رای‌اولی‌های خراسان و شوق نخستین حضور در تعیین سرنوشت

مشهد- ایرنا- استان خراسان رضوی در انتخابات ۱۴۰۰ چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دارد که ۱۵۰ هزار نفر آنان رای‌اولی هستند و برای نخستین بار فرصت نقش‌آفرینی سیاسی در سرنوشت خود و کشور را به دست آورده‌اند.

حضور و مشارکت رای اولی‌ها از آن نظر مهم است که این قشر اولین حضور انتخاباتی خود در اعتلای کشور را تجربه می کنند و مسوولیت‌پذیری در قبال جامعه و نقش‌آفرینی در تعیین سرنوشت کشور را می توانند با حضور در پای صندوقهای رای به نمایش بگذارند، تجربه‌ای که شیرینی و طعم جدیدی به عنوان یک فرد بالغ از نظر سیاسی و اجتماعی برای هر یک از آنان خواهد داشت.

خراسان رضوی که با داشتن بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز، دارنده حدود ۹ درصد جمعیت دانش آموزی کشور است از نظر داشتن رای اولی‌ها نیز جزو استانهای دارای آمار بالا در کشور است.

حضور و مشارکت مردم خراسان رضوی از نخستین ساعات آغاز رای‌گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی و دومین انتخابات میاندوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، رنگ و بویی متفاوت و البته دلگرم‌کننده داشته اشت، حضوری که با مشاهده چهره‌های جوان و نوجوانی که برای نخستین بار در پای صندوقهای اخذ رای حاضر شده‌اند، جلوه هایی بدیع و امیدبخش به آن داده است.

شماری از رای‌اولی‌های حاضر در شعب اخذ رای که برای ادای دین خود به نظام، انقلاب، کشور و شهدا در پای صندوق تعیین سرنوشت حاضر شده‌اند از شور و اشتیاق خود برای نقش آفرینی و مشارکت سیاسی در سرنوشت کشور می گویند.

یک رای اولی حاضر در شعبه اخذ رای حرم مطهر رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شرکت در انتخابات را وظیفه خود می‌دانم و از اینکه می‌توانم رای بدهم بسیار خوشحالم.

احمد ازقندی افزود: به همه جوانان هم سن و سال خود توصیه می‌کنم با شرکت در انتخابات و ایفای نقش در تعیین سرنوشت کشور، دشمنان ایران اسلامی را نا امید کنند.

حمید اکبری دیگر نوجوان رای اولی حاضر در صف رای صندوق صحن آزادی حرم رضوی اظهار کرد: از مدت ها قبل منتظر چنین روزی بودم و اکنون با افتخار برای سربلندی کشورم در انتخابات شرکت کرده ام.

وی افزود: از اینکه به بلوغ سیاسی تعیین سرنوشت رسیده‌ام بسیار خوشحالم، امیدوارم با انتخاب خود بتوانم وظیفه خود را نسبت به سرنوشت شهر و کشورم ادا کنم.

امید ابراهیمی، یکی دیگر از رای اولی‌های شرکت‌کننده در این دوره از انتخابات گفت: امیدوارم رییس جمهوری آینده برای حل مشکلات جامعه به ویژه اشتغال، مسکن، درمان و جوانان تدابیری موثر اتخاذ کند.

وی افزود: از اینکه دیگر به عنوان یک شهروند بالغ از نظر سیاسی و اجتماعی قادر به نقش آفرینی در عرصه سرنوشت سازی چون انتخابات هستم بسیار خوشحالم و می‌دانم رای من می تواند در تعیین سرنوشت شهر و کشورم موثر واقع شود.

یک دانش آموز رای اولی نیز دلیل حضور خود در پای صندوق اخذ رای را حفظ و دفاع از ارزش های اسلامی و ایرانی دانست و افزود: رای دادن ما می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصاد داخلی و اقتدار بین المللی نظام اسلامی تعیین کننده باشد.

جهان فخرآبادی اظهار کرد: انتظارم از رییس‌جمهوری آینده کشور تحقق شعارها و وعده‌هایی است که برای بهبود وضع کشور داده‌ شده و انتظار دارم رسیدگی به معیشت مردم به عنوان نخستین اولویت وی قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز با دعوت از دانش آموزان رای اولی استان برای حضور پرشور در انتخابات، خطاب به آنان گفت: همه باید با پیروی از منویات مقام معظم رهبری و همگام و همدوش با سایر اقشار فهیم و هوشیار ایران اسلامی، با درک شرایط داخلی و خارجی، تحلیل درست و ارزیابی کامل برنامه‌های کاندیداها، با حضور در پای صندوق‌های رای، پایبندی خود را به ارزش‌های والا و متعالی انقلاب اسلامی نشان دهیم.

قاسمعلی خدابنده، شمار افرادی را که برای اولین بار در این استان می توانند در انتخابات شرکت کنند، ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرد.

وی ادامه داد: از این تعداد ۹۰ هزار نفر امسال به سن قانونی برای شرکت در انتخابات رسیده‌اند و هم اکنون در پایه دوازدهم مشغول تحصیل هستند و بقیه نیز افرادی هستند که هم اکنون دانش‌آموز نیستند اما تاکنون در انتخابات شرکت نکرده‌اند زیرا در آخرین انتخابات برگزار شده هنوز به سن قانونی برای شرکت در انتخابات نرسیده بودند.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۰۰ مدرسه استان به عنوان شعبه اخذ رای انتخاب شده اند، اظهار کرد: بالغ بر ۱۵ هزار همکار آموزش و پرورش به عنوان عوامل اجرایی و نظارتی در این زمینه مشارکت دارند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره‌ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا،  دومین دوره انتخابات میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری امروز در پنج هزار و ۷۳ شعبه اخذ رای، ۸۷ شهر و ۲ هزار و ۵۸۶ روستای خراسان رضوی در حال برگزاری است.

در مجموع  ۱۷ هزار و ۸۶۰ نامزد در خراسان رضوی برای کسب هشت هزار و ۷۳۷ کرسی شوراهای اسلامی شهر و روستا رقابت می کنند و سه نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان نیز در حال رقابت برای تعیین جایگاه یک نماینده باقیمانده این استان در این مجلس هستند.

خراسان رضوی ۶.۸ میلیون نفر جمعیت دارد که ۴.۶ میلیون نفر واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha