آب شیرین کن ها ناجی هرمزگان در شرایط سخت خشکسالی است

بندرعباس- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با پایش وضعیت منابع آبی گفت: احداث آب شیرین کن ها و انتقال آب به شهرها وروستاها اولویت آبفا در برون رفت از وضعیت بحران آبی و شرایط سخت خشکسالی در این استان است.

امین قصمی روز دوشنبه با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: از همان ابتدای مسوولیت، بنا را برحل مسأله آب هرمزگان گذاشتم که یکی از این برنامه‌ها، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای شیرین سازی آب دریا بود.

وی بیان داشت: از مجموع ۸۵ سایت آب شیرین کن کشور با ظرفیت ۵۷۵ هزار مترمکعب در شبانه روز، ۴۸ سایت با ظرفیت ۲۶۵ هزار مترمکعب در هرمزگان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه آبفا از هیچ ظرفیتی برای تامین آب مورد نیاز مردم غافل نشده است، اظهارداشت: یکی از این ظرفیت‌ها بهره مندی از آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی است که قرار بود آب خلیج فارس را به فلات مرکزی منتقل کند که با پیگیری انجام شده هرمزگان سهم خود را از این آب شیرین کن دریافت کرد.

قصمی ادامه داد: عملیات احداث آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی (ساقی کوثر) با هدف تامین آب مناطق مرکزی کشور از سوی چند صنعت بزرگ در استان‌های کرمان و یزد از دهه ۹۰ آغاز شد که نخستین مرحله آب تولیدی آن با پیگیری‌های استاندار، نمایندگان مجلس و شرکت آبفا به  هرمزگان اختصاص یافت و مردم بندرعباس و خمیر از آن بهره مند شدند.

وی یادآورشد: مقدمات بهره مندی روستاهای شمال بندرعباس، رضوان و شهر تازیان از آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی نیز آغاز شده است.

مدیرعامل آبفای هرمزگان اظهارداشت: برداشت آب بندرعباس و خمیر تا پیش از احداث آب شیرین کن ها۷۰ میلیون متر مکعب در سال بود که تمام این نیازها از سد و چاه‌های واقع در شرق هرمزگان تامین می‌شد.

قصمی استفاده از ظرفیت آب شیرین کن ها را گام نخست کمک به دشت میناب  دانست و افزود: آغاز عملیات تامین آب شرب میناب از سد سرنی، احداث ایستگاه پمپاژ و مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی دومین گام کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی بود.

وی تاکید کرد: نیاز سالانه ۱۷میلیون مترمکعبی  شرب در میناب از چاه‌های واقع در دشت این شهرستان تامین می‌شود که سال گذشته برای کاهش برداشت آب از این دشت، عملیات احداث پروژه خط انتقال به قطر ۸۰۰ میلیمتر به میزان ۸۰۰ میلیارد ریال از سد سرنی آغاز شد که با تکمیل مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی نیاز میناب از آب های تصفیه سطحی تامین خواهد شد.

این مسوول ادامه داد: با تکمیل این طرح‌ها برداشت آب از دشت میناب به حداقل ممکن کاهش یافته یو مردم این شهر و هفت روستا با جمعیتی افزون بر ۹۱ هزار نفر از آب سد سرنی بهره مند شدند و به آنچه که در سال های گذشته مطالبه می کردند، دست خواهند یافت.پ

قصمی خاطرنشان کرد: تابستان پرتنش آبی در حالی از راه خواهد رسید که هرمزگان با تکیه بر برنامه‌های راهبردی، نیمی از جمعیت آن بر خلاف انتظار بدون دغدغه، آب مورد نیازشان تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha