احداث بیش از هزار کیلومتر راه‌آهن در ۷ سال گذشته

تهران- ایرنا- معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها گفت: احداث بیش از یک هزار کیلومتر راه آهن، ریل‌گذاری یک هزار و ۸۶۹ کیلومتر و اتصال چهار مرکز استان به شبکه ریلی در طول هفت سال گذشته، کارنامه درخشان دولت تدبیر و امید در بخش راه‌آهن است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، «عباس خطیبی» روند ساخت راه آهن در کشور طی سال های اخیر را مثبت ارزیابی کرد و افزود: از جمله دستاوردهای مهم در این سال ها می توان به بهره برداری از هزار و ۹۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید، ریل‌گذاری  بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر، زیرسازی بیش از ۲ هزار کیلومترو ساخت و توسعه بیش از ۱۶۱ هزار متر مربع ایستگاه در کشور اشاره کرد.

وی اتصال چهار مرکز استان به شبکه ریلی کشور را یکی از مهمترین دستاوردهای هفت سال گذشته اعلام کرد و گفت: راه آهن «گرگان- اینچه برون»، «راه آهن تهران- همدان»، «راه آهن غرب کشور»، «راه آهن مراغه- ارومیه»، «راه آهن قزوین- رشت»، «راه آهن میانه- بستان آباد»، «راه آهن خواف- هرات» از مهمترین پروژه های ریلی هستند که طی این هفت سال به بهره برداری رسیده است.

خطیبی ادامه داد: با بهره برداری از راه آهن یزد- اقلید، بستان آباد- خاوران، زاهدان- خاش، همدان- سنندج، رشت- کاسپین و میانه- اردبیل تا پایان سال جاری دو مرکز استان دیگر نیز به شبکه ریلی کشور متصل می شوند.

وی تاکید کرد: اگر روند شتابان توسعه راه آهن در کشور طی ۱۰ سال آینده نیز ادامه یابد، ایران به رتبه دوم منطقه از نظر چگالی خطوط شبکه ریلی به تناسب وسعت دست پیدا می کند.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها برنامه ریزی و مدیریت پروژه های عمرانی را یکی از مهمترین سیاست ها در راستای رسیدن به اهداف دانست و گفت: اولویت دادن به طرح های عمرانی، رعایت استانداردها و مشخصات فنی، رعایت تمهیدات زیست محیطی و دستیابی به فن آوری های نوین در طراحی و اجرای پروژه های راه آهن در کشور نیز بخش دیگری از اهداف تحقق یافته کیفی هم راستا با اهداف کمی در این حوزه است.

وی استفاده از ریل ملی تولید شده با حمایت شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور را یکی از موفقیت های چشمگیر در توسعه شبکه ریلی معرفی کرد و افزود: این نوع ریل در کشورهای محدودی تولید و برای خطوط جدید و پرسرعت استفاده می شود. دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت این نوع ریل علاوه بر تامین نیاز داخلی، صدور ریل به دیگر کشورها را نیز میسر کرده است.

خطیبی همچنین احداث پل با دهانه ۱۰۰ متری و ارتفاع ۸۵ متری، اجرای اسلب ترک بتنی به روش درجا، ساخت دستگاه پنل گذار مکانیزه برای اولین بار در راه آهن میانه- اردبیل، ساخت کشنده دو منظوره جاده ای و ریلی برای اولین بار در راه آهن میانه- اردبیل توسط مهندسین داخلی بخشی از موفقیت های به دست آمده در بخش طراحی و عملیات اجرایی توسعه شبکه ریلی کشور عنوان کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha