حضور پرشور عشایر گلستان در انتخابات ۱۴۰۰
حضور عشایر گلستان در انتخابات ۱۴۰۰

گنبدکاووس - ایرنا - جامعه عشایری گلستان همانند سایر اقشار و گروه‌های مردمی استان از ساعت هفت صبح امروز جمعه ۲۸ خرداد و پس از استقرار صندوق سیار سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و تیره‌های عشایری در خانه و چادرهای آنان، رای خود را در صندوق انداختند.

مشاهدات میدانی خبرنگاران و منابع خبری ایرنا از مناطق عشایری گلستان بویژه در شهرستان مرزی مراوه‌تپه حاکی از آن است که عشایر بومی ترکمن ساکن دراستان باوجود شرایط سخت زندگی و مشکلات ترددی، برای ادای تکلیف سیاسی به میدان آمدند و آرای خود را در صندوق‌های اخذ رای انداختند.

در همین پیوند مدیرکل امور عشایری گلستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از مشارکت پرشور جامعه عشایری استان در انتخابات قدردانی کرد و گفت: سه صندوق سیار از صبح امروز کار جمع‌آوری آرای عشایر بومی ترکمن در شهرستان مراوه‌تپه را برعهده دارند.

رضا علیپوری افزود: انتخابات شوراهای اسلامی تیره‌های عشایری به همراه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میان ۲ طایفه یموت و گوگلان ساکن در شهرستان مرزی مراوه‌تپه درحال برگزاری است و تاکنون عشایر مشارکت گسترده در این رویداد سیاسی داشتند.

وی اظهارداشت: گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۱۲۲ خانوار عشایری شامل هزار و ۸۸۸ خانوار بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار کوچنده از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و سمنان با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

علیپوری ادامه داد: رای‌گیری انتخابات شوراهای اسلامی تیره‌های عشایر کرد باتوجه به کوچ آنان از گلستان، در استان‌های خراسان شمالی و رضوی در حال انجام است.

حضور پرشور عشایر گلستان در انتخابات ۱۴۰۰
صندوق سیار اخذ رای انتخابات ۱۴۰۰ در مناطق عشایری گلستان - مراوه‌تپه

مدیرکل امور عشایری گلستان افزود: این استان هزار و ۸۸۸ خانوار بومی ترکمن با حدود ۱۱ هزار نفر جمعیت دارد که به طور میانگین ۶۰ درصد از آنان واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند.

به گفته وی، شورای اسلامی تیره‌های عشایری گلستان مانند بسیاری از شوراهای اسلامی روستایی با جمعیت پایین، سه عضو دارند.

یک میلیون و ۳۵۴ هزار گلستانی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۳۲ هزار و ۲۸۱ نفر برای نخستین بار طعم مشارکت سیاسی را تجربه می‌کنند.

رقابت برای حضور در پارلمان شهری و روستایی گلستان بین هفت هزار و ۸۶۳ نفر جریان خواهد داشت که از این تعداد هزار و ۵۶ داوطلب شهری و بقیه روستایی هستند.

۳۰ شهر استان گلستان دارای شورای پنج نفره و سه عضو علی البدل، سه شهر بندرترکمن ، گنبد و علی آباد کتول دارای شورای هفت نفره و پنج عضو علی البدل و شهر گرگان هم دارای ۹ عضو اصلی و ۶ عضو علی‌البدل است.

برای کسب هر ۱۸۰ کرسی اصلی شورای شهر ۵.۸ نفر و برای هر سه هزار و ۲۵۴ کرسی شورای روستاهای گلستان ۲ نفر رقابت خواهند کرد.

ترکیب شورای ۸۰۸ روستای گلستان سه نفره و ۱۶۶ روستا پنج نفره است.

استان گلستان براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۱۹ نفر جمعیت دارد که ۵۳ درصد از این جمعیت، شهرنشین هستند.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره رییس جمهوری، دومین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نخستین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز  ۲۸ خرداد درحال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha