توقعات اصلی مردم در مناظره‌ اول انتخابات مغفول ماند

سمنان- ایرنا- فعال سیاسی اصلاح‌طلب استان سمنان گفت: اصلاح روابط خارجی به عنوان یکی از مسائل مهم و اساسی کشور و توقعات اصلی مردم، در مناظره‌ اول انتخابات مورد غفلت عمدی یا سهوی قرار گرفت.

سید مسعود سیادتی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: مهمترین مساله‌ای که در اقتصاد کشور ما تاثیر گذاشته روابط خارجی است و اقتصاد درونی کشور کاملا به روابط خارجی وابستگی دارد اما در مناظره‌ اول انتخابات بین نامزدهای ریاست جمهوری، کمتر در این خصوص صحبت شد.

وی افزود: عملکردهایی هم چون نحوه پذیرفتن FATF، صادرات، واردات و جذب ارز بر اساس روابط خارجی اتفاق می افتد و نحوه این روابط به صورت مستقیم موارد ذکر شده را تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: توسعه صنعت بر اساس روابط خارجی اتفاق می افتد اما اکنون در کشور ما به بهانه خوداتکایی و زایش درونی مورد غفلت قرار گرفته است.

سیادتی با اشاره به اینکه اقتصاد درون زا قطعا تورمی است گفت: برای رسیدن به خوداتکایی باید سال‌های زیادی بگذرد و در این سال‌ها کشور به ناچار باید بر اساس اقتصاد مردمی و از جیب مردم اداره شود و اگر روابط خارجی به همین منوال باشد قطعا چهار سال بعد تورم بسیار افزایش می‌یابد.

وی افزود: اگر امکان فروش نفت وجود نداشته باشد ارز وارد کشور نمی‌شود، اقتصاد بسته می‌شود و با اتکا به جیب مردم، اراضی، مسکن و حتی کالاهای داخلی گران می شود.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب استان سمنان گفت: در مناظره همه نامزدها از هر جناح با تکیه بر رفاه عمومی و افزایش دستمزدها حرف می‌زنند اما این افزایش دستمزد به خودی خود عامل تورم و مصداق دست در جیب مردم کردن است زیرا دولت یا کارفرما به ازای خدماتی که به کارگر یا کارمند می دهد باید نیازهای آن ها را تامین کند و در یک گردش مضاعف باعث تورم می‌شود.

سیادتی با بیان اینکه تفکر اصلاح‌طلب سعی کرد با انتقاد سازنده، دولت تدبیر و امید را حمایت کند گفت: علاوه بر انتقادهایی که به عملکرد دولت وجود دارد این واقعیت کتمان شدنی نیست که بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و موضوع شیوع ویروس کرونا هزینه‌های پیش بینی نشده به دولت تحمیل کرد و باعث شد از صندوق ذخیره ارزی استفاده شود و ذخیره این صندوق کاهش یابد.

وی افزود: علاوه بر مشکلات ناشی از روابط خارجی بسته کشور، حوادث غیر مترقبه و طبیعی هم موجبات نگرانی در اقتصاد کشور را افزایش داد.

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان گفت: برخلاف تلاش‌های جریان فکری مقابل دولت، در راستای محدود کردن فضای مجازی، خوشبختانه دولت به این موضوع تن نداد و امروز فعالیت این فضا در کشور گسترش یافته است.

به گزارش ایرنا، گوشه‌ای از رویدادهای غیرمنتظره‌ای که دولت تدبیر و امید را با هزینه‌ها و چالش‌های پیش‌بینی‌ نشده روبه‌رو کرد شامل خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال ۹۷ و آغاز روند بازگشت تحریم ها علیه ایران می‌شود که تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ شتاب بیشتری گرفت.

علاوه بر تحریم‌های بین المللی، چاره‌جویی برای خروج لوایح چهارگانه FATF از بلاتکلیفی در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مشکل دیگر دولت دوازدهم بود هرچند با وجود تلاش های تیم حقوقی دولت، به دلیل همکاری نکردن اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از گذشت حدود سه و نیم سال از خروج ایران از فهرست سیاه FATF و چندین بار تمدید مهلت تصویب لوایح، دوم اسفندماه ۱۳۹۸ ایران مجددا به لیست سیاه FATF بازگشت.

بروز سیل در ابتدای سال ۹۸ در ۲۵ استان، نهمین حادثه خسارت بار جهان نام گرفت و به گفته مقامات کشور،این حادثه ۳۵ هزار میلیارد تومان به بخش های مختلف خسارت وارد کرد.

بر اثر زلزله آبان ماه ۹۸ در استان آذربایجان شرقی حدود ۳ هزارواحد مسکونی تخریب شد و یکهزار و ۵۰۰ واحد آسیب دید و دولت برای جبران خسارت زلزله‌زدگان در آذربایجان شرقی ۱۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ۴ درصد اختصاص داد.

۲۹ بهمن ۹۸ شیوع ویروس کرونا رسما در ایران اعلام شد که ضرر و زیان های معیشتی و اقتصادی آن هم اکنون بسیار مورد توجه است و فشاری مجزا بر دولت دوازدهم تحمیل می‌کند.

مناظره اول نامزدهای انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۱۵ خرداد بین هفت نفر از نامزدها با تکیه بر موضوعات اقتصادی برگزار شد.

انتخابات سیزدهمین دوره رییس جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهری، روستایی و عشایری  و میاندوره ای پنجمین دوره خبرگان رهبری و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به طور همزمان  ۲۸ ماه خرداد امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha