اقدامات اجرایی برای مبارزه با مواد مخدر در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی اقدامات اجرایی در زمینه مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب داشته‌اند که ساماندهی معتادان متجاهر، درمان معتادان، استفاده از ظرفیت مساجد، طرح یاریگران زندگی، ۶ گام بسیج و مقابله با خرده‌فروشان از جمله آنهاست.

به گزارش ایرنا مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: طرح موبایل ون (مرکز سیار کاهش آسیب) با هدف کمک به معتادان متجاهر و کاهش آسیب‌ها به‌زودی در این استان اجرا می‌شود.

علی عرب‌نژاد روز یکشنبه در دومین نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سال جاری که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: این موبایل ون در پاتوق‌های پنهان و آشکار به معتادان متجاهر در زمینه بهداشتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی خدمات ارائه می‌دهد.

وی گفت: این خدمات شامل ارائه بسته‌های بهداشتی مثل سرنگ، سوزن و پنبه الکل، انجام تست اچ آی وی همچنین آموزش‌ کاهش آسیب‌ها و خدمات حمایتی شامل تغذیه و تسهیلات بازگشت به جامعه است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳۹ معتاد متجاهر در مراکز مجری تبصره ۲ ماده ۱۶ استان برای انجام مراحل درمان و بازتوانی پذیرش شده‌اند.

وی  افزود: ۲۷ مرکز در زمینه درمان و کاهش آسیب معتادین توسط بخش غیردولتی با رویکرد اجتماعی در این استان فعالیت می‌کنند که سال گذشته سه هزار و ۸۴۷ نفر در مراکز حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد استان خدمات لازم را دریافت کردند و ۱۴ میلیارد و ۸۸۹ میلیون ریال به این مراکز پرداخت شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۳۶ نفر از معتادین متجاهر از سطح شهرها جمع‌آوری و در مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ پذیرش شدند که ۵۰۰ میلیون تومان برای درمان و کاهش آسیب آنان هزینه شده است.

عرب‌نژاد درخصوص توانمندسازی افراد بهبود یافته گفت: سال گذشته  به ۹۲ نفر از معتادین بهبود یافته به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی پرداخت کردیم.

وی افزود: سامانه تشخیص هویت معتادان مرد را سال گذشته خریداری و راه‌اندازی کردیم و درخواست خرید این سامانه از مرکز را برای زنان هم داشته‌ایم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در مرکز استان به ظرفیت ۳۰ نفر راه‌اندازی شد و در زمینه تجهیز آن یک میلیارد ۴۶۱ میلیون ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه به طور میانگین سالانه ۱۰۰ کودک معتاد در خراسان جنوبی تحت درمان قرار می‌گیرند اضافه کرد: براساس بررسی‌های انجام شده افزایش کودکان و زنان معتاد را در استان داریم.

وی گفت: براساس بررسی‌های انجام شده از کمپ‌های درمانی که زیر نظر بهزیستی فعالیت دارند به این نتیجه رسیدیم که ۵۷.۰۵ درصد افراد شیوه کشیدن، ۲۶.۲ درصد خوردن و ۱۱.۰۱ درصد تزریقی هستند همچنین ۴۲.۷ درصد از تریاک استفاده می‌کنند.

استفاده از ظرفیت مسجد محله‌محور

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم با اشاره به اجرای طرح «مسجد محله‌محور و محله مسجدمحور» در این استان گفت: مسجد باید خود را برای غیرمسجدی‌ها نشان دهد و بتوانیم برای این قشر هم کاری کنیم که این موضوع در طرح مسجد محله‌محور دیده شده است.

حجت الاسلام احمد رضایی طرح دیگری که در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط سازمان تبلیغات اسلامی در مساجد دنبال می‌شود را طرح «مهرواره محله همدل» عنوان کرد و گفت: در این طرح مقرر شد که هر مسجد مسئله‌های محله خود را احصا و برای بررسی به اتاق وضعیت استان ارسال کند.

وی اظهار داشت: در این راستا تاکنون هزار و ۲۰۰ مسئله در محلات مختلف خراسان جنوبی شناسایی شده است که این مسائل در همه شهرستان‌ها توسط اتاق وضعیت بررسی و رصد خواهد شد.

وی گفت: امسال سازمان تبلیغات اسلامی در پایگایگاه‌های اجتماعی محلات، توجه ویژه‌ای به حوزه بانوان و رسانه خواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: سال گذشته ۵۲ هزار برنامه در سطح مدارس استان برای دانش‌آموزان و خانواده آنها در حوزه پیشگیری از مواد مخدر اجرایی شد.

محمدعلی واقعی افزود: برگزاری جشنواره نوجوان سالم، طرح نماد، طرح مدیریت موردی، طرح یاریگران زندگی، طرح پیشگیری از اعتیاد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد و کارگاه‌های ویژه روحانیون و مداحان از جمله این برنامه‌ها بوده است.

وی اظهار داشت: امسال نیز راه‌اندازی کانون یاریگران زندگی، راه‌اندازی چندین خانه ورزش روستایی، برگزاری جشنواره نوجوان سالم، کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی برای والدین و استفاده از شبکه شاد برای ارائه برنامه‌های پیشگیرانه از جمله برنامه‌های کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد استان خواهد بود.

۶ گام بسیج برای مقابله با مواد مخدر 

معاون اجتماعی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم با بیان اینکه بسیج ۶ گام را در محلات استان در ارتباط با مقابله با مواد مخدر دنبال می‌کند گفت: شناسایی معتادان، هماهنگی بین دستگاه‌ها، فعالیت‌های پیشگیری و فرهنگی، ارشاد فروشندگان، درمان و صیانت و اشتغالزایی معتادان از جمله این ۶ گام است.

سرهنگ سید حسین حسینی افزود: در دوران کرونا شاهد افزایش تعداد معتادان هستیم اما مراکز درمان اعتیاد در همین زمان کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در حوزه درمان نیازمند کار پژوهشی هستیم و باید از طرف دیگر مراکز درمانی در بحث اعتیاد به شیوه‌های درمانی موثر در دنیا روی بیاورند.

معاون اجتماعی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: طبق آمار کمپ‌ها حدود ۵ تا ۱۵ درصد معتادانی که درمان شدند، مجدد به اعتیاد مبتلا نشدند و مابقی مجدد گرفتار شدند.

وی افزود: در حوزه درمان واقعا باید یک کار جدی و مستمر صورت گیرد که افرادی که ترک می‌کنند، مجدد برنگردند.

مصوبه راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ اجرا نشد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی هم گفت: مصوبه راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ از مصوبات جلسات قبل بود که هنوز اجرایی نشده و مکان مناسبی برای راه‌اندازی این مرکز معرفی نشده است.

محمدرضا حسنی مقدم افزود: در بخش درح سربیشه طرح پیشگیری، درمان و صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان را اجرایی خواهیم کرد و زمان اجرای آن از تیر امسال تا پایان سال ۱۴۰۱ است که طرحی مستمر و ادامه‌دار است و با همکاری تمامی دستگاه‌های متولی اجرایی خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی نیز گفت: در موضوع مبارزه با مواد مخدر همه دستگاه‌های اجرایی باید همسو و همفکر باشند و باید شبکه‌های مالی توزیع‌کنندگان مواد مخدر در استان ضبط شود تا پخش مواد برای آنها صرفه اقتصادی نداشته باشد.

حجت الاسلام علی نسایی زهان با بیان اینکه بیشتر ناهنجاری‌های اجتماعی مرتبط با حاملان مواد مخدر در جامعه است افزود: کسانی که مواد مخدر را به صورت شبکه‌ای جابه‌جا می‌کنند به شدت با آنها برخورد خواهد شد.

وی عنوان کرد: در جهت مبارزه با مواد مخدر در استان اموال خرده‌فروشان مواد مخدر و کسانی که مواد را توزیع می‌کنند، مصادره خواهد شد تا برای آنها این کار گران تمام شود.

دادستان بیرجند یکی از مهمترین راه‌های مبارزه با مواد مخدر را کاهش تقاضای مواد از طریق برخورد با خرده‌فروشان دانست و گفت: متاسفانه شاهد افزایش روند استفاده از مواد مخدر صنعتی در استان و کشور هستیم.

وی افزود: این موضوع زنگ حطر جدی برای مردم است تا بدانند چنانچه با این بلای خانمان‌سوز مقابله نکنند ممکن است اعضای خانواده آنها را هم گرفتار خود کند.

حجت الاسلام نسایی زهان بیان کرد: چرا باید با وجود این همه کمپ درمان اعتیاد اما همچنان آمار معتادان هر سال رو به افزایش باشد لذا باید با نظارت دقیق بر کمپ‌ها و پیگیری‌های بعد از درمان، تلاش شود تا تعداد معتادان افزایش پیدا نکند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha