رونق بازار انتخابات در شهرستان گناباد با فعالیت نامزدهای انتخابات شورا

گناباد-ایرنا- با آغاز زمان تبلیغات ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی مناطق شهری و روستایی، در گناباد هم، مانند سایر نقاط کشور بازار انتخابات رونق بیشتری یافته است.

همزمان با آغاز رسمی انتخابات اعضای شوراهای اسلامی مناطق شهری و روستایی از بیستم خردادماه جاری تعدادی از نامزدها و هواداران آنها از ابتدای روز پنجشنبه گذشته ستادهای خود را راه اندازی کردند و تعدادی هم در حال انجام مراحل راه اندازی و شروع فعالیت هستند.

تشکیل ائتلاف، نقطه قوت انتخابات شوراهای اسلامی گناباد 

فعالیتهای انتخاباتی در شوراهای اسلامی در گناباد و به خصوص در مناطق شهری این شهرستان که از بهمن و اسفندماه سال گذشته و با آغاز زمان ثبت نام نامزدهای انتخاباتی شروع شده بود از اردیبهشت و خردادماه امسال به اوج خود رسید و تعدادی از نامزدها و هواداران آنان به دنبال تشکیل ائتلافهایی برای رسیدن به کرسیهای شورای اسلامی این شهر بودند که این ائتلافها طی یک هفته گذشته به صورت رسمی در فضاهای مجازی اعلام موجودیت کردند.

در مناطق مختلف شهری گناباد بر اساس جغرافیای سیاسی، گروه‌های صنفی و گروه‌های سِنی، ائتلاف‌های مختلفی شکل گرفته و یا در حال شکل گیری است که از جمله آنها می توان به ائتلاف نیروهای انقلابی، اصولگرایان، هفت گانه فرهنگیان، جوانان دهه شصتی‌ها، یاران انقلاب، جنبش جوانان تجربه گرا و حرکت نو اشاره کرد.

بزرگان و معتمدان و صاحب نظران در نقاط مختلف شهر گناباد به خصوص کوی شرقی و قصبه شهر، نوغاب و مناطق مرکزی این شهر با تشکیل جلسات و محافل خانگی متعدد سعی در رسیدن به اجماع نسبی برای حمایت از نامزدهای انتخابات و گزینه های مورد نظر خود دارند.

رصد انتخابات شورای شهر گناباد نشان می دهد رقابت شدیدی بین قصبه شهر،نوغاب و جویمند یا همان مناطق مرکزی گناباد برای داشتن تعداد بیشتری از صندلی های شورای شهر گناباد وجود دارد و به دنبال ارایه لیست محلی واحد هستند.

گرچه در لیست ۱۰ نفره محدوده مرکزی شهر و همچنین قصبه شهر گناباد نامهایی از نامزدهای سایر محلات شهری هم دیده می شود ولی اهالی نوغاب بیشتر به دنبال لیست واحد نامزدها از این محله هستند.

از میان ائتلاف های مطرح، یک ائتلاف قوی در حال شکل گیری است که چهار جوان متخصص با یک نامزد با تجربه و یا دارای سن بالاتر در داخل شهر گناباد ائتلاف کرده اند.

نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهرستان گناباد یا با افراد نزدیک به تفکرات و روحیات خود در شورا ائتلاف می کنند و یا احساس می کنند که شانس پیروزی شان در انتخابات کم است لذا به دنبال ائتلاف و تقویت شانس خود هستند.

بیشتر نامزدهای انتخاباتی گروهها و کانالهای تلگرامی تشکیل داده اند و یا از طریق سایر پیام رسانها و کانالهای فضای مجازی به تبلیغ رویکردهای خود می پردازند.

یکی از مسائل و مشکلات تبلیغات شوراهای اسلامی گناباد محله‌گرایی و سیاسی‌گرایی و پرهیز از توجه به مسائل کلان توسعه این شهر در روند تبلیغات است و متنفذان گنابادی هر چند همیشه منتقد وضعیت موجود بوده و معترفند که محله‌گرایی و سیاسی‌کاران ضربه به پیشرفت شهر زده است اما برخی از آنان باز هیزم بر آتش این ۲ مقوله می‌گذارند.

تبلیغات ۲ نفر از نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری شامل حجت الاسلام والمسلمین رییسی و جلیلی از ۲ هفته گذشته در شهرستان گناباد آغاز شده و تاکنون پنج ستاد رییسی و یک ستاد حامیان مردمی جلیلی در این شهرستان دایر شده است.

استاد و مدیر گروه مطالعات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی باید مصالح و مشکلات جامعه را به خوبی بشناسد و دید جامع و بلند مدتی برای رفع این تنگناها داشته و نسبت به این مسائل متعهد باشند.

دکتر سید سعید حسینی افزود: نامزدهای انتخاباتی باید با پرهیز از هر گونه شعار و رفتار عوام فریبانه، راه حل مشخص و مدونی برای مسائل و تنگناها داشته باشند و نامزدی که به این موارد متعهد و یا آگاهی کامل نداشته باشد، بعد از کسب رای مردم فرد موفقی در حوزه مسوولیتی خود نخواهد بود.

وی ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از محله گرایی در تبلیغات و فعالیتهای نامزدهای شوراهای اسلامی و توجه به مسائل کلان توسعه ای به جای آنها گفت: افرادی بیشتر به دنبال محله گرایی هستند که نسبت به مسائل و مشکلات جامعه آشنایی کامل ندارند و منافع فردی و گروهی را بر منافع کلان مردم برتری می دهند.

او ادامه داد: نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی باید در جریان تبلیغات و حتی بعد از انتخاب از افراد کارشناس و با تجربه و متعهد و خردمند به عنوان مشاوران و زیرمجموعه های کاری خود بهره گیرند تا در ارایه خدمات به مردم موفق شوند.

یکی از مدرسان مراکز آموزش عالی و از اعضای شوراهای اسلامی ادوار سوم و چهارم گناباد هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توجه به نگاه کلان توسعه شهری و پرهیز از محله گرایی و سیاسی کاری را از ضرورتهای تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراها دانست.

دکتر ابوالقاسم شفیعی گفت: محله گرایی و سیاسی کاری موجب واگرایی می شود و توجه به مسائل توسعه ای و مشکلات کلان شهرستان و یا شهر موجب همگرایی بیشتر در بین شوراهای اسلامی آینده می شود که باید از هم اکنون در جریان تبلیغات مورد عنایت قرار بگیرد.

وی بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها تاکید و بیان کرد: باورمندی به کار گروهی، خلاقیت و نوآوری باید از خصوصیات مهم اعضای شوراهای اسلامی باشد.

عضو شوراهای اسلامی ادوار سوم و چهارم گناباد با تاکید بر لزوم توجه رای دهندگان در انتخابات امسال به ویژگیهای شخصیتی نامزدهای شوراهای اسلامی گفت: با توجه به پیچیدگیهای مدیریتی و تغییرات مستمر شهری، تفکر خلاقانه در بین مسوولان این بخش ضروری است و خلاقیت و نوآوری اعضای شورا به همراه باور به برنامه‌ریزی و کارگروهی موفقیت شورا را تضمین می کند.

شفیعی افزود: فهم درست از نمایندگی مردم، مشورت پذیری و نقدپذیری هم باید از دیگر خصوصیات مهم اعضای شوراهای اسلامی و افرادی که در انتخابات شوراها نامزد می شوند باشد.

وی ادامه داد: احاطه و آشنایی نسبی با قوانین شهرداری، اطلاع کامل نسبت به وظایف شورا، جلب همکاری موثر و مستمر شهروندان در امور شهری و تمرکز بر مهارتهای نوآورانه در فرآیند مدیریت شهری باید در شوراهای اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.

۲ هزار و ۲۰۰ نفر در قالب ۹۷ شعبه اخذ رای در مناطق شهری و روستایی شهرستان گناباد دست اندرکار برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی و میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری هستند که ۲۸ خردادماه امسال برگزار می شود.

از مجموع ۱۰۵ نامزد ثبت نام کننده در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی مناطق شهری شهرستان گناباد شامل شهرهای گناباد، بیدخت، کاخک و روشناوند ۸۴ نفر تایید نهایی شدند و اسامی آنان از روز سه شنبه منتشر و در معرض دید عموم قرار گرفت.

از مجموع ۴۵۶ نفر داوطلبان نامزدی ششمین دوره شوراهای اسلامی مناطق روستایی گناباد هم ۲۲۴ نفر در بخش مرکزی و ۲۳۲ نفر در بخش کاخک ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۳۶ نفر انصراف دادند و یا رد صلاحیت شدند و ۴۲۰ نفر در انتخابات باقی ماندند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.


🛑

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha