به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «مصطفی میرسلیم» روز دوشنبه در نشست خبری به خبرنگاران گفت: یکی از مسائلی که امروز پس از سه مناظره تبلیغاتی مطرح میشود، چگونگی تصمیم گیری مردم درباره رای دادن است.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع اصلی این است که چه باوری در ذهن نامزدها وجود دارد و بیشتر نامزدها درباره راهبردها و اعتقادات خود کمتر صحبت کردند. به عنوان مثال نامزد ریاست جمهوری باید درباره باور وجود ایرانیان، کرامت آنها، شخصیت ایرانیان و حفظ آزادگی صحبت کند. بعبارتی ما هر فرآیندی را نمیتوانیم بپذیریم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کرامت انسانی اجازه نمیدهد خود را مهره انسان دیگر کند، گفت: اینکه نامزدها به مردم ایران چه نگاهی دارند و آیا برای مردم ایران شرافتی قائل هستند بسیار مهم است. شرافت توجه به تاریخ چندهزار ساله خود ایرانیان است و ایران امروز برای چند هزار سال جنگ و جدال و تلاش بوده ولی همچنان ایران به رغم همه یورشهای مغول و اسکندر و... مانده است و این شرافت ایرانیان است و همین شرافت منجر به انقلاب ۵۷ شد.
نایب رییس سابق هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه نامزد ریاست جمهوری باید درباره شرافت، باور و اعتقاد ایرانیان صحبت کند، افزود: این سبب رفتار رییس جمهور در جلسه هیات دولت و برخورد با مردم و ... خواهد شد.
عضو هیات مرکزی حزب موتلفه با اشاره به اینکه جدال با آمریکا هزینه شرافت ملت است، گفت: شرافت ملی ما اجازه نمیدهد به هر چیزی تن دهیم و مردم باید متوجه شوند که در انتخابات ریاست جمهوری با چه فردی سر و کار دارند و قرار است رای دهند. ملت ما با شرافتی که امام خمینی ایجاد کرد تحول خاصی را در کشور منجر شد.
میرسلیم اضافه کرد: باید ببینیم نگاه نامزد ریاست جمهوری صدقه دادن است یا کرامت مردم. برخی نامزدها برای جلب رای وعدههایی میدهند که شاید شدنی نباشد و کرامت و شرافت مردم را فراموش کردند. ایران با شکوفا شدن سرمایه انسانی به موفقیت میرسد در حالی که نامزدها فروش نفت و گاز را در اولویت قرار دادند.
به دلیل استنکاف وزارت کشور از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها استعفا دادم
میرسلیم در پاسخ به سوال ایرنا درباره دلایل استعفایش از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: شوراهای شهر و روستا جریان منافع گستردهای را در سراسر کشور ایجاد میکند. بودجهای که در اختیار شهرداری است و باید شوراها بر آن نظارت کنند فقط در بخش فرهنگی ۲۰۰ میلیارد هزار تومان و در شهر تهران ۳۵ هزار میلیارد تومان است.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بعد از ثبت نامها، ۲۰ درصد از ثبت نام شدگان ردصلاحیت شدند، گفت: به صورت طبیعی ما میتوانیم در ۱۰ روز ۱۰۰ تا ۲۰۰ پرونده را بررسی کنیم که دقیق بوده و حقی اجحاف نشود. اما وقتی با ۷ هزار پرونده روبرو می شویم طبیعتا اشکال ایجاد می شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شخصیتهای مختلفی برای عدم احراز صلاحیت خود مراجعه کردند، گفت: آنها با قسم و آیه میگفتند که فلانی را رد صلاحیت نکنید که حیثیت او حفظ شود. درحالی که ابزار کار ما قضایی نیست ما کسی را محکوم نمیکنیم. ما به استناد مدارک مراجع رسمی تصمیمگیری میکنیم و هرگونه مداخله و سفارش با واسطه از سوی برخی شخصیتها مزاحمت است.
۸۰ درصد رد صلاحیتها به دلیل مسائل اخلاقی بود
عضو هیات مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه همه فشارها را تحمل کردیم تا کار را بهترین شکلی انجام دهیم، افزود: نزدیک ۸۰ درصد از موارد مردودی به مسائل اخلاقی اعم از اعتیاد و ابتذال و خلاف عفت ارتباط داشت که سندهای آن هم بود. ۱۰ تا ۱۵ درصد هم به مسائل خاص شهری مانند زمین خواری، کوه خواری، رشوه، زدوبند کردند و ... مربوط بود. ۵ درصداز موارد هم جنبه امنیتی داشت.
عضو مستعفی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: بخشی از فهرستهایی ما که به وزارت کشور دادیم افرادی بودند که براساس اصل ۶۳ قانون رد شده بودند ولی وزارت کشور از ابلاغ این اسامی به فرمانداریها استنکاف میکند و گفت ما این را تشخیص دادیم درحالی که تشخیص با ما بود. در مقابل استنکاف تنها چارهای که داشتم استعفا بود و نمیتوانستم مسئولیت اقدام خلاف وزارت کشور را بپذیرم.
منعی برای استفاده از مدارک و اسناد سازمان اطلاعات سپاه نداشتیم
میرسلیم در پاسخ به این ادعای ستاد انتخابات مبنی براینکه هیات مرکزی نظارت تصمیمات فراقانونی گرفته است و ما مجری تصمیمات فراقانونی نیستیم، گفت: این حرف مثل این است که دولت بگوید من قانون را اجرا نمیکنم چون فراقانونی است. دولت قوه مجریه است و وقتی قانونی ابلاغ می شود موظف به اجرا میشود اگر شکایت دارد به شورای نگهبان شکایت کند. تشخیص فراقانونی بودن با مجلس است. وزارت کشور میتوانست بگوید این فهرست اشکال دارد من اجرا میکنم ولی شکایت را به مجلس تقدیم میکرد. ستاد انتخابات پایینترین مقام اجرایی وزارت کشور است ولی این ستاد برای ما بیانیه صادر کرده است و این افتضاحی در جمهوری اسلامی است.
وی درباره نقش اطلاعات سپاه و سازمان بازرسی در بررسی صلاحیت کاندیداهای شورای شهر نیز گفت: در متن قانون آمده هیات نظارت مرکزی به استفاده از مدارک و اسنادی که مراجع قانونی از قبیل اطلاعات و نهادهای امنیتی میدهد، محدود نمی شود. ما حتی شورای نگهبان را هم نظر داشته و استفاده کردیم، از اطلاعات سپاه و دیگر دستگاه هایی بودند که اعتبار داشتند و ما منعی نداشتیم و برای کار دقیق و کامل این کار شده است. همکاری خوبی با ما شده است.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از افراد رد صلاحیت شده حتی نمازخوان بوده و از پشتیبانی امام جماعت برخوردار هستند، گفت: به رغم کارهای خوب، کارهایی هم از سوی آنها صورت گرفته که سبب رد صلاحیت آنها شده است. این فرد حتی ممکن است از حمایت بازار، کسبه، دانشگاهیان و ... برخوردار باشد ولی صلاحیت او از طریق دیگر و با مستندات نیز بررسی شده و احراز نشده است. هرچند برخی فشار میآورند که چنین چیزی وجود ندارد و ما را تحت فشار قرار میدهند که البته این نیز بخشی از کار است.
وی ادامه داد: نفوذ وجود دارد و حتی فردی خود را گرو می گذارد یا از افراد بانفوذ دیگری کمک میگیرد و تلاش میکنند با توجه به ارتباطاتی که در گذشته داشتند، از این ارتباطات برای تغییر در رد و تایید صلاحیتها استفاده کنند.اما به آنها میگوییم که شما این مشکلات و ایرادات را هم داشتید و بهتر است بیش از این پافشاری نکنید.
میرسلیم با اشاره به افرادی که رد صلاحیت شده و در ادامه تایید صلاحیت شدند، گفت: در۷ هزار پرونده امکان اشتباه هم وجود دارد و حتی برخی در دادگاه تبرئه شدند و بعد مستندات آورده و تایید صلاحیت شدند.
قالیباف در هیات نظارت نفوذ ندارد
وی درباره اینکه آیا محمد باقر قالیباف به تایید و رد صلاحیتها ورود کرده است، گفت: آقای قالیباف رییس مجلس هستند و به هیات نظارت نفوذی ندارد و در جایگاه ریاست مجلس ممکن است تذکراتی داده باشند. حتی ممکن است اعلام کنند که در برخی جایگاهها رافت اسلامی لحاظ کنند. ولی اینکه از این جایگاه استفاده کنند، اینگونه نیست. البته برخی از رد صلاحیت شدهها در مدتی که در شورا بودند در نیروی انتظامی و شورای شهر کار کردند و با توجه به ایفای وظایفی که داشتند، نفوذی پیدا میکنند. اما استعلام ما از دستگاه قضایی سند بسیار مهمی برای شورا هست.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا افراد رد صلاحیت شده را معرفی خواهند کرد یا خیر؟ گفت: در این فهرست برخی از افراد عضو شورای شهر بودند و این شورا امکانات متعددی دارد و حتی برخی از آنها عضو هیات مدیره چند شرکت دیگر هستند و مشارکت با برخی از افراد محکوم به زندان داشتند و مقام قضایی نیز اعلام کرده که این افراد مشکلاتی دارند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: قصد من بیان اسامی نیست و این در حیطه وظایف قوه قضائیه است و نمیخواهیم آبروی فردی را بریزیم و قصد افشاگری نداریم و این موضوع شفافیت محسوب نمیشود. بلکه عدم پول شویی و بررسی شرایط و مشکلات اقتصادی فردی که می خواهد مسوولیتی بگیرد باید شفاف شود. اما درباره افرادی که وارد میدان نشدند چه دلیلی دارد که افشاگری کنیم و با آبروی آنها بازی کنیم. در فرهنگ ایرانی نیز مراعات اخلاق بر خلاف غربیها نهادینه است. هرچند که اعتراض این افراد نیز بررسی میشود.
موتلفه از آیت الله رییسی حمایت میکند
میرسلیم با بیان اینکه کشور را بدون مردم سالاری نمیتوان پیش برد، گفت: بسیاری از مسائل همچنان معطل مانده و باید این کارها به سرانجام برسد و در این راه اصل موضوع توجه به مردم سالاری است.
وی درباره نگاهی که به شورای نگهبان درباره رد صلاحیتها دارد، گفت: باید متوجه شویم که نامزد ریاست جمهوری در پی اجرای برنامههای خود است و از امکانات، مردم و کشور شناخت دارد یا خیر. همچنین سرمایه ایرانیان خارج از کشور بسیار ارزنده است که باید نامزد ریاست جمهوری از این ظرفیت استفاده کند. اما اینکه چرا حزب موتلفه نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی نکرد برای این است که رویکرد ما بر وحدت است و در این رویکرد از آیت الله رئیسی حمایت میکنیم.
رسیدگی به پروندههای مختلف در کمیسیون اصل ۹۰ زمان بر است
میرسلیم با اشاره به فعالیت کمیسیون اصل ۹۰ در پروندههای مختلف از جمله زمین خواری گفت: وظیفه این کمیسیون نظارت بر عملکرد قوا است و این کمیسیون حساسیتهای خاصی را دارد. بر همین اساس اعضا و رییس کمیسیون را مجلس شورای اسلامی انتخاب میکند و این به دلیل اعتبار این کمیسیون است.
وی با بیان اینکه این کمیسیون در بررسی پروندههای مختلف ورود کرده است، گفت: یکی از این پروندهها محصولات تراریخته بود. همچنین در سند خودرو ،حدنگاری و بورس از جمله پروندههایی است که کمیسیون اصل ۹۰ در حال بررسی و پیگیری آن است و هر کدام از این پروندهها زمان زیادی را میطلبد.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشهایی که احساس میکنیم دچار مشکل است بررسی میکنیم، گفت: هدف این است که این موضوع شفاف سازی شود و به نظام ضربه نخورد.
شهوت قدرت در وزارتخانه را ندارم
میرسلیم در پاسخ به این سوال که اگر ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهور انتخاب شود، و پیشنهاد وزارت به او بدهد، آیا میپذیرد یا خیر؟ گفت: پیش از این و در سالهای گذشته در پست وزیر و معاون وزیر فعالیت داشتم و شهوتی در این باره ندارم. اما گاهی تکلیف است و حتی دوره قبل به خواست خودم نامزد ریاست جمهوری نشدم. البته من متعهد شدم به عنوان نماینده مردم کاری انجام دهم و مشکلی از مشکلات آنها را حل کنم و در این زمان درست نیست که این وظیفه را رها کرده و به سمت مسوولیت اجرایی بروم. هر چند که رها کردن کار نمایندگی نیز باید به اجازه سایر نمایندگان انجام شود.
عضو مرکزی حزب موتلفه با تاکید بر اینکه باید نامزدهای ریاست جمهوری توانایی حل بحران را داشته باشند، گفت: برخی از نامزدها در مقطع کنونی وعده هایی میدهند که مهمترین ویژگیی که باید نامزد ریاست جمهوری باید داشته باشد، توانایی حل بحران است که در شرایط حاضر نیز کشور با بحران های زیادی دست به گریبان است. از طرفی موفقیت دولت سیزدهم نیز به از خودگذشتگی رییس جمهور و وزرا و توانای تحمل آنها برای حل مشکلات مردم و همچنین به اعتبار رییس جمهور بستگی دارد که مردم حاضر به همدلی برای رهایی از مشکلات را داشته باشند.
دختر شهید سلیمانی ملاحظه کند که از وی استفاده ابزاری نشود
نماینده مردم تهران در مجلس درباره نامزدی دخترسردار شهید سلیمانی در شورای شهر تهران نیز گفت: در زمانی که در وزارت کشور مسوولیت داشتم به همه استانداران اعلام کردم که از افرادی سیاسی داره وجه یا شخصیتهای شناخته شده مانند ورزشکاران، بانوان، هنرمندان، کارگران و ... برای جلب رای مردم ابزار سیاسی نکنید. این کار غلط است و برای افزایش رای است.
میرسلیم با انتقاد از اینکه برخی از نامزدهای ریاست جمهوری نیز از زبان قومیتها کشور برای جلب نظر و رای مردم استفاده میکنند، گفت: برخی از نامزدها در مناظره به زبان محلی صبحت میکنند که معنا ندارد وباید از زبان فارسی در رسانه ملی استفاده کنند و این نشانه استفاده ابزاری زبان برای کسب آرای بیشتر است.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: این سوال مطرح میشود که آیا ما مجاز هستیم از نام و اعتبار شخصیتهای ملی، شهدا و افراد سیاسی کشور استفاده سیاسی کنیم یا خیر؟ که پاسخ منفی است. همچنین ابزار قرار دادن قرآن و امام و رهبر معظم انقلاب برای جلب رای نیز اشکال اصولی است. البته اینکه دوستانی سراغ دختر شهید سلیمانی رفتند و از او دعوت کردند، اشکالی ندارد و محبت هم دارند. ولی اینکه از نام شهید سلیمانی استفاده ابزاری کنیم، اشتباه است.
وی با بیان اینکه شهید سلیمانی فردی بود که به رغم همه پیشنهادهایی که به او شد، اعلام کرد میخواهد سرباز بماند، گفت: اگر شهید سلیمانی نامزد ریاست جمهوری میشد، قطعا رای می آورد و شخصیتی است که برای اعتبار این نظام و حتی بشریت همه وجود خود را گذاشت ولی گفت میخواهد سرباز بماند. حال دختر شهید سلیمانی نیز باید ملاحظه و دقت کنند که از وی استفاده ابزاری صورت نگیرد.
یکی از دلایل فتنه ۸۸، بداخلاقی در مناظرههای آن سال بود
عضو مرکزی حزب موتلفه درباره بداخلاقی ها در مناظره ها و اینکه برخی نحوه بیان نامزدها را به دوران مناظره احمدی نژاد شبیه کردند نیز گفت: متاسفانه در آن انتخاباتی که جای افتخار برای ما ندارد، موضوع بگم بگم مطرح شد و شرایط حال حاضر نیز اثر زشت فعالیتهای تبلیغاتی غربیها در انتخابات خود آنها است که ما از آن تبعیت میکنیم. حتی در مطبوعات غربیها افشاگریهایی وحشیانه صورت میگیرد. هرچند که در جمهوری اسلامی این رویه تا دولت هشتم رایج نبود ولی افشاگری از زمان آقای احمدی نژاد باب شد درحالی که افشاگری محفل شرعی و عرفی ندارد و به نظرم ریشههایی که در فتنه ۸۸ وجود دارد به همین حرکتها در مناظرهها باز میگردد.
میرسلیم ادامه داد: به یک تعبیر مناظرات سال ۸۸ سبب فتنه گردید و در ادامه خود فتنه، تشدید انحراف شد. در سال ۹۶ نیز که بنده نامزد ریاست جمهوری بودم، متاسفانه این موضوع هم دیده شد و برخی از نامزدها مطالبی را بیان کردند و وقتی نوبت به سخنان من رسید، اعلام کردم که اگر اختلاف دارید بیرون از اینجا آن را حل کنید و مردم این مطالب را نمیخواهند و بهتر است برنامه خود را بیان کنید.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی معتقد است در مناظرات سیزدهمین دوره نیز شکل دیگری از بداخلاقی شکل گرفت، گفت: بعد از اینکه تذکر داده شد تا حدودی مراعات شده و این شیوهها درست نیست وبهتر است در مناظره آنچه از خود داریم بیان کنیم و در نهایت مردم تصمیم میگیرند که این شیوه درست است یا خیر. به عبارتی بهتر است در جمهوری اسلامی شکل درستی از تبلیغات را پیاده کنیم.
وی درباره اینکه اگر در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رییس جمهور با رای حداقلی انتخاب شود، چه تبعاتی برای کشور دارد، گفت: آسیب جنبههای حقوقی و جنبههای اجتماعی دارد و از نظر حقوقی خدشهای به انتخابات وارد نمی شود. از نظر اجتماعی مشارکت متاثر از نتیجه انتخابات قبلی است. مردم در دوره گذشته بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد مشارکت داشتند ولی بی وفایی و عدم تحقق وعدهها را دیدند و این اشکالاتی است که به عملکرد دولت باز میگردد و سبب احتمال پایین آمدن اعتماد مردم و کاهش مشارکت آنها خواهد شد.
میرسلیم ادامه داد: اگر روزی من مسوول اشتباه کردم و آمار درمانی کردم باید اشکال خود را بگویم و اگر در جایی لازم است استعفا بدهم که به اعتبار نظام ضربه نزد و موضوع بورس از نمونههای گفته شده است. به عبارتی مسوولان اعتماد مردم را خرج خود کردند و این به سرمایه اجتماعی ضربه میزند.
باید آبروی افرادی که صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان احراز نشده، حفظ شود
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درباره رد صلاحیت برخی از نامزدها از جمله «علی لاریجانی» و چگونگی برخورد شورای نگهبان با این موضوع گفت: شورای نگهبان تجربه ۴۰ ساله دارد و این تجربه موفقیتهایی در برداشته است و در برخی بخشها نیز ضعفهایی داشته است. اما پیش از این در سال ۱۳۹۵ درباره سیاستهای کلی انتخابات طرحی را به رهبر معظم انقلاب ارسال کردیم که پس از اصلاحات به رییس جمهور ابلاغ کردند. ولی از آن سال هنوز درباره این طرح اقدام اجرایی انجام نشده است.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ایفای وظایف شورای نگهبان نباید سبب بروز مشکلات شود، گفت: در این شورا نیز امکان آسیب وجود دارد و حتی برخی طمع کرده بودند که از جانب شورای نگهبان به نون و نوایی برسند که جلوی آنها گرفته شد. همچنین شورای نگهبان میتواند کار تحقیقات را دنبال کند ولی فرصت کافی برای این موضوع را ندارد و به ابزارهای مراجع نظارتی متوصل شده و از آنها استفاده میکند.
وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان با استفاده از همین اسنادی که در اختیار آنها قرار میگیرد و پس از صحت سنجی نسبت به تصمیم درست درباره نامزد مربوطه تصمیم گیری میکند، گفت: در مجموع افشا کردن نقاط ضعف درست نیست و بررسیهایی که انجام میشود در شورای نگهبان بسیار سخت است و حتی زمانی آقای هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شدند، ایشان نیز مسئله را پذیرفت و با شورای نگهبان مقابله نکرد.
میرسلیم با بیان اینکه در این دوره نیز علی لاریجانی نظر شورای نگهبان را پذیرفت، گفت: اشکال زمانی بوجود آمد که برخی از مسائل که به شورای نگهبان ارتباطی نداشت در فضای مجازی مطرح شد و این مسائل را به وی نسبت دادند. به عبارتی ما ضربه را از دشمن میخوریم و آنها به نحوی در فضای مجازی این موارد را مطرح کردند که آقای لاریجانی به ناحق از شورای نگهبان ضربه خورده است در حالی که اینگونه نیست.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به درخواست لاریجانی از شورای نگهبان برای علت رد صلاحیتش گفت: شورا نیز اعلام کرده است که ایشان میتوانند به این شورا آمده و دلایل را مشاهده کنند و قرار نیست در جنگ زرگری سبب تشویش اذهان عمومی شویم. البته امیدواریم با کمک خود شورای نگهبان در آینده در تدوین طرحی جامع، به جایگاه بالاتری برسیم که بهترین معیارها برای رییس جمهوری کشور در نظر گرفته شود و اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس رخ ندهد.
وی ادامه داد: افشاگری کردن و آبرو بردن کار درستی نیست و عدم احراز صلاحیت یک فرد به معنای ساقط کردن او از فعالیت اجتماعی و سیاسی نیست. اینکه تشخیص داده شده که فردی صلاحیت عضویت در شورا یا مجلس را ندارد، به معنای عدم فعالیت او نیست. البته ضوابط در شورای نگهبان باید دقیقتر باشد و از مسائل شخصی نیز دور شود. زیرا این امکان وجود دارد که برخی از تصمیمگیریها شخصی باشد.
میرسلیم خاطرنشان کرد: افرادی بودند که ۱۲ سال در مجلس خدمت کردند و در بخش های دیگر کشور نیز خدمات مهمی انجام دادند و باید رویه رد صلاحیتهای آنها به نحوی اصلاح شود که آبروی این افراد نیز حفظ شود.
نظر شما