۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۱۳
کد خبرنگار: 3081
کد خبر: 84385715
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتخابات منطقه ای فرانسه و امیدهای برباد رفته مکرون-لوپن

تهران- ایرنا- دومین دور انتخابات منطقه ای فرانسه روز گذشته (۲۷ ژوئن/۶ تیر) در حالی برگزار شد که عدم مشارکت گسترده فرانسوی ها باز هم رکورد زد و به ۶۶ درصد رسید. همچنین در این انتخابات، شکست بزرگی برای حزب "جمهوری به پیش" مکرون و حزب راست افراطی "اجتماع ملی" به رهبری مارین لوپن رقم خورد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو، پس از برگزاری دور دوم انتخابات منطقه ای فرانسه در روز گذشته (۲۷ ژوئن/۶ تیر)، اگرچه به دلیل عدم استقبال فرانسوی ها از این انتخابات، هنوز رمز و راز و معمای رقابت احزاب سیاسی در هاله ای از ابهام باقی مانده، اما پازل سیاسی این کشور را ده ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری تا حدی نمایان کرده؛ چرا که  مساله دوئل انتخاباتی امانوئل مکرون و مرین لوپن، برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها بعید به نظر می رسد.

روزنامه فرانسوی لوپریزین نوشت: پس از مشارکت ۳۲ دور نخست انتخابات منطقه ای در یکشنبه گذشته، به رغم تلاش ها و فراخوان های متعدد سیاستمداران فرانسوی برای برانگیختن فرانسوی ها به رای دادن، بازهم مشارکت فرانسوی ها در دور دوم این انتخابات ۳۴ درصد اعلام شد.  

این روزنامه فرانسوی افزود: این درحالی است که این عدم مشارکت در دور دوم انتخابات منطقه ای فرانسه در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۴۱,۵۹ درصد بوده است.

به نوشته روزنامه لوپوئن، مرین لوپن، رکورد تاریخی عدم مشارکت فرانسوی ها در دور دوم انتخابات منطقه ای را «شکست دموکراسی» توصیف کرد.

انتخابات منطقه ای فرانسه و امیدهای برباد رفته مکرون-لوپن

روزنامه فرانسوی لوموند با اشاره به انتخابات منطقه ای روز گذشته نوشت: ده ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه، تمام منتخبان راست و چپ میانه، جمهوریخواهان و حزب سوسیالیست در مقام خود ابقا شدند، این در حالی است که شکست بزرگی برای حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به رهبری مرین لوپن رقم خورد؛ چرا که این حزب نتوانست در هیچ منطقه ای حتی در پروانس-آلپ-کوت دازور پیروز شود.

این روزنامه فرانسوی تصریح کرد: حزب راست جمهوری خواه فرانسه که در دور نخست انتخابات منطقه ای پیشتاز بوده، در این انتخابات نیز با کسب ۳۸ درصد آراء، حزب سیاسی پیشگام در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به شمار می رود.

پیشتر خاویر برتراند، وزیر بهداشت پیشین فرانسه و نامزد اصلی انتخابات راست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه در گفت و گو با یوروپ ۱ گفت: حزب راستگرای جمهوری خواه از شانس زیادی برای تصاحب قدرت در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی برخوردار است.

به گزارش یورونیوز، در پاریس، جمهوری خواهان که همراهی گسترده راست میانه و حتی بخشی از حزب سوسیالیست را با خود داشتند، موفق به شکست ائتلاف گسترده چپ (سبزها، سوسیالیت و فرانسه تسلیم‌ناپذیر) شدند.

با وجود شکست بزرگ حزب جمهوری به پیش امانوئل ماکرون، هیچ تغییری در کابینه و هیات دولت فرانسه صورت نخواهد گرفت.  عملکرد دولت کنونی در چهارسال گذشته در موضوعات مختلفی از سوی مردم فرانسه مورد انتقاد قرار گرفته است؛ موضوعاتی همچون نحوه مدیریت ناکارآمد بحران کرونا، اظهارنظرات نسنجیده پیرامون اسلام و ماجرای کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر اسلام، شکل گیری جنبش جلیقه زردها و غیره.  

اگرچه رهبران و هم حزبی های مکرون رئیس جمهوری کنونی فرانسه حاضر به پذیرش ضعف های خود در در طول چهارسال گذشته نیستند اما به هر حال انتخابات منطقه ای را می توان آزمونی برای احزاب مختلف دانست تا دیدگاه های واقع بینانه تری در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به دست آورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha