۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۲۷
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 84369679
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده شاهرود و میامی در مجلس: حفظ و احیای صنایع‌دستی بومی ضروری است

شاهرود- ایرنا - نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ و احیای صنایع‌دستی بومی این منطقه به‌عنوان هویت اجتماعی و تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به‌گزارش ایرنا، علی‌اصغر خانی روز چهارشنبه در آیین بزرگداشت هفته صنایع‌دستی در شهرستان شاهرود، افزود: با برطرف کردن موانع و مشکلات پیش روی تولید محصولات صنایع‌دستی، می‌توان زمینه توسعه و گسترش هنرهای دستی و سنتی را در بین نسل جوان فراهم کرد.

وی با بیان اینکه ترویج صنایع‌دستی زمینه اقتصادی کردن این هنر- صنعت را فراهم می‌کند، تصریح کرد: حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شهرستان شاهرود نشاندهنده اهمیت موضوع صنایع دستی در کشور است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نیز در این آیین گفت: ۲ هزار تن از مجموع پنج هزار هنرمند صنایع‌دستی در استان سمنان، در شهرستان شاهرود فعالیت دارند.

حمیدرضا دوست‌محمدی با بیان اینکه یک هزار هنرمند صنایع‌دستی شهرستان شاهرود در شهر کلاته‌خیج فعالیت دارند، افزود: فعالیت این تعداد از هنرمندان نشانگر اهمیت صنایع‌دستی در شهرستان شاهرود است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه ۴۲ رشته صنایع‌دستی در شاهرود فعال است، تصریح کرد: سفال، سرامیک، نمد، دست‌بافته‌های سنتی، چرم‌دوزی، گلیم و جاجیم، منبت، معرق، قلم‌زنی و گره چینی از مهم‌ترین صنایع‌دستی شاهرود است.

وی با اشاره به اینکه ۲ اثر هنرمندان شهرستان شاهرود دارای نشان برتر صنایع‌دستی از یونسکو هستند، افزود: ۲۰ اثر صنایع‌دستی این شهرستان ثبت ملی است که دست‌بافت‌های شهرستان شاهرود یکی از مهم‌ترین آثار ثبت شده در این فهرست است.

در این آیین تعدادی  از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرستان شاهرود تجلیل شدند.

یکهزار و ۶۰۰ صنعتگر در بیش از ۴۲ رشته صنایع دستی در شاهرود فعالیت می‌کنند که بیشتر این افراد را بانوانی تشکیل می‌دهند که سرپرست خانوار هستند.

چهارهزار و ۵۰۰ نفر هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی در رشته‌های مختلف صنایع دستی در استان سمنان فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha