تقویت تشکل‌های مردمی موجب اشاعه فرهنگ زیست‌ محیطی است

یزد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهریز گفت: تشکل‌های مردمی با مطالبه‌گری و آگاهی‌بخشی در بین اقشار جامعه و مسوولان و نهادها در اشاعه فرهنگ زیست محیطی نقش بسزایی دارند و تقویت آنها در اولویت است.

7وبه گزارش ایرنا، محمدرضا خواجه روز چهارشنبه به مناسبت هفته محیط زیست ( ۱۷ الی ۲۳ خرداد ) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تشکیل و تقویت تشکل‌های زیست محیطی با حضور علاقه‌مندان نقش مهمی در ترویج فرهنگ حراست از محیط در بخش زمین، هوا و آب دارد.

وی با بیان اینکه برای ترویج فرهنگ نگهداری از محیط زیست به همکاری مردم و مسوولان به خصوص رسانه‌های گروهی و تشکل‌های مردمی مرتبط نیاز است ادامه داد: در شهرستان، کار شناسایی تشکل‌ها و حمایت و تقویت آنها در اولویت است که امسال پیگیری می‌شود.

این مسوول به نقش خبرنگاران و خبرگزاری ایرنا در اطلاع‌رسانی و انعکاس مسائل و خدمات اشاره کرد و یادآور شد: تهیه و انعکاس اخبار در حوزه محیط زیست و تقویت روابط عمومی برای ارتباط بیشتر با فعالان خبر و گزارش در شهرستان پیگیری و اقدام به عمل می‌آید.

خواجه با اشاره به اینکه هرچه مردم را بیشتر در جریان تلاش‌ها و خدمات مختلف قرار دهیم به نفع مجموعه و جامعه است اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مناسبت‌های مرتبط با شرح وظایف این اداره در دستور کار جدی است و با همکاری نهادها، مردم و رسانه‌ها اقدام می‌شود.

وی به ظرفیت‌های خوب زیست محیطی شهرستان و وجود مناطق بکر حفاظت شده و گونه‌های نادر گیاهی و جانوری در منطقه اشاره کرد که برای حفظ آنها که سرمایه ارزشمند محسوب می‌شود همه باید این اداره را در انجام بهتر وظایف بیش از گذشته یاری دهند.                          

 منطقه کالمند بهادران مهریز در سال ۱۳۵۵ به دلیل تخم گذاری پرنده با ارزش و کمیاب هوبره و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب جهت ادامه حیات گونه‌های ارزشمند جانوری و گیاهی مختلف از جمله آهو و زاغ بور به عنوان منطقه شکار ممنوع و از اول خرداد ماه سال ۱۳۷۰ با تصویب شورای عالی محیط زیست به صورت رسمی در زمره مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و به منزله حفاظت شده اعلام گردید.

براساس آمارهای موجود تاکنون در استان یزد ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده شناسایی شده‌اند.

اهمیت تنوع گونه های استان فقط تعدادشان نیست بلکه خاص بودن آن است این گونه ها از ارزش حفاظتی بالایی برخوردارند و اهمیت تنوع زیستی به خاطر این عوامل است.

۶۷ نیروی محیط بان، مسوولیت مراقبت و محافظت از یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار از مناطق تحت حفاظت استان یزد را بر عهده دارند.

شهرستان مهریز با ۵۵ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha