۲۰۰ زوج چهارمحال و بختیاری در طرح مشاوره روان‌سنجی شرکت کردند

شهرکرد -ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال‌ و بختیاری با اشاره به اجرای طرح مشاوره روان‌سنجی حین ازدواج به صورت پایلوت در ۲ شهرستان لردگان و شهرکرد از دی‌ماه پارسال تاکنون، گفت: در این مدت ۲۰۰ زوج برای مشاوره به این مراکز مراجعه کرده‌اند.

سید محمد موسوی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران استان به مناسبت هفته قوه قضاییه با اشاره به اینکه این طرح به عنوان پایلوت کشوری در حال اجراست، افزود: در این طرح، تیپ شخصیتی زوجین در یک فرآیند چند ساعته شناسایی می‌شود، تا مشاوران بتوانند بر اساس تیپ شخصیتی زوجین به آنها مشاوره ازدواج ارائه دهند.

به گفته وی، این طرح از سوی برخی از زوجین و خانواده‌ها کمتر مورد استقبال قرار گرفته است و زوجین برای دریافت این مشاوره راضی به هزینه کردن ۲ تا سه میلیون ریال نیستند.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح به بیش از ۲۴ میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا بتوان اجرای طرح را اجباری کرد و از پنج ماه گذشته تا کنون تنها ۲۰۰ زوج در این طرح شرکت کردند.

موسوی با تاکید بر اینکه شرکت و حضور در این دوره‌ها نیاز به فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی دارد، گفت: رسانه‌ها در معرفی این طرح به خانواده‌ها، نقش مهمی دارند تا زوجین با علم به ویژگی‌های شخصیتی و روانی طرف مقابل، از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری کنند و شاهد آسیب‌ها و اختلافات خانوادگی و طلاق عاطفی، طلاق و تبعات ناشی از این مشکلات در زندگی نباشند.

به گفته وی، هم‌اکنون به ازای هر پنج واقعه ازدواج، یک واقعه طلاق در استان ثبت می‌شود در حالی که در سال ۸۲ به ازای هر ۳۲ ازدواج یک طلاق ثبت می‌شد و در جامعه کنونی طلاق عاطفی در خانواده‌ها گسترش پیدا کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون چهار مرکز مِهر فرزندان طلاق در استان فعال است که به فرزندان طلاق، مشاوره ارائه می‌دهد و پارسال ۱۲۰ مشاوره به فرزندان طلاق در این مراکز ارائه شده است.

هر قاضی در استان سالانه یک‌هزار و ۶۰۰ پرونده را رسیدگی می‌کند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال‌ و بختیاری با اشاره به اینکه سال‌گذشته ۳۰۸ هزار و ۸۴۳ فقره پرونده در استان مختومه شد، گفت: قضات در استان سالانه بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ پرونده را رسیدگی می‌کنند.

موسوی با اشاره به اینکه ۱۹۳ قاضی در استان فعالیت دارند، افزود:در سال ۹۸بیش از ۲۸۰ هزار پرونده وارد دادگستری استان شد که سهم هر قاضی یک‌هزار و ۳۸۰ پرونده بود و این رقم در سال‌گذشته به یک‌هزار و پرونده رسید.

به گفته وی، میانگین جهانی تعداد پرونده‌هایی که هر قضای در طول سال رسیدگی می‌کند، ۴۰۰ پرونده و میانگین کشوری یک‌هزار و ۳۵۰ پرونده است که این استان از میانکین کشوری نیز ۲۵۰ پرونده بیشتر است.

وی به کمبود تعداد قضات و بالا بودن میزان پرونده‌های ورودی به دادگستری استان به عنوان یکی از دلایل افزایش تعداد پرونده‌های رسیدگی شده توسط قضات در استان اشاره کرد و گفت: این استان در زمینه ورود پرونده به دادگستری ، به نسبت جمعیت رتبه بالایی دارد.

موسوی با تاکید بر اینکه بالا بودن تعداد ورودی پرونده به دادگستری در شان مردم استان نیست، گفت: فعالیت در حوزه پیشگیری از وقوع جرم باید در استان افزایش پیدا کند که این امر به یک فرهنگسازی در حوزه مشاوره و همچنین آموزش مهارت‌های زندگی نیاز دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال‌ و بختیاری افزود: راهکار مقابله با افزایش پرونده در محاکم قضایی، توسعه زندان‌ها و ساختمان‌ها قضایی نیست و باید ریشه آسیب‌ها با کارهای علمی جست وجو و حل و فصل شود که این امر نیاز به یک برنامه و اقدام اساسی و برنامه‌ریزی شده دارد.

به گفته وی، از مهمترین دلایل بروز خودکشی، اعتیاد، فرار دختران از منزل، اضطراب و افسردگی را نبود رفتار و تعامل مفید بین پدر و مادر و فرزندان و نبود مهارت فرزندپروری است و ارائه و الزام به آموزش مهارت فرزندپروری برای خانواده‌ها یک روش برای مقابله و پیشگیری از این آسیب‌هاست.

وی به اجباری شدن آموزش مهارت زندگی از سال ۹۳ در استان و از سال ۹۵ در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ طرح جامع تحکیم بنیان خانواده به  تصویب شورای فرهنگ عمومی استان در قالب اجرای طرح ۹ گام رسید.

موسوی با اشاره به اینکه این طرح در قالب برنامه ۹ گام برای نخستین بار در کشور در این استان تهیه و تصویب شد، گفت: اجرای طرح مهارت فرزندپروری به عنوان یکی از گام‌های این طرح است که برای اجرای آن نیاز به اعتبار است.

دبیر شورای حقوق شهروندی چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای طرح مهارت فرزندپروری نیاز است که تمام فعالان در مراکز بهداشت و درمان و بهورزان خانه‌های بهداشت، آموزش فرزندپروری را فرا گیرند تا خانواده‌های که به این مراکز مراجعه می‌کنند بتوانند از توان و ظرفیت این افراد استفاده کنند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون یکی از ریشه‌های بی‌حجابی و بدحجابی در جامعه به دلیل دیده نشدن فرزندان در خانواده است و این امر باعث شده که افراد با لباس نامتعارف و خلاف ارزش‌ها در جامعه حضور پیدا کنند.

یکهزار و ۲۵۰ نفر در دوره‌های طرح امید شرکت کردند

موسوی بیان کرد: پارسال ۱۰۸ دوره امید برای یک‌هزار و ۲۵۰ نفر از افرادی که به دلایلی برای نخستین بار دستگیر شدند، برگزار شد و این دوره‌ها شامل آموزش‌های خودشناسی و خود راهبری است که به افراد ارائه می‌شود تا به جای رفتن به زندان از آموزش و کسب مهارت برخوردار شوند.

به گفته وی، این آموزش‌های هفت ساعته رایگان است و به خانواده‌های در آستانه طلاق نیز، برای صلح‌سازی ارائه می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال‌ و بختیاری با بیان اینکه سال گذشته ۲ هزار و ۱۰۰ رای جایگزین حبس در استان صادر شد، گفت: در این طرح افراد به‌جای زندان در دوره‌های فرهنگی و خدمات اجتماعی شرکت داده می‌شوند.

وی اظهار داشت: قضات در شهرستان‌ها در این طرح، برای افرادی که برای نخستین بار به‌دلیل حمل مواد، جلب و محکوم به زندان می‌شوند به جای حبس به تامین و پرداخت هزینه ترک اعتیاد افراد معتاد در کمپ‌ها، رای صادر می‌کنند.

موسوی با اشاره به بالا بودن اختلافات و نزاع‌های برای املاک در برخی مناطق استان افزود: اختلافات ملکی به دلیل ثبتی نشدن املاک و زمین در برخی از مناطق رخ می‌دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال‌ و بختیاری در ادامه با اشاره به اینکه این استان نخستین استان کشور است که پاسگاهها و کلانتری‌ها پلیس اطفال و نوجوانان را فعال کرده است، گفت: این طرح از ۲ سال گذشته آغاز شده است و هم‌اکنون در هر پاسگاه و کلانتری ۲ نیروی آموزش دیده با ظرافت‌های خاص برخورد با کودک و نوجوان،با این افراد  بزهکار یا آسیب‌دیده رفتار قانونی می‌کنند.

 یکم تا هفتم تیرماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha