سازمان طراحی زندگی با همکاری دستگاههای فرهنگی دایر شود

شهرکرد -ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال‌ و بختیاری با اشاره به اهمیت بحث آموزش در حوزه فرهنگی و اجتماعی گفت: امید است سازمان طراحی زندگی برای ارائه مشاوره به زوج‌های جوان و خانواده‌ها با همکاری دستگاههای فرهنگی دایر و ایجاد شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، سید محمد موسوی به مناسبت هفته قوه قضاییه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز شهرکرد با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۶ نهاد فرهنگی در سطح کشور و استان‌ها در حوزه فرهنگ فعالیت دارند،افزود: تجمیع کردن اعتبارات در حوزه فرهنگی و راه‌اندازی یک سازمان و یا مرکز طراحی زندگی یک گام برای تجمیع فعالیت‌ها و برنامه‌ها در این حوزه و همچنین تامین اعتبار برای برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی است.

 وی اظهار داشت:با راه‌اندازی این مرکز در استان‌ها و شهرها و با استفاده از ظرفیت استادان و مشاوران می‌توان در حوزه‌های مختلف آموزش برای اقشار مختلف برگزار کرد تا یک تحول در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرد.

موسوی کمرنگ بودن فرهنگ استفاده از مشاوره در استان و همچنین شرکت در دوره‌های آموزشی  به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ آموزش به عنوان یک خلا عنوان کرد و گفت: از سه سال گذشته طرح آموزش کارشناسان حقوقی ادارات به منظور افزایش سطح سواد آنها در دستور کار قرارگرفته اما به دلیل کمبود اعتبار این طرح اجرایی نشده است.

وی به برگزاری دوره آموزش مهارت کنترل خشم، جرات‌مندی و مهارت‌های زندگی برای فرزندان در سنین مختلف اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح نیز به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز معطل مانده است.

دبیرشورای حقوق شهروندی استان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه طرح جامع تحکیم بنیان خانواده از سال ۹۳ در استان به عنوان یک طرح کشوری و برای نخستین بار آغاز شد، گفت: اجرای این طرح در سطح کشور از سال ۹۵ آغاز شده است و در سال ۹۷ این طرح به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان رسید.

به گفته وی، در این طرح ۹ گام برای تحکیم خانواده طراحی شده که اجرای این گام‌ها نیازمند اعتبار است و تاکنون پنج گام طرح اجرایی شده است.

وی به اجرایی نشدن گام فرزندپروری و مشاوره حین ازدواج به عنوان ۲ گام مهم در تحکیم بنیان خانواده اشاره کرد و گفت: برای اجرایی طرح فرزندپروری زوجین باید قبل از تولد نوزاد و یا بارداری اقدام به دریافت آموزش‌های لازم در حوزه فرزند پروری کنند که اجرای این طرح باید نیاز به همکاری دانشگاه علوم پزشکی دارد.

موسوی افزود: در این طرح کارشناسان مراکز بهداشت و خانه‌های بهداشت باید پس از شرکت در دوره‌های آموزشی این آموزش‌ها را به خانواده‌ها ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه دریافت آموزش در خصوص مهارت‌های زندگی و مشاوره کم است، افزود: این امر باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و سایر مسایل شده است.

موسوی به افزایش آسیب‌های اجتماعی در استان در ۲ سال گذشته از جمله بی‌حجابی و بدحجابی، خودکشی، اعتیاد به مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بیشتر این مسایل ریشه در ارتباط نادرست پدر و مادر  و فرزندان دارد.

به گفته وی، براساس ارزیابی‌های انجام شده، این استان تا ۲ سال گذشته از استان‌های پاک در حوزه مواد مخدر بوده ولی در ۲ سال اخیر جز ۱۰ استان اول قرار گرفته است.

سازمان طراحی زندگی با همکاری دستگاههای فرهنگی دایر شود

استفاده از مشاوره در استان کمرنگ است 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت بحث مشاوره در کاهش مشکلات و آسیب‌ها گفت: استفاده از مشاوره در بین مردم استان کمرنگ است و برخی از افراد مشاوره گریز هستند.

موسوی، از آغاز اجرای طرح مشاره حین ازدواج و شخصیت‌شناسی در شهرستان لردگان و شهرکرد برای نخستین بار در کشور اشاره کرد و گفت: از دی‌ماه سال گذشته تاکنون تنها ۲۰۰ زوج از این طرح استقبال کردند.

وی گفت: برای اجباری کردن این طرح در استان به عنوان پایلوت نیازمند اعتبار است تا بتوان قبل از عقد با ارائه مشاوره شخصیت‌شناسی زوجین را با خلق و خوی همدیگر آشنا کرد تا زوجین با استفاده از شناخت از شخصیت طرف مقابل تصمیم گیری کنند.

رسانه‌ها در حوزه پیشگیری از آسیب نقش مهم دارند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت بحث حوزه پیشگیری از آسیب گفت: رسانه‌ها در این حوزه نقش مهم و اساسی دارند .

به گفته وی، در راستای استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی با همکاری ۱۰۰ قاضی در استان در حوزه‌های مختلف و سازمان سراج ۱۰۰ قطعه آموزشی سه دقیقه‌ای در خصوص مشکلاتی که بیشترین مراجعه به محاکم قضایی دارد را تهیه و در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

استفاده از ظرفیت مشاوره برای انجام معاملات گامی برای کاهش تخلفات است

موسوی با اشاره به اینکه تعدادی از پرونده‌های تشکیل شده در محاکم قضایی استان به دلیل ناآشنابودن افراد در خصوص برخی قوانین در معاملات است، گفت: استفاده از ظرفیت مشاوران برای انجام معاملات ضروری است.

وی گفت: در برخی معاملات و قراردادها تمام اختیارات از فرد ساقط می‌شود و طرفین معامله این قرارداد را امضا می‌کنند که در برخی معاملات این قرارداد به ضرر یکی از طرفین قرارداد است و در صورتی که قبل از معامله مشاوره انجام افراد متضرر نخواهند شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به فعال شدن سامانه سجام گفت: هم‌اکنون یکهزار و ۷۰۰ نفر ازجمعیت استان به عنوان دیده‌بان پیشگیری هستند که به تناسب جمعیت جزء استان‌های برتر در سطح کشور قرار داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha