به گزارش ایرنا، طی چند روزی که تبلیغات انتخاباتی آغاز شده است، به نکات جالب توجهی در سطح شهر سنندج برخورد کردم، از انواع روشهای تبلیغاتی گرفته تا نوشتن شعارهای کلیشهای.
دغدغه والدین و اقوام و نزدیکان برای رای آوردن فرزندان و یا دوستان و آشنایان همواره وجود داشته است و یکی از همین روزها که برای رفتن به محل کار سوار یک خودرو حمل و نقل عمومی شدم، راننده پیرمردی حدود ۷۰ ساله را نشان میداد که در همان اول مسیر چند کارت تبلیغاتی را به سمت من و مسافران دیگر گرفت و گفت: دخترم است، برای شورای شهر ثبت نام کرده، لطف میکنید اگر به او رای بدهید.
راننده میگفت: دخترم مدرک کارشناسی ارشد دارد، متاهل است، از او پرسیدم دخترتان شاغل است یا بیکار؟ گفت: خدا را شکر شاغل است و در یک دفتر مهندسی مشغول به کار است.
مسافرکشی با دغدغه رای آوردن فرزند
گفتم دلیل و هدفش از کاندیدا شدن برای شورای شهر چیست؟ گفت که دوست دارد به مردم شهرش خدمت کند و اگر بتواند خدمت کند چه اشکالی دارد.
در طول مسیر به کارت تبلیغات نگاه میکردم، این کاندیدای زن عناوینی را از مدرک تحصیلی گرفته تا عضویت در انجمنها و نهادهای خیرخواهانه همه را در یک لیست ردیف کرده بود.
راننده هم که مشخص بود دغدغه آینده فرزندانش را دارد، ادامه صحبتهایش را در طول مسیر داد و مسافران هم بیشتر گوش میدادند. به جز من که یکی دو بار سوال پرسیدم، ۲ نفر خانم دیگری که سرنشین این خودرو بودند ساکت بودند و اظهارنظری نمیکردند.
راننده گفت: چهار فرزند دارم ۲ تا پسر و ۲ تا دختر، تحصیلات عالیه دارند، در حال حاضر یکی دانشجو کارشناسی ارشد است، یکی در دفتر یک انجمن خیرخواهانه و آن یکی هم در یک دفتر مهندسی کار میکند و آخری هم دیپلم دارد. اگر دوست داشتید به دخترم رای بدهید.
به مقصد رسیدم و از خودرو پیاده شدم، سر چهارراه پسر جوانی عکس یکی از کاندیداها را بر روی سینه خود چسبانده بود و در آن گرمای ظهر در دستانش یک سینی بزرگ پر از لیوانهای شربت بود که به رهگذران تعارف میکرد.
اهدای گل به مناسبت روز دختر
بعدازظهر همان روز طرفداران دختر یکی از کاندیداها هم در یکی از خیابانهای پرتردد سطح شهر به مناسبت گرامیداشت روز دختر به دختران رهگذر گل هدیه میدادند.
به سمت پارک کوه آبیدر رفتم، در اطراف یکی از خیابانهای منتهی به این منطقه، حدود ۲۰ جوان و نوجوان طرفدار یکی از کاندیداها پوسترهای بزرگ او را بر روی سر و سینه خود چسبانده و کنار دست یکدیگر و در معرض دید مردم، در حاشیه جاده ایستاده بودند و برای او تبلیغ میکردند.
برگزاری جشن معنوی مولودی خوانی
برگزار کردن مراسم مولودی (مداحی و دفنوازی جشن میلاد پیامبر ص) هم یکی دیگر از روشهایی است که یکی از نامزدهای شورای اسلامی شهر سنندج در این دوره بکار گرفته و هر شب در فضای باز ستاد انتخاباتی خود و با رعایت پروتکلهای بهداشتی برای طرفدارانش مراسم مولودی برگزار میکند.
از همه اینها بگذریم، فضای داخل شهر سنندج هم کاملا انتخاباتی شده است و آنطور که رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اعلام کرده ۲۰ نقطه از این شهر جهت تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی درنظر گرفته شده است.
این روزها که از کنار بنرهای تبلیغاتی پیاده راه فردوسی و بلوار پاسداران گذر میکردم و به عکسها و شعارهای تبلیغاتی نگاهی میانداختم، ژستهای مختلف کاندیداها با لباس کُردی بیشترین چیزی بود که جلب توجه میکرد.
شعارهای کلیشهای بخش جدای ناپذیر پوسترهای تبلیغاتی
علاوه بر میزان تحصیلات و عناوینی که کاندیداها بر روی بنرها و پوسترهای تبلیغاتی خود نوشته بودند، نوشتههای دیگری هم به عنوان شعار انتخاباتی به چشم میخورد؛ «خدمت صادقانه مدال افتخار ماست»، «توسعه حقوق جوانان»، «شعاری ندارم، شهرم را دوست دارم»، «از دل مردم برای مردم»، «به عهد خود وفادار خواهم ماند»، «مردم سالارند»، «جوانی بدون شعار با هدف تغییر»، «تخصص + تجربه»، «شهری جوان، شهری پویا»، «عمل گرایی»، «صداقت و شجاعت، تنها شعاریست که میماند»، «همدلی و همفکری، تحول و سازندگی»، «انسانیت و عدالت» و «مردی از جنس مردم» تعدادی از این شعارها بود.
البته چند شعار و شعر کُردی از جمله «هاو دلی بو گوران(همدلی برای تغییر)»، «یارمهتی بو شار(کمک برای شهر)» و «بو سنهدژ (برای سنندج)» هم در شعارهای انتخاباتی دیده میشد.
شعار و عکس زیبا چه دردی از مردم را دوا میکند!
نظر چند نفر از مردم را در مورد نحوه تبلیغات کاندیداها پرسیدم؛ یک نفر گفت: کاندیداها به گونهای عکسهای خوشکل خود را به در و دیوار زدهاند که انگار میخواهند به مراسم خواستگاری بروند، آنها یادشان رفته که کاندیدا شدهاند تا شهر را ساماندهی کنند و موانع را از سر راه آینده مردم بردارند.
یکی دیگر هم گفت: شعار و عکس زیبا چه دردی از مردم را دوا میکند، شورای شهر مرد عمل میخواهد.
او که از وعدههای عمل نشده اعضای شورا در دورههای قبل گلایه داشت، افزود: متاسفانه وعدههایی که در گذشته رنگ تحقق به خود ندیده است، انسان را از سخنان کاندیداها دلسرد میکند.
چسباندن عکس و پوستر بر روی شیشه خودروها و مغازهها و یا ریسه عکس نامزدها جلوی درب مغازه دوستان و آشنایان هم یکی دیگر از نمودهای تبلیغات در سطح شهر است که از گذشته تاکنون به وفور به چشم میخورد.
اما انداختن کارت تبلیغاتی و عکس و سی دی معرفی نامزدهای انتخاباتی به صورت شبانه در منازل هم روش دیگری است که در سطح شهر و بیشتر در شبهای منتهی به پایان مهلت تبلیغات دیده میشود.
تبلیغات غیرمجازی که محیط شهری را زشت کرده است
البته هستند افرادی هم که به تیرهای چراغ برق، کیوسک تلفن، ایستگاه اتوبوس و دیوارهای ادارات و فضای داخل شهر رحم نکرده و عکسهای کاندیداها را در نقاطی که مجاز نبود الصاق کرده و فضای بصری شهر را زشت و دچار آشفتگی کرده بودند.
نظر یکی از مردم هم در این مورد تبلیغات غیرمجاز حائز اهمیت بود؛ او اعتقاد داشت: شاید کاندیداها بگویند که ما خبر نداشتیم و افراد طرفدار ما بدون هماهنگی در مکانهای غیرمجاز عکس چسباندهاند، خب شما که اکنون توان مدیریت و هدایت افراد زیرمجموعه خود را ندارید، چگونه میتوانید یک شهر نیم میلیون نفری را مدیریت کنید؟!
تاکنون ۱۵ تخلف به این هیات بازرسی انتخابات گزارش شده است
براساس اعلام رییس هیات بازرسی انتخابات کردستان تاکنون ۱۵ تخلف انتخاباتی کاندیداها به این هیات گزارش شده که رسیدگی به این تخلفات در دستور کار قرار گرفته است.
شهرام ملکی از کاندیداها و اعضای ستادهای آنها خواست تا با پایبندی به قوانین و مقررات ستاد انتخابات از هرگونه تخلف انتخاباتی دوری کرده و در مسیر قانون حرکت کنند.
وی گفت: شهروندان کردستانی میتوانند هرگونه اخبار، اطلاعات، پیشنهادات، شکایات و انتقادات خود را در خصوص انتخابات از طریق شماره تلفن ۳۳۱۶۳۸۴۲ دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کردستان و یا از طریق ارسال ایمیل و سایر راههای ارتباطی سامانه رسیدگی به شکایات استانداری به دبیرخانه هیات بازرسی انتخابات کردستان ارسال کنند.
تبلیغات افسارگسیخته در فضای مجازی
جدای از تبلیغات محیطی، با نوعی دیگر از تبلیغات در فضای مجازی مواجه هستیم که راحتر و در دسترستر بوده اما نظارت بر آن مشکلتر است.
در این ایام افرادی که در شبکههای اجتماعی عضو هستند حتما با این مسئله برخورد کردهاند که بدون اطلاع قبلی به عضویت گروهها و کانالهای حامیان و یاران فلان کاندیدا درآمده و شب و روز از سوی طرفداران آنها شاهد درج پیام و عکس و شعارهای انتخاباتی فرد موردنظر در گروه هستند.
به دلیل گستردگی این فضا، امکان نظارت کافی بر روی این گروهها وجود ندارد، هرچند که پلیس فتا از رصد تخلفات انتخاباتی ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا و طرفدارانشان در فضای مجازی خبر داده و نسبت به موضوعاتی از قبیل تخریب کاندیداها، توهین، انتشار کلیپهای حاوی افترا، توهین یا نشر حریم خصوصی افراد هشدار و این موارد را قابل پیگیری عنوان کرده است.
در مجموع برای انتخابات شورای اسلامی شهر سنندج حدود ۱۵۰ نفر کاندیدا شدهاند که رعایت حقوق شهروندان و حرکت در دایره قانون خواسته اصلی مردم از آنها است.
استان کردستان طبق سرشماری سال ۹۵ یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که در ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستا زندگی میکنند.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا ۲۸ خرداد برگزار میشود.
نظر شما