تقویت کسب و کارهای اینترنتی، به حل مشکل بیکاری کمک می‌کند

شیراز- ایرنا- عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس گفت: در شرایطی که بیکاری در کشور به یک موضوع مهم و قابل تامل تبدیل شده، توجه به حوزه کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند به حل نسبی مشکل بیکاری کمک کند.

یلدا راهدار، چهارشنبه در جلسه این کمیسیون که به شکل آنلاین برگزار شد افزود: یکی از راه های مهم تحقق اقتصاد دیجیتال در کشور توجه به حوزه کسب و کارهای اینترنتی و نوپا است که توجه به این نوع کسب و کارها می‌تواند زمینه تحقق شعار سال و جهش و رشد اقتصادی را هم فراهم کند.
وی ادامه داد: کسب و کارهای اینترنتی سهم قابل توجهی از اشتغالزایی در حوزه‌های فناوری‌های نوین و ارتباطات را به خود اختصاص داده‌اند و سالانه حدود ۱۰۰ هزار شغل در کشور از راه فضای مجازی ایجاد می‌شود.
او اظهار داشت: توجه به کسب و کارهای اینترنتی لزوما به معنای حمایت دولتی از آنها نیست بلکه مهمتر از آن رفع موانع قانونی و مقررات دست و پاگیر از سر راه آنها است.
وی بیان کرد: ایجاد یک کسب و کار الکترونیکی و ماندگار بودن در بازارهای الکترونیکی نیازمند توجه بی شائبه به پیش نیازهای این تکنولوژی از جمله زیرساخت‌های مورد نیاز در این مسیر است.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس گفت: نبود زیرساخت مناسب برای راه‌اندازی، عوامل مدیریتی، عوامل اقتصادی، عوامل دولتی، فرهنگی و اجتماعی، نبود قوانین و مقررات حقوقی و مقاومت در مقابل تغییرات از جمله موانع و مشکلات پیش روی توسعه کسب و کارهای اینترنتی است.
راهدار افزود: تا نیمه سال گذشته یک هزار و ۸۴۷ پروانه کسب از طرف اتحادیه کسب و کارهای مجازی در کشور صادر شد که پنج و ۳۶ صدم درصد از آن مربوط به استان فارس است.
او اضافه کرد: تسهیل شرایط، فرهنگ سازی، بهبود زیرساخت‌ها، حمایت‌ از کارآفرینان این بخش و رفع موانع آن می‌تواند چشم انداز روشنی برای رونق اقتصادی کشور ترسیم کند.
 

رویکرد اتاق بازرگانی فارس در فعالیت‌های پژوهشی بر مبنای نیازسنجی است
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس، در بخش دیگری از سخنان خود، رویکرد این اتاق در انجام فعالیت‌های پژوهشی را بر مبنای نیازسنجی بخش خصوصی و کاربردی بودن پژوهش‌ها دانست و گفت: هدف ما در تهیه این پژوهش‌ها، رفع نیازهای بخش صنعت استان و تاثیر مثبت در بهبود فضای کسب و کار و توسعه اقتصادی است.
راهدار افزود: بر همین اساس، همفکری اعضا کمیسیون و طرح موضوعات کاربردی جهت بررسی توسط استادان شورای پژوهش اتاق در جهت رفع چالش‌های حوزه فاوا موضوع مهم و در دستور کار ما در این کمیسیون است.

تجهیز افزون بر چهار هزار مدرسه به اینترنت پرسرعت
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس هم گفت: از جمله اقدامات ارزنده دولت در این استان در حوزه ارتباطات می‌توان به تجهیز افزون بر چهار هزار مدر سه روستایی و شهری به اینترنت پرسرعت اشاره کرد.
مهرداد سهرابی افزود: احداث و ارتقای ۱۴۲ سایت همراه اول در سال گذشته و ۴۶ سایت این اپراتور در سال جاری، دسترسی ۳۰۵ روستای فارس به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت سیار از دیگر اقدامات انجام شده در این استان است.
وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته دنیا به ویژه کشورهای تازه صنعتی شده آسیایی برای این که بتوانند بیشترین ارزش افزوده را از این سرمایه به دست آورند تمرکز خود را روی کسب و کارهای نو قرار داده‌اند.
او اظهار داشت: فلسفه وجودی کسب و کارهای نوین در حقیقت نوین بودن آنهاست و به دنبال خود نوآوری ایجاد می‌‎کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha