جلیلی: جهش ایران بدون جهش مازندران صورت نمی‌گیرد

ساری - ایرنا - سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با مردم مازندران که از سیمای تبرستان پخش شد، گفت: اگر صحبت از پیشرفت ایران می‌کنیم باید بدانیم که جهش ایران بدون جهش مازندران صورت نمی‌گیرد ، همچنان که جهش مازندران بدون جهش شهرها و روستاهای آن ممکن نیست.

به گزارش ایرنا، هفتمین و آخرین برنامه تبلیغاتی نامزدهای ریاست‌جمهوری از شبکه‌های استانی امروز طبق برنامه ‌زمان‌بندی روی آنتن رادیو و تلویزیون مراکز استان‌ها رفت که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده سعید جلیلی از ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه خطاب به مردم مازندران دیدگاه‌ها و بخشی از برنامه‌های خود را بیان کرد.

جلیلی در ابتدای اظهارات خود مردم مازندران را مردمی خونگرم و مهمان‌نواز خطاب کرد و گفت: مازندران استانی با پیشینه تمدن شهری هزاران ساله، مردمی دارای روحیه استقلال‌خواهی و مبارزات ضد استبدادی و استانی است که نخستین حکومت شیعی در سال ۲۵۰ هجری قمری در این خطه تشکیل شد. سلام بر استان مازندران و لشکر ۲۵ کربلا و شهدای آن، شهید حاج حسن بصیر، سلام بر شیرودی‌ها و کشوری‌ها، سلام بر شهید علمدار و شهید بلباسی کرد که در دفاع از حرم خون خود را به اسلام هدیه کردند و سلام بر شهدای خان‌طومان از دیار مازندران.

وی مازندران را دیار حماسه و افتخار نامید و اظهار کرد: مازندران زادگاه مشاهیر و مفاخر جهان اسلام است، از فخر رازی تا شیخ طبرسی و محدث نوری و شهید شیخ فضل‌الله نوری. دیار ابن شهرآشوب و سعیدالعلما و مفاخر امروز جهان اسلامی آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله حسن‌زاده آملی. مردم عزیز استان مازندران جوانان شما در عرصه‌های مختلف حماسه‌های پرغرور و آفتخارآفرین آفریدند. در دفاع مقدس و دفاع از حرم و حتی در صحنه‌های ورزشی که پرچم ایران بارها به خاطر رشادت و قهرمانی جوانان شما در عرصه‌های بین المللی به اهتزاز درآمد. شما به واسطه افتخارآفرینی در عرصه‌های مختلف برای ایران مردمی قابل احترام برای ملت ایران هستید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم عزیز مازندران، ما امروز در آستانه یک انتخاب برای چهار سال آینده قرار داریم. انتخابی که روشن می‌کند می‌خواهیم چهار سال آینده را چگونه طی کنیم. یک نگاه این است که رویکرد حداقلی داشته باشیم. این که کشور فقط اداره شود و چند مشکل هم برطرف شود. اما آیا این نگاه درست است؟

استعداد جهش در مازندران

جلیلی خاطرنشان کرد: من به استان شما بارها سفر کردم و با استاتید دانشگاه‌ها و مردم شهر و روستا صحبت کردم. بازدیدهای متعددی داشتم. مردم عزیز مازندران، ما در هشت سال گذشته بررسی‌هایی انجام دادیم و امروز به این جمع‌بندی رسیدیم که کشور ما می‌تواند با توجه به توانمندی‌های بسیار ارزشمندی که در جای‌جای کشور وجود دارد جهش داشته باشد. کشور ما نباید فقط اداره شود، بلکه باید جهشی بزرگ و یک پیشرفت قابل توجه در چهار سال آینده داشته باشد. این امر هم برنامه می‌خواهد و هم باور و اراده.

وی با بیان این که اگر از جهش صحبت می‌کنید باید به آن باور و برای تحقق این هدف اراده داشته باشید، تصریح کرد: این اراده باید در بستر یک برنامه مطالعه شده خودش را نشان دهد. ما فکر می‌کنیم امروز در معرض چنین انتخابی هستیم. از استان شما مثال می زنم. این استان فرصت‌های بسیار ارزشمندی دارد. اگر استان شما را با برخی کشورهای اروپایی مقایسه کنیم فرصت‌های بیشتری دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر صحبت از پیشرفت ایران می‌کنیم باید بدانیم که جهش ایران بدون جهش مازندران صورت نمی‌گیرد. همچنان که جهش مازندران بدون جهش شهرها و روستاهای آن ممکن نیست.  باید هر روستا را یک سلول برای جهش کشور بدانیم و برای هر روستا برنامه داشته باشیم. نه برنامه‌ای که حداکثر یک مشکل آن را حل کند. برنامه‌ای که تمام توانمندی‌های روستا را شناسایی کند و برنامه‌ریزی داشته باشد تا جهش مد نظر اتفاق بیفتد.

جلیلی: جهش ایران بدون جهش مازندران صورت نمی‌گیرد

سهم مردم در توسعه

جلیلی سهم مردم و مدیران و نخبگان مازندران در تحقق جهش اقتصادی این استان را بیشتر از مسئولان کشوری دانست و گفت: اگر صحبت از جهش مازندران می‌کنیم پیش از همه و بهتر از همه کسانی می‌توانند در آن سهیم و مؤثر باشند که از یک سو به مشکلات آن و از سوی دیگر به ظرفیت‌های این استان واقف باشند. این افراد طبیعتا خود شما مردم مازندران هستید.

این فعال سیاسی اظهار کرد: خواهش من از اساتید و نخبگان و جوانان و مدیران باسابقه و باتجربه موفق و پاکدست که در سال‌های پس از انقلاب توفیق خدمت در این استان را داشتید این است که پیش از دولت، خود شما سند پیشرفت استان مازندران را در دست داشته باشید. سند پیشرفت هر شهر و روستا را آماده کرده و از دولت آینده اجرای آن را مطالبه کنید.

جلیلی در ادامه اظهارات خود یک بار دیگر به اصطلاح « دولت در سایه » که پیش‌تر نیز به آن پرداخته بود اشاره کرد و گفت: اگر در این هشت سال از دولت در سایه صحبت کردیم منظور تشکیلات و حزب نبود، بلکه گفتمان بود. یعنی گستراندن سایه مردم بر سر دولت. اما این چگونه ممکن است؟ اگر دولتی کاری موفق و خوب انجام می‌دهد باید سایه پشتیبانی و حمایت از سوی مردم را بر سر خودش داشته باشد. همچنان که پشتیبانی از دولت در این است که اگر دولت در جایی کار انجام می‌دهد که اشکالی در آن وجود دارد، قبل از همه مردم هشدار دهند تا دولت مسیر را اصلاح کند. اگر دولت ظرفیت‌هایی را نادیده گرفت این مردم هستند که می‌توانند دولت را متوجه توانمندی کنند.

کم‌توجهی به فرصت‌های توسعه مازندران

وی خطاب به مردم مازندران ادامه داد: امروز استان شما فرصت‌های بسیار ارزشمندی دارد. در برخی موارد فقط یک از مزیت‌های استان شما برای جهش و پیشرفت یک استان کافی است. استان شما از مزایای مختلف برخوردار است. مزیت گردشگری، مزیت بزرگ کشاورزی، تولیدات باغی، برخورداری از جنگل و دریا، تولید آبزریان و مزیت ترانزیتی بخشی از این فرصت‌های مهم هستند. استان شما با توجه به موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به پایتخت و پوشش جنگلی ۴۲ درصد از مساحت، فرصت‌های بزرگی برای جهش دارد.  فرصت‌هایی که باید مردم ثمره آن را بچشند.

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: خوشحالیم که مازندران بالاترین سطح امید به زندگی را در کشور دارد، اما این شاخص می‌تواند در همه عرصه‌ها رشد جدی پیدا کند. اگر شما رتبه نخست کشور را در تولید چند محصول باغی دارید، اگر در تولید مرکبات و نهال سالم شاخص هستید و رتبه دوم را در تولید گل‌های شاخه بریده و توت فرنگی و چای دارید، اگر این امکان را دارید که از فرصت صادرات و مرزنشینی استفاده کنید، اما این بهره‌برداری میسر نمی‌شود، همه این‌ها با برنامه‌ریزی درست برای بهره‌برداری به شکل حداکثری قابل استفاده است.

وی افزود: شما فرصت دریا و همجواری با چند کشور شمالی را دارید که تا کنون استفاده حداقلی از آن شد. وظیفه دولت آتی است که این برنامه و مطالبات را با دقت تأمل کند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد. آن چیزی که در استان شما وجود دارد می‌تواند با برنامه‌های بسیار ارزشمند جهش جدی داشته باشد.

جهش روستامحور

جلیلی با تأکید بر این که برای جهش کشور هیچ فرصتی نباید نادیده گرفته شود، تصریح کرد: هر روستا باید یک سلول جهش کشور باشد. معتقدم با برخی از فرصت‌های استان شما اگر برنامه‌ریزی درستی باشد نه تنها نباید فقر سبز را در این استان داشته باشیم، بلکه می‌توان بسیاری از مشکلات کشور را برطرف کرد و شاخص‌ها را ارتقا داد. من از شما مردم مازندران می‌خواهم در این زمینه پیشگام باشید. فرزندان شما از دفاع مقدس تا دفاع از حرم حماسه آفریدند و امروز می‌توانید این فرزندان و حماسه‌آفرینی آن‌ها را در عرصه اقتصاد و صنعت و گردشگری شاهد باشید.

این چهره سیاسی اصولگرا با بیان این که جهش کشور با کار نمایشی صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: با مردانی که فقط ادعا دارند و نمایش می‌دهند کار حل نمی‌شود. اگر موفقیتی در کشور و استان شما داشتیم مرهون تلاش مردان بی‌ادعایی است که بدون تمایل به دیده شدن کارها را انجام دادند. امروز شما باید آن‌ها را بشناسید و بشناسانید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اگر امروز مزیت نسبی استان شما کشاورزی است و در تولید ۱۴ محصول رتبه نخست را دارد باید وضعیت به گونه‌ای باشد که کشاورز با تمام وجود از این مزیت استفاده ببرد ، نه این که سود محصولات کشاورزی که با زحمت کشاورزان مازندرانی تولید می‌شود به جیب دلالان برود. باید ساختار مناسب توزیع محصولات که امروز وجود ندارد به شکلی ساماندهی شود که سود حداکثری از آنِ کشاورز باشد. از فناوری‌های روز دنیا باید در مراحل مختلف کشاورزی استفاده شود تا کشاورز بتواند با تولیدات بیشتر و زحمت کمتر محصول را به دست بیاورد.

جلیلی خاطرنشان کرد: مردم عزیز مازندران، ما فکر می‌کنیم برای این موضوع باید برنامه داشت. در برخی استان‌ها برخی برنامه‌ها شکل گرفت که امروز آثار و برکات آن را می‌بینیم. در خوزستان وقتی ۳۰۰ هزار هکتار اراضی تسطیح شد بهره‌وری بیشتر برای مردم را در پی داشت. باید در مازندران طرح یکپارچه‌سازی و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی برای افزایش بهره‌وری آب و تولید برنج از طریق واگذاری پروژه‌های تسطیح و یکپارچه‌سازی به شرکت‌های تعاونی متشکل از دانش‌آموختگان کشاورزی اجرا شود. وگرنه با این مدل فکری کنونی تا چند سال دیگر هم جهش صورت نمی‌گیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر لزوم یکپارچه‌سازی، توسعه، نوسازی و تجهیز اراضی کشاورزی مازندران تاکید کرد و گفت که با ادامه وضعیت موجود، این مهم زمان بیشتری می‌برد و این می‌تواند به ضرر کشاورزان باشد.

جلیلی گفت: اگر درباره توسعه صادرات محصولات کشاورزی صحبت می‌شود این راه دارد، باید تسهیلات خرید تضمینی محصولات باغی و گل و گیاه از طریق مناسیب به بهره‌برداران اعطا شود.

وی افزود: ایجاد و تکمبل زنجیره بخش کشاروزی بیشتر مانند صنایع تبدیلی و تکمیل و به کارگارگیری ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، باعث ایجاد ارزش افزوده بیشتری در مازندران می‌شود و این امر بهبود شرایط اقتصادی مردم و کشاورزان این خطه شمالی کشور را به همراه دارد.

تقویت صنعت گردشگری و استفاده از ظرفیت جنگل

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر لوزم توسعه و تقویت صنعت گردشگری مازندران تاکید کرد و با بیان اینکه صنعت گردشگری یک فرصت بسیار مطلوب برای توسعه این استان در بخش‌های مختلف است، افزود: ورود سالیانه ۳۵ میلیون مسافر و گردشگر به مازندران یکی از بهترین عرصه‌ها برای ایجاد تحول شگرف در اشتغال پایدار و توسعه و  تولید ثروت درانی خطه شمالی کشور است.

جلیلی گفت: تقویت صنعت گردشگری با ایجاد زیرساخت‌های مناسب امکان پذیر است و این مهم با یک مدیریت جهاد و بهره گیری از امکانات موجود امکان پذیر است.

وی افزود: یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند به توسعه بیش از پیش مازندران کمک کند استفاده مطلوب از ظرفیت بخش جنگل است. برخی کشورهای اروپایی که در بحث جنگداری شرایط مشابه مازندران را دارند، با استفاده مطلوب ازاین ظرفیت بزرگ علاوه بر اشتغال‌زایی کسب درآمد نیز می‌کنند.

این نامزد ریاست جمهوری گفت: باید با تشکیل تعاونی‌های جنگلداری، اقتصاد و جنگل را توامان مورد توجه قرار داد. در کشورهای اروپایی، اقتصاد جنگل یک اقتصاد شناخته شده است و به این ظرفیت بزرگ توجه ویژه دارند و با اجرای طرح‌های کارشناسی شده علاوه بر حفظ جنگل، از آن استفاده مطلوب نیز دارند.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای اروپایی از ظرفیت جنگل در سال چند میلیارد دلار درآمد اقتصادی دارند، این پرسش را مطرح کرد که چرا نباید از جنگل مازندران استفاده مطلوب شود؟

جلیلی گفت: مردم مازندران با یک انتخاب درست، جهش در بخش‌های مختلف در چهار سال آینده امکان‌پذیر است و کشور می‌تواند با یک اقدام جهادی، جهش بزرگ برای تمام مردم ایران به ویژه مردم این استان به ارمغان بیاورد.

وی افزود: جهش کشور با جهش و توسعه مازندران و دیگر استان‌های کشور امکان‌پذیر است، جهش و توسعه مازندران بدون توجه به شهرها و روستاها، جنگل، صنعت گردشگری، طرح‌های آبزی‌پروری و صنعت امکان‌پذیر نییست. جهش ایران در چهار سال امکان‌پذیر است و لازمه این امر مهم نیز جهش هر شهر و روستاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha