برداشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی محدود می شود

بجنورد- ایرنا- معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: امسال به علت خشکسالی برداشت گیاهان دارویی در قالب طرح های بهره برداری محدود و طرح استراحت گیاهان دارویی در استان هم اجرا می شود.

احمد یزدانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عرصه طرح های گیاهان دارویی خراسان شمالی ۸۰ هزار هکتار است و در این عرصه ها ۲۵ طرح بهره برداری اجرایی شده است.

وی افزود: خشکسالی های امسال موجب شد تا براساس دستور سازمان جنگل ها برداشت گیاهان دارویی از عرصه های استان محدود و شامل استراحت یکساله و در برخی طرح ها مشروط به بازدید کارشناسان شود و بر همین اساس فقط با برداشت یک طرح از مجموع طرح های استان موافقت شده است.

وی با بیان این که باریجه، گون و کتیرا و زرشک کوهی در قالب طرح های بهره برداری احیا و حفاظت می شوند افزود: تقریبا در عرصه همه طرح ها امسال برداشتی نخواهد بود این گیاهان دارویی در حال خواب قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد:  امسال ۱۰ طرح دیگر احیا شده و حفاظت گیاهان دارویی نیز به مرحله قرارداد رسیده است.

وی از برداشت یک و نیم تن گیاه دارویی در سال گذشته خبر داد و افزود: برداشت کتیرا و گون آسیب زیادی به این دو گیاه پرکاربرد وارد کرد و عرصه های تحت پوشش شیرین بیان و برخی از گیاهان مانند زرشک کوهی نیز تنک شده است.

یزدانی از ممنوعیت برداشت  شیرین بیان، ثعلب، گونه‌های گیاهی پیاز دار و انواع لاله‌ها همچون لاله واژگون در استان نیز خبر داد و گفت: البته برداشت گیاهانی مانند چریش و آویشن و کاکوتی نیز فقط در حد مصرف خانگی و در حد چند گرم تا یک کیلوگرم مجاز و در غیر این صورت تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

وی گفت: برداشت گونه هایی مانند شیرین بیان، ثعلب و لاله واژگون و در مجموع گیاهانی که ریشه و ساقه آن مورد استفاده قرار می گیرد، به علت این که ریسک برداشت آن ها را با خطر انقراض مواجه می کند مطلقا ممنوع است مگر آن که در اراضی مستثنیات روییده شده باشد.  

وی خاطرنشان کرد: امسال پوشش گیاهی منابع طبیعی به علت خشکسالی متراکم و وضعیت رویشگاه ها مناسب نیست.

وی افزود: بیشتر طرح های بهره برداری از گیاهان دارویی به باریجه اختصاص دارد زیرا ارزش صادراتی، صنعتی، دارویی و علمی دارد و همین عوامل بازار فروش این گونه گیاهی را رونق داده است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی  در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است.

در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند که معروف ترین آنها باریجه، کتیرا و شیرین بیان، زیره سبز، آویشن باغی، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی است.

این استان شمالشرق کشور ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha