قاضی‌زاده هاشمی: اختیارات پایتخت را به شهرستان‌ها می‌دهیم

بیرجند - ایرنا - نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در طرح کلان دولت سلام، اختیارات پایتخت به شهرستان‌ها می‌رود تا کار مردم درگیر سلسله مراتب‌ها نشود.

به گزارش ایرنا سید "امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی" عصر دوشنبه در گفت و گوی تلویزیونی با مردم خراسان جنوبی از طریق شبکه استانی خاوران افزود: در این طرح اختیاراتی که در پایتخت و در اختیار وزراست در اختیار فرمانداران قرار می‌گیرد.

وی گفت: برخی ادارات به دلیل سلسله مراتب مدیریتی و عدم اختیار، پاسخگو نیستند که ما با تفویض اختیار به شهرستان‌ها ادارات را پاسخگو می‌کنیم تا به هر فردی مراجعه کنیم پاسخگو باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همه این اختیارات در حوزه اجرا به فرمانداران تفویض می‌شود و اعتبارات را هم در اختیار فرمانداران قرار خواهیم داد تا بودجه دستگاه‌های مختلف در اختیار فرماندار و ‌شورای برنامه‌ریزی شهرستان قرار گیرد و اختیار منابع شهرستان در اختیار خود شهرستان باشد.

وی افزود: شاید سوال پیش بیاید که دولت سلام شما چطور این وضعیت را کنترل می‌کند که فساد اتفاق نیفتد؟ در دولت سلام به دنبال حاکمیت مردم هستیم و دولت‌های ضد مردمی را مردمی می‌کنیم، دولت‌های ما الان زانوشان روی گردن مردم در بخش‌های مختلف است و ما می‌خواهیم حاکمیت را به مردم برگردانیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: باید دولتمردان‌ سخنگوی مردم باشند در حالی که الان دولت‌ها از بورس و مالیات و دیگر حوزه‌ها از جیب مردم بر می‌دارند و نفت مردم را سر سفره دولت می‌برند در حالی که نفت باید سر سفره مردم باشد.

وی بیان کرد: در این طرح مسوولان محلی توسط خود شما انتخاب می‌شوند پس باید پاسخگو باشند، برای انتخاب استاندار نخبگان استان باید نظر دهند اگر تایید کردند، انتخاب می‌شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی مستمر مدیران را از دیگر برنامه‌های خود اعلام کرد و افزود: سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم و اگر یک سوم جامعه هدف در یک مجموعه یا منطقه نارضایتی از مدیر را تایید کنند او عزل می‌شود.

وی گفت: به خاطر نظارت مردمی همه جانبه این مهم مدیریت می‌شود زیرا وظیفه دولت جلب رضایت مردم است و ما ۱۳ هزار و ۷۰۰ معاون و مدیرکل به بالا داریم که از شما مردم حقوق می‌گیرند و جایگاه و خودرو و خانه سازمانی آنها از مردم است پس باید به مردم پاسخگو باشند و سازمانی درست کردیم که پاسخگوآور است و مدیران باید جلب رضایت کنند.

ساختار تصمیم‌گیری در مرکز را مستقیم به شهرستان‌ها می‌دهیم

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: ساختار تصمیم‌گیری متمرکز در تهران را خرد می‌کنیم و مستقیم به شهرستان‌ها می‌دهیم، استاندار کارش هماهنگی، برنامه‌ریزی کلان و ‌پیگیری مشکلات استان در مرکز است و سایر موارد را فرمانداران در شهرستان‌ها انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه برای هر شهرستان براساس ظرفیت آن ماموریت ملی تعریف می‌کنیم و به عنوان پایتخت همان ظرفیت حمایت می‌کنیم افزود: تمام ظرفیت شهرستان‌ها در حوزه‌های طبیعی، انسانی، زیرساختی و شغلی را استخراج کردیم و می‌دانیم چه منابع و ظرفیتی دارد و اجازه می‌دهیم هر شهرستان براساس ظرفیت‌ها پایتخت شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های فناور، رشته‌های علمی و دانشگاهی را در آن منطقه مستقر می‌کنیم و اجازه دیپلماسی در آن حوزه را می‌دهیم، نمایشگاه‌های مخصوص ظرفیت‌ها را به شهرستان‌ها واگذار می‌کنیم و این طور است که عدم توازن از بین می‌رود.

وی افزود: ۱۰۰ سال به کشور ظلم شده لذا دولت مرکزی باید کمک کند تا عقب‌ماندگی‌ها رفع شود و این مناطق رشد کنند، هرچه به سمت مرزها می‌رویم این مشکل بیشتر می‌شود که باید به آن توجه خاص داشت.

وی گفت: نکته کلیدی این است به علت ساختارها و روش‌هایی که استضغاف و عدم توازن ایجاد کرد در ۱۰۰ سال گذشته کشور دچار تبعیض گسترده شده است و شغل در مناطق خاصی از کشور اتفاق افتاده و حاشیه‌نشینی و نقض محیط زیست ایجاد شده است.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: این وضعیت به وجود آمد چون توازن کشور به هم ریخته، جایی فقر و جایی حاشیه نشینی، جایی آلودگی و ‌گرانی زمین درست کرده و مشکلات زیادی که می‌توان ذکر کرد براساس برنامه‌ریزی غلط ایجاد شده است.

دولت‌ها بدون مردم نمی‌توانند کاری بکنند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امروز کشور نیازمند یک برنامه‌ریزی صحیح است دولت‌های مختلف گفتند اما چرا موفق نشدند چون خودشان خواستند انجام دهند و دولت‌ها باید بدانند که بدون مردم نمی‌توانند کاری کنند.

وی گفت: همه چیز را در تهران جمع کردیم، وقتی تامین مالی و بودجه است ۵۰ تا ۶۰ درصد تهران، مراکز تفریحی، پزشک، متخصص، مهندس و حقوقدان است تهران و آن هم نه در همه تهران بلکه شمال تهران و در استان تهران با ۱۴ میلیون نفر جمعیت بیش از نیمی حاشیه‌نشین هستند.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: در این دوران با تورم به وجود آمده فقرا به نیازمندان مالیات می‌دهند یعنی ثروتمند املاکی دارد که تورم قیمت آنها را بالا می‌برد اما شکاف درآمدی بین کسی که چیزی ندارد و مستاجر است بیشتر و روز به روز بر مال ثروتمند افزوده می‌شود.

وی گفت: هرچه از مرکز به سمت پیرامون می‌رویم ‌وضع بدتر می‌شود، مسأله بیکاری گسترده هم وجود دارد و الان بیش از ۴۵۰ شهرستان در کشور داریم که ۱۵۰ تا وضعیت بحرانی و ۳۰ تا فوق بحرانی هستند چون بیکاری وجود دارد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: تازه وضعیت سربازی هم هست که سربازان پس از سربازی و دانشجویان پس از دانشجویی تمایل به برگشت پیدا نمی‌کنند که نیروی جوان و ‌نخبه را هم از شهرستان می‌گیریم در حالی که تمام منابع در همین شهرستان‌ها است.

وی گفت: در سربازی ۲ سال از بهترین اوقات جوان مردم را می‌گیریم در سنی که می‌تواند ازدواج کند، درس بگیرد، عمرش تلف و از چرخه تولید کشور هم خارج می‌شود و کسی که می‌توانست کار کند الان بیکار است.

وی افزود: با سربازی اجباری سه میلیون سرباز فراری ایجاد شده که هیچ کاری نمی‌توانند بکنند نه ازدواج درست و نه مجوز می‌توانند بگیرند به همین خاطر به دنبال این هستم که سربازی اجباری حل شود.

دولت سلام دولت همه مردم است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت سلام، دولت همه مردم و ملت عزیز ایران است و به مدد جوانان محقق می‌شود.

وی افزود: جوانان شما با فکرهای نو، با عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی و با تجربه‌ای از گذشته، با یک تجربه ۱۰۰ ساله که ۴۰ سال آن مربوط به بعد انقلاب است، آمده‌اند تا این نظام دیوان‌سالاری که اجازه نداده قانون اساسی مترقی ما و اهداف انقلاب ما محقق شود و مردم را دلزده و مایوس کرده است را از جا بِکند و سفره این انقلاب را از دست فرصت‌طلبان‌، زیاده‌خواهان‌ و قدرت‌طلبان دربیاورد و بتکاند و مردم را سر سفر انقلاب بنشاند.

وی گفت: مردمی که حقشان است مردمی که انقلاب را به پیروزی رساندند مردمی که شهید دادند، مردمی که سختی کشیدند، مردمی که صبورانه ما را تحمل کردند وقتی نگاه می‌کنند می‌بینند در سختی که آنها کشیدند یک عده شریک نیستند، یک عده دارند کار خودشان را می‌کنند، یک عده دارند اسکی‌شان، سفر خارجی‌ و اروپایشان را می‌روند ولی مردم باید در فقر به سر ببرند.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: آنچه وظیفه اصلی دولت اسلامی است که امیرالمومنین علی (ع) به ما یاد داده، برقراری عدالت و بودن با مردم است لذا دولت سلام این ۲ هدف اساسی و از بین بردن تبعیض‌ها، فساد، رانت، قبیله‌گرایی، تبارگرایی را با ایجاد شایسته‌سالاری و بودن با مردم و اعمال حاکمیت مردم و حق حاکمیت مردم دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه ما مردم را مسلط بر مدیران خواهیم کرد افزود: هر مدیری که نتواند پاسخگوی مردم باشد باید یا عذرخواهی و رضایت مردم را جلب کند یا عزل شود، یا باید پای مردم را ببوسد تا در اهمالی که کرده او را ببخشند یا جایش در دولت سلام و دولت جوانان آینده نیست؛ جوانان شما در گام دوم به دنبال عوض کردن روش‌ها هستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش از مردم خراسان جنوبی به عنوان مردمی خونگرم یاد کرد و گفت: این استان دارای مردم اصیل و سابقه گسترده در دل کویر است.

وی ابتدا به مردم همه شهرستان‌های خراسان جنوبی سلام کرد و افزود: شهرستان بشرویه ۷۵ اثر تاریخی با شهر قدیمی با سابقه و پنج اثر ثبت ملی دارد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: واحدهای فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی، وجود واحدهای تولیدی خوراک دام و آبزیان و صنایع تبدیلی و دستی، کشت محصولات کشاورزی را در این شهرستان داریم ولی برخی کمبودها کار را عقب انداخته لذا اگر واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ داشتیم توسعه بشرویه بهتر بود.

وی گفت: در بعضی از شبکه‌ها هم کمبود داریم همچون حمل و نقل و گاز که نیاز به توجه بیشتری دارد و این شهرستان هم گرفتار کمبود آب است.

بیرجند مرکز خراسان جنوبی ظرفیت‌های گردشگری زیادی دارد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: بیرجند مرکز استان، شهر قدیمی علم و ادب، شهر فرهنگ و تمدن است که ظرفیت‌های گردشگری زیادی به خصوص در حوزه روستایی دارد.

وی با اشاره به اینکه شهر بیرجند در مسیر ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب است، وجود فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه و گمرگ را برای توسعه این شهر لازم دانست و افزود: سنگ‌های معدنی فراوان داریم با کارخانه‌های فراوان که محصولات زرشک و زعفران تولید می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در این شهرستان گیاهان دارویی توسعه پیدا کرده و باید حتما صنایع مرتبط با آن توسعه یابد که با تغییر رفتار دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد، گرانی کالا مثل همه نقاط کشور در بیرجند هم وجود دارد.

وی اظهار داشت: در شهرستان خوسف دو شهرک و ناحیه صنعتی، ذخایر معدنی، سه کارخانه فرآوری، جاذبه‌های گردشگری و امامزاده‌ها وجود دارند و دوران خشکسالی طولانی مدت بوده که باید برای آب آشامیدنی و صنعتی این شهرستان فکری شود و متاسفانه مهاجرت گسترده به خاطر بیکاری داریم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: شهرستان درمیان بناهای تاریخی گسترده دارد که باید ظرفیت‌های گردشگری برای آن فراهم کرد و بازارچه مرزی خیلی مفصلی در میل ۷۳ دارد و علت اینکه رونق نگرفته، نبود زیرساخت‌های کامل است لذا باید زیرساخت‌ها تکمیل شود پس فرصت خوبی وجود دارد به خاطر هم‌مرز بودن با افغانستان که این شهرستان را پایگاه صادرات نفت کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه معدن ۱۴ معدن فعال دارد و کل استان خراسان جنوبی و درمیان به علت نوع خورشید مناسب می‌توانند یک مزرعه تولید برق باشند.

وی گفت: با توجه به مشکل جدی برق در کشور سریعترین کار در این حوزه راه‌اندازی مراکز تولید برق با پنل‌های خورشیدی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکل مهاجرفرستی در شهرستان درمیان گفت: باید برای این موضوع هم فکری جدی کرد.

وی بیان کرد: شهرستان زیرکوه هم به خاطر همجواری با افغانستان یک بازارچه مرزی دارد که باید توسعه یابد، ۶ ماده معدنی وجود دارد که نیاز به بهره‌برداری جدی دارد در حوزه سنگ‌های قیمتی و گیاهان دارویی هم نیاز به سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: با توجه به تولید زرشک در این منطقه صنایع تبدیلی مرتبط با آن باید توسعه یابد و برخی جاذبه‌های گردشگری به خصوص در حوزه طبیعی گسترده است که باید صنایع تبدیلی و تکمیلی فراهم شود.

وی افزود: این منطقه در مسیر قاچاق مواد مخدر است که در حوزه امنیت باید کار جدی‌تر انجام داد.  

وی اظهار داشت: در شهرستان سرایان هم ظرفیت گردشگری، برخورداری از تنوع معدنی، ظرفیت‌های خاک صنعتی، قابلیت تولید کاغذ از سنگ آهک در این شهرستان وجود دارد، ۲۳ طرح در حال بهره‌برداری است و ۷۰ درصد صنایع تبدیلی کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد ریال حتما باید برای تکمیل آن فکر جدی کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شرکت‌های داروسازی برای تبدیل  گیاهان دارویی به دارو باید ایجاد شود گفت: کشت زعفران رونق جدی دارد و جاذبه‌های گردشگری فراوان است که باید برای آن فکری کرد.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در سرایان بالاتر از سایر نقاط استان است گفت: این نشان می‌دهد به علت محرومیت نیاز به سرمایه‌گذاری جدی دارد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: سربیشه هم تنها گذر مرزی ورود و خروج ما در ماهیرود است که مواد معدنی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، در حوزه معدن سرمایه‌گذاری مناسب نشده لذا باید دانشگاه‌های مرتبط با صنعت در این شهرستان ایجاد شود و کمک کنیم تجارت توسعه بیشتری پیدا کند و خشکسالی هم مشکلات زیادی در حوزه دامپروری ایجاد کرده است.

وی از طبس به عنوان نگین کویر یاد کرد و گفت: طبس شهر معدن و زغال‌سنگ است که فرودگاه، دسترسی ریلی و زیرساخت‌های خوبی در آن وجود دارد، کویر فوق‌العاده‌ای در این شهرستان است که می‌توان برای آن گردشگری خاص تعریف کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: وجود معادن غنی زغال‌سنگ باعث می‌شود این شهرستان را پایتخت زغال‌سنگ ایران معرفی کنیم و مرکز دانشگاهی سرمایه‌گذاری و امکانات بهداشتی و درمانی بیشتری باید فراهم شود.

وی گفت: شهرستان فردوس هم مراکز توریستی ویژه و آبگرم دارد و باید بیمارستان دامپزشکی ایجاد شود.

وی افزود: این شهرستان حوزه علمی ۵۰۰ ساله درخشان دارد که باید حفظ شود همچنین صنایع در دست احداث در حوزه سیمان و فولاد دارد که برخی زیرساخت‌های آن به خاطر کم‌آبی به خصوص در حوزه کشاورزی باید تغییر پیدا کند.

قاینات در حوزه زعفران سرآمد است

قاضی‌زاده هاشمی گفت: قاینات هم یک شهرستان تاریخی گسترده و ویژه است که هم‌مرز با افغانستان بوده و چون در حوزه تولید زعفران سرآمد است و در مسیر شمال به جنوب قرار گرفته با رونق صادرات محصولاتی همچون فولاد و زعفران وضعیت مردم باید رشد پیدا کند و قشر مهاجر زیاد داریم که باید برای آن فکر جدی کنیم.

وی اظهار داشت: با توجه به  ظرفیت مرزی شهرستان نهبندان و ۱۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، بزرگترین معدن آزبست کشور، ۸۵ معدن دارد و علیرغم کویری بودن قطب پرورش زیتون و مراکز مهم گوشت شتر است ماهی‌های سردابی و گرمابی اما به علت بیکاری دچار مهاجرفرستی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم خونگرم خراسان جنوبی فرزندان شما و برادران شما در دولت سلام برای نه تنها کل کشور بلکه برای تک تک شهرستان‌ها ظرفیت‌سنجی کردند و برنامه برای رشد و توسعه دارند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه باید در جمع مردم حضور می‌یافت، گفت: به هر حال فصل انتخابات است و به علت رعایت پروتکل‌ها و مدیریت ضعیف کرونا از هم دور ماندیم که عذرخواهی می‌کنم‌.

وی افزود: بیش از ۸۰ هزار نفر از مردم کشور در اثر سوء مدیریت کرونا فوت کردند در حالی که در خیلی از کشورهای دنیا با مدیریت عالمانه اصلا بحرانی نداشته‌اند.

وی گفت: آماری را صدا و سیما از کشورهایی که اوضاع‌شان بد هست، می‌دهد ولی کشورهایی هم اوضاع خوبی دارند و حتی چین با جمعیت بالا کمتر از پنج هزار نفر کشته داده در کشور ژاپن و ویتنام مدیریت کردند قبل از اینکه کارشان به واکسن برسد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سید ابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به رییسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی هفت نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هستند.

با توجه به شرایط کرونا و لزوم خودداری از برگزاری تجمعات و براساس برنامه‌های اعلام شده ستاد انتخابات معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما، برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از روز چهارشنبه ۱۹ خرداد هر روز ساعت ۱۶:۳۰ از رادیو و سیمای استانی خراسان جنوبی (شبکه خاوران) پخش می‌شود.

بر این اساس هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ۱۹ خرداد تا ۲۵ خرداد ماه از صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی با مردم این استان سخن می‌گویند و در روزهای قبل "محسن رضایی"، حجت الاسلام و المسلمین سید "ابراهیم رییسی"، "سعید جلیلی"، "عبدالناصر همتی" و "محسن مهرعلیزاده" دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از طریق شبکه خاوران با مردم خراسان جنوبی سخن گفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha