۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۰:۰۷
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84371535
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخذ رای در هزار و ۲۴ شعبه خراسان جنوبی انجام می‌شود

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: فرایند رای‌گیری از ساعت ۷ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد در هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای استان آغاز می‌شود و تعداد شعب در این دوره ۱۵ درصد نسبت به انتخابات گذشته افزایش یافته است.

"حمید ملانوری" پنجشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی از شبکه استانی خاوران افزود: یکی از دلایل افزایش شعب اخذ رای این است که به لحاظ فاصله مکانی تا واحدهای سکونت افراد فاصله کمتری داشته باشند و هم به لحاظ تعداد مراجعه کننده شعب خلوت‌تر باشد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: چند ساعت دیگر باید یک آزمون بزرگ را تجربه کنیم و انتخابات بسیار بزرگ و سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را برگزار کنیم.

وی گفت: به همین دلیل از ماه‌ها قبل همکاران ما در مجموعه وزارت کشور در استان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌‎اند، مقدمات، تجهیزات و امکانات لازم را فراهم کرده‌اند تا بتوانیم وظیفه خود را به عنوان یک مسئولیت اصلی که برعهده ما به عنوان خانواده وزارت کشور است با برگزاری انتخابات انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه ما به عنوان مجریان انتخابات مکلف هستیم انتخابات را بر محور سلامت و امنیت پیش ببریم اظهار داشت: در حوزه برگزاری انتخابات سالم قاعدتا باید زیرساخت‌های لازم و درخور یک انتخابات خوب را فراهم کنیم.

ملانوری گفت: به همین دلیل در رابطه با تعیین شعب اخذ رای و امکاناتی که نیاز است، تلاش کردیم این انتخابات بر مدار قانون برگزار شود تا مردم و واجدین شرایط بتوانند با خیال راحت و آسودگی خاطر آرای خود را به صندوق‌ها بریزند و این برنامه‌ریزی انجام شده و تجهیزات و امکانات لازم را فراهم کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: امسال در شرایطی انتخابات را برگزار می‌کنیم که شاهد شیوع ویروس کرونا نیز هستیم و حدود ۱۶ ماه است این بیماری در کشور ما مثل سایر کشورهای جهان شایع شده و تعدادی از هم‌استانی‌ها را نیز از دست داده‌ایم بنابراین مدیریت کرونا هم در این زمینه بسیار مهم است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: از این بابت به جهت اینکه بتوانیم این آسودگی و اطمینان خاطر را ایجاد کنیم تا مردم بتوانند با خیال راحت پای صندوق بیایند و رای خود را به صندوق بیاندازند، مهم است.

وی گفت: برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته تا تمامی شعب اخذ رای ضدعفونی شوند و تجهیزات لازم برای اینکه همکاران مستقر در ساعاتی که در شعب حضور دارند در کمال سلامت باشند و بیماری آنها را تهدید نکند، همچنین سلامت رای‌دهندگان تضمین شود و برای این کار ناظر بهداشتی در نظر گرفتیم و آموزش دادیم، تجهیزات لازم را فراهم و فضاها را آماده کردیم تا سلامت مردم تضمین شود.

ملانوری افزود: برای اجرای یک انتخابات سالم نیاز داریم زیرساخت‌های ارتباطی داشته باشیم که در این خصوص همه شعب به لحاظ خطوط ارتباطی در پوشش کامل هستند.

وی بیان کرد: تجهیزات صندوق‌های اخذ رای در سراسر استان توزیع شده است، تعرفه رای به تعداد کامل و درصدی بالاتر از نیاز پیش‌بینی شده و براساس واجدین شرایط استان در تمامی شهرستان‌ها توزیع شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اعضای شعب و نمایندگان فرمانداران انتخاب شده و آموزش‌های لازم را دیده‌اند لذا این اطمینان را به مردم می‌دهم که استان به لحاظ اجرایی در آمادگی کامل به سر می‌برد تا فردا انتخابات را آغاز و آرای مردم را دریافت کنیم.

وی درباره ساعت اخذ رای گفت: به لحاظ قانونی در همه دوره‌های انتخاباتی از ابتدای انقلاب تا الان ساعت آغاز رای‌گیری از ساعت هشت صبح بوده است اما در این دوره برای مدیریت کرونا و افزایش زمان که تعداد کمتری از مردم در شعب حضور داشته باشند و تراکم جمعیتی ایجاد نشود با پیشنهاد وزارت کشور و تایید شورای نگهبان انتخابات ساعت هفت صبح و یک ساعت زودتر آغاز می‌شود.

ملانوری افزود: همکاران ما از صبح زود در شعب مستقر می‌شوند و صندوق‌ها را همراهی هیات‌های نظارت و عوامل امنیتی و اجرایی آماده می‌کنند، ساعت هفت صبح فردا تمامی شعب اخذ رای این آمادگی را دارند که اگر کسی در این ساعت مراجعه کرد، آرا را اخذ کنند.

وی گفت: روز اخذ رای به لحاظ قانون یک روز جمعه و تعطیل است بنابراین همیشه ساعت اخذ رای از هشت صبح تا ۶ بعدازظهر یعنی ۱۰ ساعت بوده است و در این دوره به لحاظ قانونی همان ۱۰ ساعت است اما این اختیار را قانون به وزارت کشور داده است در جاهایی که مردم مراجعه می‌کنند این ساعت را تمدید کند لذا آخرین ساعت ۲۴ است و در این دوره به دلیل رعایت مسایل بهداشتی و رفاه حال مردم، وزیر کشور در ستاد ملی کرونا پیشنهاد ۲ ساعت بیشتر را داده است که شورای نگهبان تایید کرد در صورتی که مراجعه کننده وجود باشد تا ساعت ۲ بامداد شنبه همچنان اخذ رای را ادامه دهیم.

استاندار خراسان جنوبی درخصوص انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، گفت: در این انتخابات حوزه انتخابیه همان روستا است و برای ریاست جمهوری یک حوزه انتخابیه یعنی کل کشور داریم، برای مجلس یک تا چند شهرستان است که در استان چهار حوزه است اما در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا هر شهر یک حوزه و هر روستا یک حوزه انتخابیه است بنابراین با تناسب جمعیت و حائزین شرایط، شعب اخذ رای مشخص شده است که بعضا شاید یک یا دو شعبه یا بیشتر و یا شعبه اخذ رای به صورت سیار باشد.

وی تصریح کرد: شعب اخذ رای به اندازه‌ای دیده شده است و حرکت شعبات سیار نیز به گونه‌ای دیده شده تا مردم با خیال راحت در فاصله زمانی که اعلام شده، مراجعه کرده و آرای خود را به صندوق بیاندازند.

ملانوری گفت: استان خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور و استانی مرزی است که می‌تواند مخاطراتی در حوزه امنیت داشته باشد اما براساس ارزیابی‌های شورای امنیت کشور و شورای تامین استان، امروز وضعیت امنیت استان بسیار کامل و سفید است و امنیت بسیار خوبی در حوزه‌های مرزی و سایر نقاط استان حاکم است.

وی تاکید کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری هم رتبه برتر کشور را در امنیت سرمایه‌گذاری داریم البته این یکی از ویژگی‌های خیلی خوب استان است.

وی گفت: در حوزه انتخابات یکی از وظایف اصلی ما این است که انتخابات را بر محور امنیت برگزار کنیم و محور امنیت و سلامت دو وظیفه اساسی ما در مجموعه وزارت کشور است.

ملانوری گفت: برای اینکه انتخابات در سایه یک امنیت خوب برگزار شود تمامی تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم و ستاد امنیت انتخابات استان با جلساتی که داشته پیش بینی‌های لازم را انجام داده و شورای تامین استان و شهرستان‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته‌اند و به اندازه کافی نیروهای انتظامی و امنیتی در محل شعب اخذ رای، اماکن، سازمان‌ها و ادارات مرتبط با فرایند انتخابات مستقر هستند.

وی افزود: در حوزه مرز، مرزبانی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، نیروهای بسیج و سایر نیروها مستقر هستند و در مجموع مسئولیت امنیت انتخابات با نیروی انتظامی است که همکاران این مجموعه حضور خیلی خوبی دارند و مردم مطمئن باشند که فضای انتخابات کاملا امن است و با خیال راحت می‌توانند مراجعه کنند و رای خود را به صندوق بیاندازند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر در این استان واجد شرایط رای دادن هستند و از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر رای اولی هستند که در این دوره از انتخابات به تکلیف سیاسی می‌رسند و فردا جشن تکلیف سیاسی خود را پای صندوق‌های رای می‌گیرند.

وی گفت: در تمامی دوره‌هایی که انتخابات برگزار شده، مشارکت مردم استان خراسان جنوبی از میانگین کشوری بیش از ۱۰ درصد حتی ۱۲ درصد بیشتر بوده است.

ملانوری افزود: این نشان از حضور انقلابی و جدی مردم استان در صحنه‌های مختلف مشارکت است و در دوران انقلاب، دفاع مقدس، انتخابات و همه مجامع که نیاز به مشارکت بوده، مردم خراسان جنوبی مشارکت بسیار بالایی داشته‌اند و این از افتخارات استان است.

وی تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا مردم استان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مومنانه داشتند علیرغم اینکه برخی از مردم شاید تمکن مالی خیلی قوی نداشته باشند اما این نشان از دیانت، فرهنگ، تقوا، حضور اجتماعی، نگاه مومنانه و بسیار کریمانه و نحابت این مردم است که خدا را از این بابت شکر می‌کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: به فرموده نبی مکرم اسلام (ص) که دو نعمت ناشناخته و مجهول هستند و تا زمانی که انسان از دستشان ندهد به آن پی نمی‌برد، سلامت و امنیت است و این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا موضوع سلامت در ذهن همه مردم به عنوان یک موضوع اساسی مطرح است.

وی افزود: امروز بعد از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌توانیم بگوییم هیچ روزی نبوده که از دشمنی، مکر و حیله دشمنان، تهدیدها، تحریم‌ها و مشکلات در امان باشیم اما این کشور در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی به خوبی از این دو نعمت برخوردار است.

ملانوری بیان کرد: در حوزه سلامت پیشرفت‌های بسیار بزرگی در کشور اتفاق افتاده است و امروز را با ۴۲ سال پیش مقایسه کنید، مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان‌ها، تجهیزات پزشکی، استقرار پزشکان، توسعه دانش پزشکی و تربیت فرزندان این مملکت در حوزه علوم پزشکی و امروز موضوع پزشکی هسته‌ای و در حقیقت اطلاعات و دانش مردم در حوزه بهداشت و درمان و سلامتی که در جامعه وجود دارد.

وی گفت: از طرفی موضوع امنیت علیرغم همه آتش افروزی‌هایی که در اطراف مرزهای کشور بوجود آمده و علیرغم اینکه بعد از شکل‌گیری انقلاب در حوزه ناامنی، منافقان و معاندان ورود کردند و ترورهایی که انجام شد و جنگ نابرابر بر کشور تحمیل کرد تا امروز امنیت کشور در منطقه و دنیا سرآمد است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: این را نه به عنوان یک مدیر سیاسی در کشور می‌گوییم بلکه کارشناسان امنیتی کشورهای مخالف و دشمن ما می‌گویند و در برآوردها اعلام می‌کنند ایران کشور امن و صاحبنظر در تصمیم‌گیری‌های دنیا است.

وی بیان کرد: این سلامت و امنیت از کجا بوجود آمده و حاصل چه اقدامی است، به جز این است که از ابتدای شکل‌گیری انقلاب بلکه قبل از زمانی که مردم با حضورشان در صحنه‌های مبارزاتی پشت سر حضرت امام خمینی (ره) یک انتخاب بزرگ انجام دادند و آن انتخاب استقرار یک نظام الهی، اسلامی و مردم‌سالار در این کشور بود.

ملانوری اظهار داشت: آن انتخاب را مردم انجام و یک نظام اسلامی و مردمی را شکل دادند، به جز حضور مردم انقلاب شکل نگرفته است و بدون حضور مردم دوران دفاع مقدس به نتیجه نرسیده و اداره نشده است و بدون حضور مردم تاکنون سازندگی‌ها اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: در حوزه کشاورزی، صنعت، معدن، صنایع دفاعی، صنعت موشکی، فناوری‌های هسته‌ای، نانوفناوری‌ها، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و علمی و خیلی از این بخش‌ها رتبه‌های اول تا دهم دنیا هستیم و مگر کسی به ما کمک کرد و به جز دشمنی کاری نکردند.

وی عنوان کرد: اگر اتفاقی افتاد توسط این نظام شده است، نظامی که پایه اصلی آن مردم است و مردم با مشارکت خود در سازندگی و پیشرفت با صبر، مقاومت، ایثار و گذشت کمک کردند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: دلیل اصلی اینکه مردم پای این نظام ایستاده‌اند این است زمانی که امام راحل قیام را شروع کرد، شعار و یکی از اهداف اصلی این بود که می‌خواهیم انقلاب کنیم تا مردم در آن نقش داشته باشند و خودشان بر سرنوشت شان حاکم باشند.

وی گفت: همان ابتدا مردم با برگزاری رفراندوم سال ۵۸ به استقرار نظام جمهوری اسلامی رای آری دادند و بعد از آن انتخاب دولت‌ها، مجلس‌ها، حتی مجلس خبرگان رهبری برای حاکمیت فردی که در بالاترین جایگاه کشور به نام رهبری قرار دارد و شوراهای اسلامی شهر و روستا.

ملانوری افزود: بنابراین بحث دموکراسی، حاکمیت مردم بر مردم، شایسته‌سالاری، استقرار یک نظام مردم‌سالاری دینی با حضور، رای و نظر مردم در ۴۲ سال گذشته بر کشور جاری و ساری بوده و هر روز پایه‌های آن محکم‌تر شده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: پایه‌ها و اردوگاه نظام، اساس نظام جمهوری اسلامی و اداره این کشور بر حضور و مشارکت مردم در بخش‌های مختلف است و در هر بخشی که بخواهیم توسعه کشور را گزارش دهیم، نقش مردم بسیار پررنگ است.

وی گفت: به خاطر اینکه مردم برای این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند جوان و خون داده و انتظارشان هم بالا است لذا یکی از کارکردهای اصلی برگزاری انتخابات و مشارکت مردم در این رای‌گیری این است که با رای دادن سرنوشت خودشان را مشخص می‌کنند.

ملانوری اظهار داشت: در انتخابات کارکردهای مختلفی را نام می‌بریم مانند گردش یا چرخش نخبگان یعنی دائم در این انتخابات نخبگان خود را عرضه می‌کنند گروه قبلی کنار می‌روند، می‌مانند یا جایگزین می‌شود.

وی انتقال قدرت را از دیگر کارکردهای انتخابات برشمرد و افزود: عده‌ای قدرت یا مدیریت را برعهده می‌گیرند و گروه دیگری خارج می‌شوند.

استاندار خراسان جنوبی یکی از مهمترین کارکردهای انتخابات را تعیین سرنوشت و آینده ذکر کرد و گفت: در انتخابات حضور پیدا می‌کنیم تا رای، نظر، فکر و اعتقاد خودمان را از درون مکتوب کرده و در صندوق رای بیاندازیم و بگوییم در این کشور که زندگی می‌کنیم دوست داریم چنین اتفاقاتی بیفتد لذا حضور مردم در انتخابات برای تعیین سرنوشت بسیار مهم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha