تنور تبلیغات انتخاباتی در مهاباد داغ‌تر شد

مهاباد- ایرنا- با نزدیک شدن به پایان زمان تبلیغات رسمی انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی، تنور رقابت های تبلیغاتی نامزدها و هواداران آنها در مهاباد به اوج خود رسیده و تلاش برای جلب نظر شهروندان به شیوه‌های مختلف تنور تبلیغات را بیش از پیش داغ‌تر کرده است.

به گزارش ایرنا، امروزه تبلیغات در هر کاری، یکی از راهکارهای مناسب برای عرضه و بیان اهمیت آن چیز به شمار می رود که به مرور زمان شیوه های آن تغییر می کند؛ تبلیغات در انتخابات هم یکی از بخش های مهم و شاید جذاب ترین بخش آن به شمار می رود که نامزدهای ورود به عرصه های مختلف از جمله ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی از آن استفاده می کنند.

در آستانه برگزاری این دوره از انتخابات هر یک از نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها سعی دارند با شیوه های مختلف از این ابزاری که قانون در اختیار آنها قرار داده نهایت استفاده را کرده و به معرفی خود و ارایه برنامه هایشان بپردازند.

از آغاز زمان رسمی تبلیغات نامزدهای انتخابات، فضای شهرستان مهاباد را نیز همزمان با سراسر کشور شور و حال انتخاباتی فرا گرفته و لحظه به لحظه بر این شور و هیجان افزوده می شود.

هواداران ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری و ۱۲۲ نفر از نامزدهای شوراهای اسلامی در شهر مهاباد و هواداران آنها با شیوه و راه های مختلف و انواع تبلیغات رنگارنگ و گوناگون سعی دارند تا آرای بیشتری را از اقشار مختلف مردم برای خود جلب کنند.

هرچند که از ماه ها قبل ، نشست های خانگی نامزدها و فعالیت آنها در فضای مجازی برای تشریح برنامه های خود رونق خاصی گرفته و مناطق شهری و روستایی مهاباد را حال و هوای کاملا انتخاباتی به خود گرفته بود با این وجود بسیاری از مردم همچنان در حال رصد فضای انتخابات و اظهارنظرها و اعلام برنامه های کاندیداها هستند تا نامزد اصلح و مورد نظر خود را انتخاب کنند.

کوچه و خیابان های شهر مهاباد و حتی فضای روستاها را نیز تب و تاب انتخاباتی فرا گرفته و اقشار مختلف مردم خود را برای شرکت پرشور در انتخابات روز ۲۸ خرداد خود را آماده می کنند.

ستادهای انتخاباتی نامزدها نیز در خیابان های پررفت و آمد شهر با توزیع اقلام تبلیغاتی خود بین رهگذران و خودروهای عبوری چهره ای کاملا' رقابتی به این انتخابات بخشیده اند.

نامزدها با دایرکردن ستادهای انتخاباتی، درصدد متمرکز کردن فعالیت ها و تجمع افراد در یک مکان مشخص برآمده اند هرچند که به دلیل شیوع ویروس کرونا، ستاد انتخابات این شهرستان دستورالعمل هایی را برای نحوه تبلیغات و تجمع در ستادهای انتخاباتی به نامزدها ابلاغ کرده است ولی با این وجود، ستادها محلی برای تجمع جوانان و افرادی شده است که ضمن برپا کردن بساط شیرینی و چایی و پذیرایی، با بیان برنامه های نامزد مربوطه خود برای جلب آرای مردم تلاش می کنند.

شماری از نامزدها نیز در تعدادی از خیابان های شهر اقدام به ایجاد ستادهای تبلیغاتی کرده و مشغول به فعالیت های تبلیغی به نفع نامزدهای مورد نظر خود کرده اند ولی شمار ستادهای تشکیل شده در مقایسه با دوره های قبل به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته و بیشتر نامزدها تمرکز خود را برروی فضای مجازی انجام داده اند.

در زمان حاضر فضای عمومی مهاباد را حال و هوای انتخاباتی فراگرفته و بحث انتخابات و اینکه به چه کسی باید رای داد و یا نامزد اصلح چه شرایطی باید داشته باشد به مهمترین بحث محافل خانوادگی این شهرستان تبدیل شده است.
تنور تبلیغات انتخاباتی در مهاباد داغ‌تر شد

توزیع بروشور، کتابچه برنامه، تصاویر، کارت، تقویم، لوح های تبلیغاتی، استفاده از فضای مجازی ، پیامک و صدور بیانیه و اطلاعیه های عمومی از سوی جمعیت ها و گروه ها از جمله ترفندهایی است که از سوی هواداران نامزدها مورد توجه قرار گرفته است.

استفاده از انواع تبلیغات رنگارنگ در کنار استفاده از آهنگ ها و موسیقی هایی که به زبان های محلی کُردی در محل این ستادها پخش می شود حال و هوای خاصی به خیابان های این شهر بخشیده است.

بیشتر جوانان و نوجوانان با در دست داشتن عکس، پوسترو زندگینامه نامزدها، آنها را در بین مردم توزیع می کنند و هیجان و شور و اشتیاق هواداران گاهی آنچنان افزایش می یابد که مقابل ستادهای تبلیغاتی جوانان اقدام به رقص کُردی و پایکوبی می کنند.

شمار زیادی از خودروهای عبوری نیز با نصب عکس هایی از نامزدهای مورد نظر خود روی شیشه و بدنه خودوهای خود اقدام به تبلیغ به نفع نامزدهای مورد نظر خود کرده اند.

بسیاری از کسبه نیز عکس های نامزدهای مورد علاقه خود را پشت شیشه های مغازه هایشان زده اند و طرفداری خود را به این شکل از نامزدهای مورد علاقه شان نشان داده اند.

در کنار تبلیغات متنوع هواداران، شهرداری مهاباد نیز در اقدامی قابل توجه ۴۵ نقطه را در سطح شهر با استفاده از داربست در نقاط پررفت و آمد خیابان ها و معابر عمومی نصب کرده تا نامزدها اقدام به چسباندن پوسترهای خود روی آنها کنند.

تنور تبلیغات انتخاباتی در مهاباد داغ‌تر شد

هرچند ایجاد محدودیت هایی برای پرهیز از تجمعات حامیان نامزدها به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی اندکی شور و هیجان همیشگی انتخابات در شهرستان مهاباد کم کرده است ولی در عوض در فضای مجازی تنور انتخابات داغ داغ است.

فضای مجازی مهاباد این روزها پرشورتر از همه جاست به طوی که تبلیغات و جدال های طرفداران نامزدهای انتخابات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شکل پرشور و حرارتی به خود گرفته است.

هواداران نامزدها با تشکیل گروه های مختلف در فضاهایی چون تلگرام، واتساپ و اینستاگرام اقدام به تبلیغ نامزد مورد علاقه خود و معرفی برنامه های آنان و نیز انتشار نظرات شهروندان در مورد دلایل حمایت و یا عدم حمایت از نامزد مورد نظر می کنند.

شعارهای انتخاباتی نامزدها از عمران و آبادانی شهر تا سیاست را شامل می شود که البته برخی از شعارها دور از ذهن است و برخی هم در دایره اختیارات و وظایف شورا نیست با این حال نامزدها با ارایه این برنامه ها قصد دارند با آب و تاب و بزرگنمایی هرچه بیشتر به معرفی خود پرداخته و نظرات شهروندان را به سوی خود جلب کنند.

شور و اشتیاق نامزدها برای دستیابی به کرسی های شورای شهر به منظور سهیم بودن در رفع مشکلات مختلف شهر ستودنی است، اما باید در این بین مراقب افرادی که صرفا برای تامین منافع خود و اطرافیانشان عزم را برای به دست آوردن جایگاهی در این شورا جزم کرده اند باشیم زیرا این افراد همانطور که در دوره قبل نیز به دستگیری تعدادی از اعضای شورای شهر و در نهایت منحل شدن آن منجر شد در صورت رسیدن به خواسته شان نه تنها دردی از دل این مردم بر نمی دارند بلکه استخوانی لای زخم هایمان می شود.  

با تخلفات انتخاباتی قاطعانه و در چارچوب قانون برخورد می شود

فرماندار ویژه مهاباد و رییس ستاد انتخابات این شهرستان با تاکید بر اینکه حفظ سلامت انتخابات ضروری است، از رصد کامل فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها خبر داد و گفت: با تخلفات انتخاباتی قاطعانه و در چارچوب قانون برخورد خواهد شد. 

تنور تبلیغات انتخاباتی در مهاباد داغ‌تر شد

عارف خدرلو با دعوت از نامزدها و هواداران آنها برای رعایت مُر قانون در جریان فعالیت های تبلیغاتی خود اظهار داشت: با توجه به انتشار ویروس کرونا تجمعات انتخاباتی در این شهرستان از سوی مسوولان رصد و با متخلفان براساس قانون برخورد می شود.  

وی گفت: خوشبختانه شهروندان نیز به درجه ای از بلوغ سیاسی و اجتماعی رسیده اند که حتی شیوه تبلیغات نامزدها را نیز رصد کرده و افراد قانونمند و شایسته را برای شوراهای اسلامی انتخاب خواهند کرد.

فرماندار ویژه مهاباد اضافه کرد: دستگاه قضایی و مسوولان متولی با حساسیت ویژه ای در حال رصد تخلفات انتخاباتی هستند و با خاطیان برخورد می شود.

وی از نامزدها و هواداران آنها خواست ضمن رعایت موارد قانونی و توجه به چهره شهر در تبلیغاتشان از تخریب یکدیگر و اقدامات پوپولیستی و عوام فریبی برای جذب آرای مردم در ایام تبلیغات خودداری کنند. 

خدرلو افزود: در شرایطی که دشمنان با شگردهای مختلفی در پی کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند، مشارکت حداکثری در انتخابات به اقتدار بیشتر نظام در عرصه داخلی و بین المللی می انجامد.

وی تاکید کرد: همه امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و تمهیدات امنیتی و انتظامی لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم و باشکوه با حضور حداکثری و مشارکت گسترده مردم اتخاذ شده و حدود پنج هزار نفر در برگزاری باشکوه انتخابات در این شهرستان همکاری خواهند کرد.

۴۵ مکان برای تبلیغات نامزدهای انتخابات در مهاباد در نظر گرفته شد

رییس هیات بازرسی ستاد انتخابات مهاباد گفت: ۴۵ مکان مناسب در مناطق مختلف این شهر برای تبلیغ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر در نظر گرفته شده است.

خشایار صنعتی افزود: شهرداری برای حفظ زیبایی شهر و پیشگیری از نصب اقلام تبلیغاتی در مکان‌های عمومی و دولتی مکان هایی را در میدان‌های اصلی و بلوارها برای تبلیغات نامزدهای انتخابات مشخص کرده است.

تنور تبلیغات انتخاباتی در مهاباد داغ‌تر شد

وی ادامه داد: این اقدام به منظور حفظ زیبایی منظر شهری، برقراری نظم و انضباط در محیط شهری و پیشگیری از نصب اقلام تبلیغاتی روی دیوار، مکان‌های عمومی و دولتی، مبلمان شهری، تابلوها و درختان، انجام شده است.

رییس هیات بازرسی ستاد انتخابات مهاباد گفت: نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها مجاز هستند در این نقاط تعیین شده نسبت به الصاق عکس و پیام های تبلیغاتی خود اقدام کنند.

صنعتی اظهار داشت: از حامیان داوطلبان انتخابات درخواست داریم با توجه به قوانین انتخابات از نصب پوستر و اقلام تبلیغی در مکان‌های غیرمجاز خودداری و فقط در مکان های تعیین شده اقدام به  نصب موارد تبلیغاتی نامزد مورد نظر خود کنند.

وی همچنین با دعوت از مردم برای مشارکت هر چه بیشتر در انتخابات پیش رو بیان کرد: شرکت با شکوه مردم در انتخابات موجب افزایش اقتدار نظام و خدمتگزاران مردم در دولت می‌شود.

تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی مهاباد رصد می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه مهاباد گفت: تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی این شهرستان رصد و با متخلفان براساس قانون برخورد خواهد شد.

سلیمان پاکزاد افزود: از مجموع ۶ کمیته انتخاباتی تشکیل شده در این شهرستان، ۲ کمیته شامل "فضای مجازی" و کمیته "امنیتی انتخابات" عملیات رصد و پیگیری تخلفات کاندیداها رو به صورت دقیق هم در فصای مجازی و هم در فضای واقعی انجام خواهد داد.

تنور تبلیغات انتخاباتی در مهاباد داغ‌تر شد

وی ادامه داد: از ابتدای شروع فرآیند انتخابات در مهاباد به داوطلبان انتخاباتی و نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا در این شهرستان که مرتکب تخلف انتخاباتی به ویژه در فضای مجازی شده بودند، با همکاری پلیس فتا تذکر لازم داده شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه مهاباد تخریب کاندیداها و رقبای انتخاباتی، پخش شایعات در فضای مجازی و انتساب دادن موارد خلاف واقع برای کاندیداها را از جمله تخلفات در فضای انتخاباتی خواند و افزود: پلیس فتا با رصد این موارد و اعلام آن به ستاد انتخاباتی سعی می کند فضای انتخاباتی شفاف، سالم و پرشوری را برای هموطنان فراهم کند.

پاکزاد اضافه کرد: همچنین استفاده از امکانات دولتی و موقعیت شغلی و اداری برای امر تبلیغات داوطلبان از مواردی است که ستاد انتخابات نسبت به آن حساس است و با جدیت و بدون هیچ جانبداری با آن برخورد خواهد کرد.

نیروی انتظامی بر روند تبلیغات و فعالیت نامزدها در مهاباد نظارت دارد 

جانشین فرمانده انتظامی مهاباد گفت: پایش فضای مجازی و رسیدگی به تخلفات این حوزه در اشکال مختلف از جمله اقدامات این نیرو در این ایام است و موضوعاتی از قبیل تخریب کاندیداها ، توهین ، انتشار کلیپ های حاوی افترا، توهین یا نشر حریم خصوصی افراد را رصد و دنبال می کنیم.

تنور تبلیغات انتخاباتی در مهاباد داغ‌تر شد

سردار علیزاده اضافه کرد: هرگونه مزاحمت برای شهروندان در جریان برگزاری تبلیغات انتخاباتی توسط نامزدها و هواداران آنها توسط نیروهای انتظامی رصد و با افراد متخلف بدون ملاحظه برخورد قانونی خواهد شد.

وی خودداری از تخریب رقیب های انتخاباتی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: نامزدهای انتخاباتی باید با امیدبخشی به جامعه و ایجاد شور انتخاباتی زمینه حضور حداکثری همراه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی ۸۲۴ نامزد با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت که از این تعداد ۶۷۶ نفر در مناطق روستایی و ۱۴۸ نفر نیز در شهرهای مهاباد، خلیفان و گوگ تپه هستند.

 ۱۷۰ هزار و ۵۰۰ نفر در این شهرستان واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۲۸ خردادماه جاری هستند که از این تعداد پنج هزار و ۷۴۱ رای اولی هستند. 

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به طور همزمان، جمعه هفته جاری، ۲۸ خرداد برگزار می شود.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha