بیش از ۲۰ هزار معتاد اردبیلی در چرخه درمان قرار دارند

اردبیل - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اردبیل گفت: ۲۰ هزار و ۷۰۷ نفر در این استان در چرخه درمان از اعتباد به مواد مخدر قرار گرفته‌اند.

بهنام بهشتی روز یکشنبه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در مصاحبه با خبرنگاران افزود: همچنین   ۲ هزار نفر در استان با درمان موفق به ترک اعتیاد شده‌اند و امیدواریم با حمایت خانواده ها و اقشار مختلف مردم تعداد بهبودیافتگان اعتیاد افزایش یابد.

وی ادامه داد: با معرفی سازمان بهزیستی و با هدف اشتغال و در راستای حمایت از بهبود یافتگان ، اداره کل فنی و حرفه ای استان برای بهبودیافتگان از اعتیاد کارگاه و کلاس‌های آموزشی رایگان برگزار و گواهینامه مهارت صادر می‌کند

بهشتی با بیان اینکه  ۱۱ مرکز بهبود اقامتی ترک اعتیاد (کمپ) در شهرستانهای این استان فعال است ، بیان کرد: از این تعداد هفت مرکز کمپ ترک اعتیاد، ۲ مرکز درمان اجتماع محور، یک مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان مردان و یک مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان زنان است.

وی با بیان اینکه  ۹۴ مرکز درمان سوء‌مصرف موادمخدر و روان‌گردان در این استان فعال است، اظهار کرد: در این مراکز خدماتی مانند مصاحبه انگیزشی ، گروه درمانی و خانواده درمانی توسط کارشناسان دوره‌دیده و پزشکان متخصص به معتادان و مراجعه کنندگان ارائه می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر آمار معتادان به مواد مخدر در استان اردبیل حدود ۶۰ هزار نفر برآورد شده که از این تعداد بیش از ۶۰۰ معتاد متجاهر هستند.

او با اشاره به اینکه ۲۷ زن معتاد در مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان مسیر درمان را طی می کنند، گفت: به ۵۷۱ زن معتاد در استان نیز برای ترک اعتیاد در مراکز درمانی سوء‌مصرف موادمخدر و روان‌گردان ارائه خدمات می شود.

وی تعداد جانباختگان استان ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در سال گذشته را در مجموع ۶۲ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۶۰ نفر مرد و ۲ نفر زن بودند..

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اردبیل با اشاره به اینکه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد شعار سال ۲۰۲۱ میلادی را "حقایق در باره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم" اعلام کرده است، گفت: ستاد مبارزه با موادمخدر هم شعار سال ۱۴۰۰ را "یاریگران زندگی- مشارکت اجتماعی- پیشگیری از اعتیاد" نامگذاری کرده است.

بهشتی اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه از مضرات اعتیاد توسط ائمه جمعه، طراحی و انتقال ۷۸ عنوان پیام پیشگیری، طرح ۱۰۰ سوال و پاسخ دان به آنها با شرکت در مسابقه، برگزاری نشست خبری، استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های فضای مجازی برای آگاهی سازی مردم به ویژه جوانان و دایر کردن میز خدمت در سکونت های غیر رسمی و مناطق آلوده را از جمله برنامه های هفته مبارزه با مواد مخدر در استان عنوان کرد.

وی برپایی نمایشگاه در مناطق شهری و روستایی به ویژه در مناطق محروم و آلوده، تقدیر از فعالان حوزه مبارزه با مواد مخدر و یاریگران زندگی، توزیع بسته های آموزشی، پخش تیزر تبلیغاتی، تبلیغات محیطی با همکاری شهرداری ها و برگزاری نشست به صورت ویدیو کنفرانس با مربیان و مدیران آموزش و پرورش را از دیگر برنامه های هفته مبارزه با مواد مخدر در استان ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه بمناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در تمامی مراکز مشاوره استان به مراجعه کنندگان و معتادان مشاوره رایگان ارائه می شود، بیان کرد: همچنین در این مدت تمامی مراکز درمان استان به مراجعه کنندگان با نصف قیمت ارائه خدمت خواهد کرد.

 او با بیان اینکه از اول انقلاب تا کنون ایران بیش از چهار هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است، افزود: استان اردبیل نیز در راه مبارزه با مواد مخدر ۱۴ شهید تقدیم کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اردبیل با تقدیر از زحمات تمامی دستگاههای مرتبط در مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ۱۹ دستگاه در حوزه مبارزه با مواد مخدر نقش دارند و امیدواریم با همکاری آنها این بلای خانمان سوز از جاکعه ریشه کن شود.

بهشتی اضافه کرد: سامانه خط ملی مشاوره اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب از طریق مشاوران آماده پاسخگویی به سوالات مردم و خانواده‌ها است.

وی ارتقای فرهنگ عمومی و پیشگیری اعتیاد ، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، تحول و مهار اعتیاد، توسعه مشارکت‌های مردمی و کاهش تقاضای موادمخدر، تقویت و حمایت از طرح یاریگران زندگی ، پژوهش‌محوری در حوزه اعتیاد ، تقویت همکاری‌های بین‌بخشی و فرابخشی در عرصه مبارزه با موادمخدر، حمایت از مشارکت خیران،  بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و تقویت برنامه‌های کاهش تقاضای موادمخدر را از جمله برنامه‌های کلیدی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی ذکر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha