افزایش گرمای تنور انتخابات در مازندران با مناظره‌ها

ساری - ایرنا - انجام و پخش دو مرحله مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و نزدیک شدن به زمان رای‌گیری سبب افزایش شکل‌گیری ستادهای تبلیغاتی برخی از نامزدها و دمیدن شور انتخاباتی میان هواداران در شهرهای مختلف مازندران شده است.

بررسی های میدانی خبرنگاران ایرنا در شهرستان های مختلف مازندران نشان می دهد که پس از تکاپوی انتخاباتی بین احزاب و چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و گپ و گفت پیرامون انتخابات ریاست جمهوری در بستر فضای مجازی ، در حال حاضر هواداران نامزدها در استان با شکل دهی ستادهای تبلیغات انتخاباتی در شلوغ ترین خیابان های شهری و برگزاری اجتماع حامیان نامزدها، رقابت بین داوطلبان را هیجان انگیزتر کرده اند.

 از آن جایی که دو مناظره تلویزیونی بین هفت داوطلب سیزدهمین دوره رئیس جمهوری برگزار شد ، تحلیل ها از برنامه ها و اظهارات داوطلبان بین هواداران علاوه بر بستر فضای مجازی ، در بین گروه های چند نفره نیز از امروز چهارشنبه رونق بیشتری گرفته و به نوعی  فراگیر شده است.

برجسته کردن سخنان داوطلبان ریاست جمهوری در مناظره ها و ایراد گیری و به چالش کشاندن برنامه های آنان از سوی هواداران در فضای مجازی و تحلیل هایی که بین آنان در گروه های مختلف جامعه  صورت می گیرد ، تشدید شده است و در واقع به نوعی همه افراد جامعه را درگیر کرده است. 

اگر چه رجزخوانی سیاسی  بین هواداران داوطلبان ریاست جمهوری آینده تا حدود زیادی سبب رونق تبلیغات انتخاباتی شده است ، اما از آن جایی که عمده و قالب حرف های هواداران داوطلبان هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری در شهرهای مازندران حول محور اقتصاد است، به نوعی نگرانی زیادی برای چگونگی حل مشکلات اقتصادی کشور هم در بین مردم مشاهده می شود.

بررسی ها خبرنگار ایرنا در شهر ساری مرکز مازندران نشان می دهد تا کنون سه اجتماع حامیان سیدابراهیم رئیسی یکی از هفت داوطلب ریاست جمهوری سیزدهم در این  شهر برگزار شده است. مشاهدات میدانی از وضعیت فضای عمومی شهرهای استان نیز نشان می دهد که تنها پوستر تبلیغ اتی این نامزد در فضای عمومی به چشم می خورد و دیگر نامزدها تاکنون اقدام به  پخش یا چسباندن پوستر در منظر عمومی نکرده اند.

 طبق جدول زمان بندی برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ، تبلیغات این دوره از انتخابات از هفتم خرداد شروع شد و تا ۲۶ خرداد ادامه داد. هر یک از داوطلبان به روش های  مختلف از جمله در فضای مجازی در قالب کانال های تلگرامی ،واتساپی و اینستاگرامی ، برگزاری اجتماع حامیان و چاپ بنر مشغول تبلغیات در شهرهای مختلف استان هستند.

بر اساس برنامه زمان بندی شده ، هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر شرکت در برنامه های کشوری صدا و سیما ، از  امروز ۱۹ خرداد تا ۲۵ خرداد ماه با شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی استان ها نیز گفت و گو خواهند داشت.

از زمان اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری تاکنون دفتر ستاد مردمی تبلیغاتی محسن رضایی ، سیدابراهیم رئیسی و سعید جلیلی در بیشتر شهرهای استان از جمله ساری ، بابل و آمل شکل گرفته است.  

افزایش گرمای تنور انتخابات در مازندران با مناظره‌ها

تبلیغات خبرگان با سفر شهرستانی

اگرچه به طور یقین با آغاز تبلیغات داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا فضای انتخاباتی در کشور گسترده خواهد شد ، اما بررسی ها نشان می دهد که ۲ نامزد میان‌دوره‌ای کرسی مازندران در مجلس خبرگان رهبری با انجام سفر های بین شهری و حضور در مساجد جامع شهرها ، تبلیغات انتخاباتی خود را بر این محور  قرار داده اند. در نشست های سخنرانی این داوطلبان هم آحاد مردم بویژه روحانیون حضور پررنگی دارند و به نظر می رسد استقبال مردمی در این نشست ها بیشتر از نشست ها یا اجتماع حامیان نامزدهای ریاست جمهوری است.

طبق اعلام رسمی دفاتر تبلیغاتی داوطلبان کرسی میان دوره ای مازندران در خبرگان رهبری ، آنان  قرار است در همه  شهرهای استان با هماهنگی امام جمعه همان شهر یعنی از گلوگاه تا رامسر برنامه سخنرانی داشته باشند .

پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می دهد دکه تاکنون سیدصادق پیشنمازی سفر شهرستانی خود را از غرب یعنی رامسر شروع کرده و در تنکابن ، چالوس  و نوشهر هم حضور یافته است.

 همچنین محمدحسن گلی شیردار نیز سفرش را از مرکز مازنندران شروع کرد و تا کنون در شهرهای بابل ، آمل ، ساری و قائمشهر حضور یافته و سخنرانی کرده است.

مازندران چهار کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد که در حال حاضر یک کرسی آن به خاطر رحلت آیت الله نورالله طبرسی خالی است. مرحوم طبرسی که همزمان نمایندگی ولی فقیه در مازندران و امامت جمعه ساری را بر عهده داشت ، ۱۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به خاطر بیماری درگذشت.

بر اساس اعلام رسمی فرمانداری ساری نامزدهای تائید صلاحیت شده انتخابات دومین میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در مازندران آقای سیدصادق پیشنمازی فرزند سید مهدی با کد نامزد ۱۵ و آقای محمدحسن گلی شیردار فرزند عبدالحسین با کد نامزد ۱ است.

افزایش گرمای تنور انتخابات در مازندران با مناظره‌ها

یارگیری قبل از تبلیغات رسمی  

تبلیغات انتخاباتی شورای اسلامی شهرها و روستاها در کشور به صورت رسمی از فردا پنجشنبه ۲۰ خرداد شروع می شود ولی واقعیت این است که یارگیری و وزن کشی نامزدهای تایید صلاحیت شده خیلی پیشتر و شاید حتی پیش از  ثبت نام شروع شده بود و پس از ثبت نام وارد فضای مجازی شد و از فردا که وارد بستر حقیقی اجتماعی می شود ،  می تواند تنور انتخابات ریاست جمهوری و خبرگان رهبری را هم داغ تر کند.

بررسی های خبرنگاران ایرنا نشان می دهد که گروه های سیاسی و افراد ذینفوذ در بسیاری از شهرهای مازندران بویژه شهرهای بزرگ فهرستشان را بسته اند و از فردا قرار است در صحنه عمومی وزن کشی خود را به رخ بکشند. 

مازندران ۶۲ نقطه شهری دارد  . طبق آخرین آمار در مجموع ۲ هزار و ۲۲۸ نفر از این شهرها با تکمیل مراحل ثبت نام ، داوطلبی خود را  برای نامزدی شورای شهرهای استان اعلام کرده بودند که ۱۰۵ نفر پیش از ورود به مرحله بررسی صلاحیت ها انصراف دادند ، صلاحیت ۷۵۱ نفر در هیات های اجرایی و نظارت شهرستانی رد و صلاحیت یکهزار و ۳۷۲ تن تایید شد.

طبق ماده ۶ قانون تشکیلات ، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی ، اعضای اصلی شورای چهار شهر مازندران که طبق سرشماری سال ۹۵ بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند ، ۹ نفره ، پنج شهر دارای ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت هفت نفره و بقیه شهرها با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار هم پنج نفره است.

بر اساس اعلام رسمی ستاد انتخابات مازندران آمار نهایی ثبت‌نام شورای روستایی استان نیز  ۱۶ هزار و ۴۵ نفر  است که انتخابات آن در ۲ هزار و ۴۴۶ روستا برگزار می‌شود.

بر اساس قانون شوراها ، تعداد اعضای شورا در روستاهای دارای تا یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت سه نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل و در روستاهای دارای بیشتر از یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت هم پنج نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی البدل است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha