۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۲۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84387291
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمبود مرغ  کشتار روز در خراسان شمالی موقتی است

بجنورد-ایرنا- رییس اتحادیه صنف لبنیات، قصابان و مرغ فروشان بجنورد گفت: کمبود مرغ کشتار روز در بازار ناشی از تاخیر در ورود مرغ جدید و بدعهدی مرغداران استان معین تامین کننده این پروتینی برای خراسان شمالی است.

حسین قاسم زاده روز سه شنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در دوره جوجه ریزی به دلیل افزایش دما چند روزی جوجه ریزی از سوی مرغداران برای جلوگیری از تلفات به تاخیر افتاد و این روند در ورود مرغ جدید به بازار نیز تاثیر گذاشت به طوری که تا حدودی میزان عرضه با کاهش اندکی مواجه شد.
وی اضافه کرد : علاوه بر مرغداران استان گلستان به عنوان معین این خطه شمال کشور در تامین مرغ  روزهای اخیر در اجرای قرارداد تحویل این مواد پروتینی بدعهدی داشتند که این دو عامل باعث احساس برخی کمبودها در بازار مرغ شد.
مدیرعامل اتحادیه صنف لبنیات ، قصابان و مرغ فروشان بجنورد میزان تامین مرغ مصرف کنندگان این استان را از مرغداری های استان گلستان حدود ۱۰ تن در روز اعلام کرد و اظهارداشت : نوسان بازار مرغ در این استان شمالی موجب شد تا مرغداران در اجرای قرارداد تا حدودی سر باز زنند که با پیگیری ها از مراجع قانونی این  بزودی این مشکل نیز مرتفع و مرغ به میزان نیاز در استان توزیع خواهد شد.
 قاسم زاده افزود : حدود ۸۰ درصد از نیاز روزانه مرغ کشتار روز خراسان شمالی از مرغداری های این خطه شمال کشور تامین و توزیع می شود و با ورود مرغ جدید مشکل چندانی در استان ایجاد نمی شود.

وی نرخ مرغ را در هر کیلوگرم ۲۴۹ هزار ریال اعلام کردو افزود : گوشت مرغ طبق مصوب ستاد تنظیم بازار در این استان توزیع می شود و این برنامه حداقل در سه ماهه بهار سال جاری در حال اجراست و تا حد زیادی نیز نرخ ها تثبیت شد.

براساس آخرین آمار در این استان  ۸۸  واحد تولید مرغ گوشتی با میانگین تولید سالانه ۱۸ تا ۲۰ هزار تن  فعالیت دارد که این واحدها صرفا توان تولید حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از نیاز را دارند و مابقی نیاز از استان های دیگر تامین می شود که در سال های اخیر به دلیل نوسان بازار قیمت مرغ و گرانی نهاده ها به خصوص اوایل سال جاری، استان هایی چون خراسان شمالی که تولیدشان با مصرف همخوانی نداشت برای تامین نیاز گوشت مرغ با مشکلات زیادی مواجه شدند و ممنوعیت صدور مرغ مشکلات را مضاعف کرد.
هم اکنون طبق آمار سرانه مصرف گوشت مرغ در استان خراسان شمالی حدود ۳۴ کیلوگرم است که نسبت به یک دهه گذشته به دلیل گرانی قیمت گوشت قرمز، مصرف مرغ در این استان تا دو برابر افزایش یافت.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha