نظریه ولایت فقیه امام خمینی (ره) گفت: از مبانی نظری امام راحل در ولایت فقیه، ولایت نبی خاتم (ص) و امام معصوم (ع) و تداوم و ضرورت ولایت است که بر این اساس بعد از نبی اکرم (ص)، امام معصوم (ع) عهده دار اجرای قوانین است و در زمان غیبت کبری نیز نایب امام احکام را باید اجرا کند.

حجت الاسلام سید مجید میردامادی با بیان اینکه مبنای دیگر امام خمینی (ره)، لزوم ولایت تشریعی و سیاسی اولیای الهی است افزود: این مبنا را اگر به معنای پیش فرض نپذیریم نظریه ولایت فقیه، تمام نخواهد بود. باید بپذیریم ولایت تشریعی و سیاسی اولیای الهی ثابت است و بقای تکلیف و احکام و قوانین دینی و ولایت تشریعی حجت الهی ضروری است و این موضوع در زمان غیبت هم با ادله اثبات شده است.

وی ادامه داد: مبنای دیگر امام راحل در موضوع ولایت فقیه، عدم جدایی دین از سیاست و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی است. بر این اساس اسلام سازنده همه ابعاد دنیوی و اخروی انسان و دین کامل و جامع است. امام راحل لزوم حکومت را ضرورت تحقق رویه رسول الله (ص) و امیرالمومنین علی (ع) و مفاد آیات و روایات می داند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha