صادرات صنایع دستی به ارزش ۱۸۰۰ میلیون دلار

تهران- ایرنا- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: میزان صادرات صنایع دستی بدون احتساب زیورآلات سنتی و تجارت چمدانی در پایان سال ۹۹ به ارزش بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان با گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی (٢٠ خرداد/ ١٠ ژوئن) در حساب کار بری خود در توییتر نوشت: فردا (پنجشنبه) روز جهانی صنایع دستی است؛ حوزه‌ای که شخصا به آن علاقه‌مندم و در سال‌های خدمت در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به آن توجه ویژه داشته‌ام.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: طبق آمار موجود، میزان صادرات صنایع دستی (بدون احتساب زیورآلات سنتی و تجارت چمدانی) به بیش از یکهزار و ٨٠٠ میلیون دلار در پایان سال ۹۹رسیده است.  

مونسان تصریح کرد: این رقم بدون تلاش هنرمندان و صنعتگران عزیزمان، به‌خصوص زنان هنرمند که بخش اعظمی از شاغلان این حوزه را تشکیل داده‌اند، محقق نمی‌شد.

وزیر میراث فرهنگی افزود: اگرچه شیوع کرونا روند رشد در این حوزه را کند کرد اما می‌توان امیدوار بود که این رود جاری دیگر متوقف نخواهد شد و هنرمندان ایرانی راه خود را یافته‌اند

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در این سال‌ها برای صنایع‌دستی کشور رقم خورده ثبت جهانی و ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی است. در حدود ۴سال گذشته، ۳روستا و ۷ شهر در شورای جهانی صنایع‌دستی ثبت شده؛ اتفاقی که به توسعه بیشتر صنایع‌دستی در این مناطق و ایجاد اشتغال پایدار کمک کرده است.

مونسان در این پیام نوشت «برای هنرمندان صنایع‌دستی کشورم که با دستان توانمند خود هنر ایرانی را به خانه‌های ما می‌آورند و آن را به دنیا معرفی می‌کنند آرزوی سلامتی دارم» و ابراز امیدواری کرد «اقداماتی چون قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی به یاری این قشر آمده باشد.»

به گزارش ایرنا، از سال ١٣٩۴ تا کنون ١۴ منطقه( ١١ شهر و ٣ روستا) با عنوان شهرها و روستاهای «جهانی» صنایع دستی در شورای صنایع دستی (WCC) ثبت شده است.
همچنین از سال ١٣٩۶ هم تعداد ۵٢ منطقه (٣٢ شهر و ٢٠ روستا تحت عنوان شهرها و روستاهای «ملی» توسط شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی ارزیابی، معرفی و ثبت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha