اولین مرکز آموزش نساجی سنتی در کردستان راه اندازی می‌شود

سنندج - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: اولین مرکز آموزش نساجی سنتی(موج بافی) با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای استان راه اندازی می‌شود.

یعقوب گویلیان روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در راستای حفظ، احیا و توسعه بازار نساجی سنتی در کردستان مرکزی برای آموزش و ترویج این حرفه و رشته سنتی راه اندازی می‌شود.

وی افزود: توسعه آموزش‌های تولیدمحور در حوزه صنایع دستی با تاکید بر احیای رشته‌های در حال منسوخ و همچنین آموزش شاغلان صنایع دستی به منظور هم افزایی و ایجاد زمینه ارتقا و رشد توانایی‌های حرفه‌ای از جمله مسائلی است که در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان عنوان کرد: با توجه به انتخاب کردستان به عنوان مرکز آموزش تربیت مدرس بوم گردی در کشور مقرر شد از این ظرفیت با محوریت شهرها و روستای دارای قابلیت در این حوزه، کارگروهی با مشارکت این ۲ اداره کل و متشکل از کارشناسان خبره این حوزه تشکیل شود.

وی گفت: همچنین آموزش غذاهای سنتی و محلی کردستان به منظور حفظ و توسعه این بخش از دیگر مواردی است که در آینده پیگیری می‌شود.

موج بافی، یکی از صنایع دستی مناطق کردنشین است که بیشتر میان روستاییان و کوچ نشینان این مناطق دیده می‌شود. موج‌ها پارچه‌هایی هستند که از پشم گوسفند بافته می‌شدند و از آنها به عنوان رختخواب پیچ، پتو، پشتی، رویه کرسی، سجاده و گاه برای چادرهای عشایر استفاده می‌کردند.

موج در ماه های سرد به عنوان روانداز استفاده می‌شد و قدیم‌ترها به عنوان یک پوشش تزئینی روی کرسی ها می‌انداختند.

بیش از ۴۵ هزار هنرمند استان کردستان در ۴۲ رشته مختلف صنایع ‌دستی فعالیت می‌کنند. از مجموع رشته‌های فعال صنایع دستی ۲۱ رشته‌ بومی است. ۱۸ هزار و ۶۴۰ نفر صنعتگر استان در سامانه سازمان میراث فرهنگی دارای شناسه فعالیت هستند که از این تعداد چهار هزار و ۸۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha