۲ روی سکه فضای مجازی تبلیغات انتخاباتی در آذربایجان‌غربی

مهاباد- ایرنا- فضای مجازی در آذربایجان غربی این روزها به یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های فعالیت نامزدهای انتخابات تبدیل شده به طوری که بخش اعظم تبلیغات کاندیداها در شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است، اما این فضا در کنار مزایایی که دارد چنانچه مورد غفلت قرار گیرد، می‌تواند تبعات منفی به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، شیوع و همه گیری کرونا که از اواخر سال ۱۳۹۸ در کشور آغاز شده و هنوز نیز ادامه داد، حوزه‌های مختلف و مناسبات حاکم بر آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده و بسیاری از فعالیت‌ها و رویدادها را به سمت فضای مجازی سوق داد. 

یکی از رویدادهای مهم سیاسی که ۲۸ خردادماه جاری زیر سایه کرونا برگزار شود، انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا است، انتخاباتی که بیش از هر زمان تحت تاثیر فضای مجازی، رسانه‌های اجتماعی و رسانه ملی خواهد بود.

شرایط حاکم ناشی از محدودیت‌های کرونایی بدون شک سبب خواهد شد تا به جای سفرهای استانی، دیدارهای مردمی، تشکیل ستادهای انتخاباتی و سخنرانی‌های حضوری راه‌ها و روش‌های غیرحضوری ترجیح داده شود که این امر به معنای گرایش بیشتر به سمت فضای مجازی خواهد بود.

با نزدیک شدن به سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، کارزار انتخاباتی در شبکه های اجتماعی آذربایجان غربی نیز در این خصوص افزایش یافته و هر چه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، میزان تبادل نظر و کنشگری سیاسی کاربران نیز در این فضا بیشتر شدت می‌یابد.

کمتر از ۹ روز مانده به برگزاری انتخابات، فضای کشور تقریبا انتخاباتی شده و برنامه‌های تقویم انتخابات در حال اجراست، ستادهای انتخاباتی شکل‌گرفته در بسیاری از استان‌ها مسوولان ستادها منصوب‌شده‌اند و در بعضی دیگر از استان‌ها تشکل‌های سیاسی و مردمی فعالیت‌هایی برای پررونق کردن انتخابات و مشارکت سیاسی را شروع کرده‌ و کشور نیز بیشتر رنگ و لعاب انتخابات به خود گرفته است. 

فضای مجازی این روزها به بستری مناسب برای تبادل افکار و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی تبدیل‌ شده و هواداران نامزدهای انتخابات به ویژه شوراهای اسلامی با ایجاد گروه هایی در فضای مجازی تبلیغات را آغاز کرده و هر رأی‌دهنده سعی می‌کند بیش از گذشته در جریان برنامه‌های داوطلبان قرار گیرد.

شرایط کرونایی کارزار انتخابات را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث شده تا این رویداد سیاسی نیز خواسته یا ناخواسته با فضای مجازی آمیخته‌ شود.

انتخابات ۱۴۰۰ عرصه ای برای عرض اندام نامزدها در فضای مجازی

شبکه‌های اجتماعی به دلیل فراگیر بودن و دسترسی آسان، به انتخاب نخست بیشتر مردم برای خواندن خبر و دریافت اطلاعات در مورد رویدادهای مختلف جامعه و به ویژه در انتخابات تبدیل شده‌ و اینگونه قدرت خود را به رخ دیگر رسانه‌ها کشیده‌اند. 

عبدالرحمان مصطفوی مدرس دانشگاه در آذربایجان غربی گفت: بهره گیری از فضای مجازی برای پیشبرد اهداف کاندیداها در انتخابات، سالیان سال اسـت کـه از سـوی برنامـه ریزان پیکارهای تبلیغاتی در کشورهای مهم دنیا از جمله کشورمان دنبال می شود و هر سال تاثیرگذاری آن بیشتر از قبل می شود.

وی افزود: فضای مجازی تبلیغات برای نامزدهای انتخاباتی، علاوه بر فراهم آوردن شرایط مساوی تبلیغـاتی، کـاهش هزینـه هـای ناشی از چاپ پوستر و بیلبورد، تسریع در به روزرسانی اطلاعات را به همراه دارد، ضـمن اینکـه بـه نظر مـی رسـد در افزایش ضریب نفوذ استفاده از اینترنت در سطح جامعه نیز اثرگذار باشد.

۲ روی سکه فضای مجازی تبلیغات انتخاباتی در آذربایجان‌غربی

وی اظهار داشت: با توجه به گستردگی و نفوذ فراوان شبکه های اجتماعی در زندگی مردم انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را باید عرصه ای برای عرض اندام نامزدها در فضای مجازی عنوان کرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: با توجه به محدودیت های تبلیغات این دوره از انتخابات در فضای محیطی بالطبع هر نامزدی که بتواند در فضای مجازی فعالیت بیشتری از خود نشان داده و تبلیغات بهتر و سازماندهی تر شده ای را انجام دهد می تواند درصد آرای بیشتری از مردم را به سوی خود جلب کند.

وی افزود: باتوجه به توسعه کاربران فضای مجازی نقش‌آفرینی شبکه‌های اجتماعی روز به روز در رویدادهای مختلف سیاسی اجتماعی افزایش پیدا می کند به طوری که در این انتخابات شبکه‌های اجتماعی همچون «کلاب‌هاوس»، «توییتر»، «تلگرام» و «اینستاگرام» بیش از گذشته مورد استفاده قرار گرفته اند.

مصطفوی افزود: در تبلیغات سیاسی، ابزارها و روش های مختلفی به کار برده می شود که همه ابزارها و روش های تبلیغی در جهت تحقـق ۲ هدف تثبیت موقعیت نامزدی که برنامه تبلیغی برای حمایت از وی ترتیب داده شده است و تبلیغ منفی علیه رقیبان نامزد انتخاباتی استفاده می شود.

فضای مجازی دارای ابعاد منفی و مثبت 

فضای مجازی در انتخابات به مثابه یک شمشیر دولبه است که می‌تواند تاثیر مثبت و یا منفی در فرایند برگزاری و نتایج آن داشته باشد، از این رو دقت و هوشمندی نامزدها و کاربران در نحوه به‌کارگیری از این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید از آن غافل شد.

یک کارشناس جامعه شناس آذربایجان غربی در این باره معتقد است: امروزه، فضای مجازی در تمام جهان مورد استفاده قرار می گیرد، به طوری که جهان جدید به صورت نظامی لبریز از اطلاعات الکترونیکی تبدیل شده است اما این پدیده دارای پیامدهای مثبت و منفی فراوان است که با برنامه ریزی متناسب می توان از دستاوردهای مثبت آن بهره برد و از ابعاد منفی در امان ماند.

سیروان محمدی اقدم افزود: در شرایطی که کرونا بر جامعه سایه افکنده است استفاده از فضای مجازی بهترین گزینه است تا هریک از داوطلبان علاوه بر اشکال مختلف تبلیغات از این فضا نیز بهترین استفاده را ببرند.

وی با بیان اینکه شمار زیادی از افراد از اقشار مختلف و با اهداف متفاوت در فضای مجازی شرکت دارند گفت: فضای مجازی در کنار نتایج مثبت در ابعاد عمومی، ارتقای تجربه، تفکر، سرگرمی و فعالیت های گروهی، از میان رفتن محدودیت زمانی و مکانی ولی از سویی دیگر ابعاد منفی از جمله کاهش روابط چهره ای، درج مطالب کذب و سوءاستفاده و کلاه برداری را نیز ممکن است درپی داشته باشد.

این کارشناس معتقد است: اهمیت فضای مجازی و دغدغه‌های حاکم بر این فضا طی سال‌های اخیر در بیانات رهبر انقلاب بارها شنیده شده است و ایشان در اظهارات متعددی غفلت از آسیب‌های مرتبط با این فضا را گوشزد کرده‌اند و تعابیری راهبردی را به کار گرفته‌اند که این امر بیانگر اهمیت استفاده درست از فضای مجازی است.

برنامه ریزی موثر برای استفاده صحیح از فضای مجازی ضروری است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: تعداد زیادی از مردم، عضو فضای مجازی هستند و از این بستر در حوزه اطلاع رسانی استفاده می کنند که نیاز است شورای فرهنگ عمومی استان این فضا را مدیریت کرده و برنامه های موثری برای استفاده صحیح کاربران به ویژه جوانان و نوجوانان از این فضا را تدوین کند.

علی مصطفوی افزود: استفاده درست از فضای مجازی و بروز پدیده های جدید در این بخش از جمله "کلاب هاوس" نیازمند برنامه ریزی مدون است.

۲ روی سکه فضای مجازی تبلیغات انتخاباتی در آذربایجان‌غربی

وی، وحدت، همدلی و انسجام ملی را یکی از مهمترین اولویت های استفاده مناسب از فضای مجازی عنوان کرد و افزود: برای دست یابی به این امر مهم نیازمند انجام فعالیت های فرهنگی مدون و منسجم هستیم.

وی افزایش و جلب مشارکت مردم در انتخابات را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: در کنار جلب مشارکت مردم، تمکین به قانون در دوران انتخابات و بعد از آن توسط نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد و برای این منظور نیز دستگاه های فرهنگی باید برنامه ریزی های مناسبی به ویژه در بحث فضای مجازی داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری بر ضرورت اخلاق مداری و ایجاد فضای رقابتی در میان کاندیداها و طرفداران آنها تاکید کرد و افزود: فضای انتخاباتی در کشور به ویژه آذربایجان غربی باید از فضای قومیتی به سمت رقابتی پیش برود و در این زمینه نقش فضای مجازی در ایجاد یک بستر سالم بسیار مهم و تاثیر گذار است.

وی افزود: نامزدهای انتخاباتی باید به دور از تخریب رقبا و دامن زدن به اختلافات قومی ، برنامه خود را ارائه دهند و مردم نیز با مقایسه این برنامه ها به نامزد اصلح رای دهند.

ناامیدکنندگان مردم در رسانه‌های مجازی "یار کرونا" هستند

ایجاد شور و نشاط و امید در جامعه از کارکردهای رسانه ها و شبکه های اجتماعی به شمار می رود که نقش مهمی در بسترسازی به منظور تحقق مشارکت حداکثری مردم در این دوره از انتخابات روز ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ دارد.

۲ روی سکه فضای مجازی تبلیغات انتخاباتی در آذربایجان‌غربی

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی، از افرادی که مردم را در فضای مجازی ناامید می‌کنند به عنوان «یاران کرونا» تعبیر کرد و گفت: در شرایط کنونی باید به جامعه امید را تزریق کنیم.

 مصطفوی اظهار داشت: متاسفانه تعداد معدودی دنبال تخریب و ناامید کردن مردم در فضای مجازی هستند که پلیس فتا باید با این مساله برخورد جدی کند. 

رییس شورای اطلاع رسانی آذربایجان غربی، در ادامه با تاکید بر توجه بیشتر به اقشار آسیب‌پذیر جامعه افزود: از صدا و سیما، سایر رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی انتظار می‌رود که بیشتر به این موضوع بپردازند.

فعالان فضای مجازی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات نقش موثر دارند

انتخابات ۱۴۰۰ با رقابت‌های تبلیغاتی نامزدها در روزهای اخیر وارد مرحله تاثیرگذاری افکار عمومی شده و با وجود شیوع ویروس کرونا یکی از تفاوت‌های بارز تبلیغات انتخاباتی نامزدها استفاده از بستر مجازی و شگردهای اجتماعی در عرضه برنامه‌ها و جلب آرای مردم است.

قادر کریمی آذر دانشجوی رشته ارتباطات در آذربایجان غربی با بیان نقش و اهمیت شبکه های اجتماعی در رویدادهای سیاسی از جمله انتخابات گفت: فعالان فضای مجازی نقش اثربخشی در تحقق برگزاری انتخاباتی پرشور و حداکثری در روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ دارند که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

وی اظهار داشت: فعالان فضای مجازی درکنار افزایش مشارکت مردم در انتخابات نقش مهمی نیز در امر تحقق انتخاباتی هوشمندانه داشته و می تواند کاربران را برای انتخاب فردی اصلح و شایسته بسیار کمک کند.

وی بیان کرد: رسانه های رسمی نسبت به فضای مجازی در اولویت قرار دارند اما نباید نسبت به فضای مجازی با توجه به گستردگی زیاد آن بی تفاوت بود.

این دانشجوی رشته ارتباطات، فضای مجازی را به علت بالا بودن شمار مخاطبان آن به عنوان یک فرصت و ظرفیت ویژه عنوان کرد و گفت: از این ظرفیت می توان در زمینه مشارکت حداکثری مردم ، اطلاع رسانی مناسب و ایجاد فضای شور و نشاط انتخاباتی به خوبی بهره گرفت.

وی با بیان اینکه فضای مجازی ظرفیت و بستر مناسبی برای معرفی کاندیداها و برنامه‌های آنها و پاسخگویی به نقدهای احتمالی است، افزود: جایگزینی تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی به جای تبلیغات شهری نقطه قوتی برای کاندیدها و ستادهای تبلیغاتی آنهاست زیرا فضای مجازی ظرفیت و بستر مناسبی برای معرفی کاندیدها و برنامه‌های آنها و پاسخگویی به نقدهای احتمالی محسوب می‌شود.

تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی مهاباد رصد می‌شود

در عین حال علاوه بر مزیت هایی که فضای مجازی در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار می دهد، امکان سوء اسـتفاده و تخریب شخصیت نامزدها نیز در این فضا فراهم شده است به عبارتی شکل دیگری از تخریب در فضای مجازی به وجود می آید که سوءاستفاده کنندگان می توانند با استفاده از ابزارهای این فناوری به هـک کـردن سـایت نامزدهـا و تغییـر تصاویر و متون تبلیغاتی آنها بپردازند.

۲ روی سکه فضای مجازی تبلیغات انتخاباتی در آذربایجان‌غربی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه مهاباد گفت: تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی این شهرستان رصد و با متخلفان براساس قانون برخورد خواهد شد.

سلیمان پاکزاد افزود: از مجموع ۶ کمیته انتخاباتی تشکیل شده در این شهرستان، ۲ کمیته شامل "فضای مجازی" و کمیته "امنیتی انتخابات" عملیات رصد و پیگیری تخلفات کاندیداها رو به صورت دقیق هم در فصای مجازی و هم در فضای واقعی انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع فرآیند انتخابات در مهاباد تاکنون به ۴۰ داوطلب انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا در این شهرستان که مرتکب تخلف انتخاباتی به ویژه در فضای مجازی شده بودند، با همکاری پلیس فتا تذکر لازم داده شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه مهاباد تخریب کاندیداها و رقبای انتخاباتی، پخش شایعات در فضای مجازی و انتساب دادن موارد خلاف واقع برای کاندیداها را از جمله تخلفات در فضای انتخاباتی خواند و افزود: پلیس فتا با رصد این موارد و اعلام آن به ستاد انتخاباتی سعی می کند فضای انتخاباتی شفاف، سالم و پرشوری را برای هموطنان فراهم کند.

پاکزاد اضافه کرد: همچنین استفاده از امکانات دولتی و موقعیت شغلی و اداری برای امر تبلیغات داوطلبان از مواردی است که ستاد انتخابات نسبت به آن حساس است و با جدیت و بدون هیچ جانبداری با آن برخورد خواهد کرد.

وی اظهار داشت: کلاس های ویژه برای نامزدهای انتخاباتی نیز برای رعایت اصول اخلاقی انتخابات نیز در نظر گرفته شده تا شاهد کمترین تنش و تخلف در فرآیند انتخابات باشیم.

به گزارش ایرنا، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، ۹ روز دیگر برگزار می شود و نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در کشور واجد شرایط رای دادن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha