به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی شهرداری تهران، وی صبح امروز در آیین رونمایی از اتوبوس تمام برقی تولید داخل گفت: طبق نظرسنجی ها آلودگی هوا و ترافیک ۲ معضل پایتخت از نگاه شهروندان است که این مشکلات البته، مساله تمامی کلانشهرهای جهان و ایران است.
حناچی اضافه کرد: ۵۰ درصد از اتوبوسهای تهران با سوخت گازوئیل کار می کنند که این اتوبوسها به دلیل پیمایش روزانه سهم بسزایی در آلایندههای ذرات معلق و ناشی از مصرف سوخت فسیلی دارند.
وی توضیح داد: امروز با تفاهم نامهای که برای خرید ۲۰۰ اتوبوس برقی با شرکت دانش بنیان انرژیهای نوآور دانشگاه تهران امضا کردیم، از دولت انتظار حمایت در این زمینه داریم.
شهردار تهران با بیان اینکه مدیریت شهری پس از این تفاهم نامه و رونمایی از یک دستگاه اتوبوس تمام برقی، به سمت تولید انبوه اتوبوسهای برقی حرکت خواهد کرد، گفت: در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوسهای کشور پیش بینی شده که اگر ریاست جمهوری موافق باشند، بخشی یا تمام آن را به تولید اتوبوسهای برقی اختصاص یابد.
دستیابی به طراحی ۳ مدل اتوبوس برقی متناسب با جغرافیای ایران
دبیر ستاد فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این ائین گفت: اتوبوسهای برقی بین ۱۰ تا ۴۰ نسبت به خودروهای چینی و اروپایی ارزانتر است.
«منوچهر منطقی» بیان کرد: طی دهه اخیر تحولات بسیاری در حوزه خودرو اتفاق افتاده و در حال دگرگونی است؛ چهار نوع فناوری در محورهای این دگرگونی مدنظر است؛ خودروهای برقی، اتصال خودروها به یکدیگر، خودروهای خودران و خودروهای اشتراکی.
وی با اشاره به اهمیت حوزه خودروسازی در کشور، بیان کرد: به همین علت ضرورت داشت که همگام با تغییر و تحولات جهانی باشیم و وارد حوزه فناوری شویم تا شکاف ایران با سایر خودروسازان دنیا کاهش یابد.
به گفته منطقی، یک طرح راهبردی مدنظر قرار دادیم و مهمترین پروژهای که به این موضوع در حوزه کاهش آلایندگی مربوط میشود، اتوبوس برقی است.
وی افزود: کمپانی بلومبرگ اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۵۰ درصد خودروها برقی و تا سال ۲۰۵۰ تمامی خودروها برقی خواهند شد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه برای اینکار ۲ بخش باید وارد طرح می شدند، توضیح داد: نخست باید مجموعهای قوای محرکه را توسعه میداد که یک شرکت دانش بنیان از دانشگاه تهران این کار را برعهده گرفت. دوم مجموعهای دیگر باید قوای محرکه را با خودرو تطبیق میداد که برای این کار هم شرکت زرین خودرو انتخاب شد.
وی با بیان اینکه فناوری ایجاد شده متناسب با جغرافیای ایران و معادل فناوری روز دنیا است، افزود: متناسب با جغرافیای ایران سه نوع طراحی انجام شده و یک طراحی به صورت تمام برقی و پیمایش ۲۰۰ کیلومتر است که شبانه شارژ میشود.
منطقی ادامه داد: طراحی دیگر برای شهرهای متوسط است که حدود ۹۰ کیلومتر پیمایش دارد و قابلیت شارژ در ایستگاهها را دارد. طراحی سوم برای شهرهایی است که زیرساخت ندارند و حدود ۴۰ کیلومتر پیمایش دارد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره هزینههای تولید اتوبوسهای برقی در داخل کشور، گفت: بین ۱۰ تا ۴۰ نسبت به خودروهای چینی و اروپایی ارزانتر است و قوای محرکه، قابلیت نصب در تمامی اتوبوسها را دارد.
آیین رونمایی از اتوبوس تمام برقی تولید داخل همچنین انعقاد تفاهمنامه خرید ۲۰۰دستگاه اتوبوس تمام برقی با حضور «پیروز حناچی» شهردار، «سید مناف هاشمی» معاون حمل و نقل و ترافیک و «محمود ترفع» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه برگزار شد.
نظر شما