جمهوری اسلامی در سلولوژی و ژنتیک حرف برای گفتن دارد

قزوین – ایرنا - معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: جمهوری اسلامی در سلولوژی و ژنتیک استانداردهای بین المللی را کسب کرده است و در سطح جهان، حرف برای گفتن دارد.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود بادی پاشا روز پنجشنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین، افزود: امروزه آزمایشگاه‌های سم شناسی ایران از استانداردهای جهانی برخوردار هستند و روش های قدیمی در هیچ استانی صورت نمی گیرد.

وی افزود: قبلا هشت استان از روش های استاندارد در این زمینه استفاده می کردند ولی امروز به جز چهار استان که این آزمایشگاه را ندارند ۲۷ استان دیگر استاندارد سم شناسی را انجام می دهند.

این مسوول گفت: پزشکی قانونی کشور و جمهوری اسلامی ایران بدون تعارف در سلولوژی حرف برای گفتن در سطح بین الملل دارد و اقداماتی که در حوادث بین المللی مانند کشتی سانچی، حوادث منا، شهدای حله و هواپیمای اوکراینی صورت گرفت توانمندی ما را نشان داد.

وی افزود: در تمامی این موارد تشخیص هویت ها بدون یک خطا در کمترین زمان صورت گرفت که پایه علمی همکاران در آزمایشگاه و استفاده از دستگاه های فناور و های تک را نشان می دهد.

این مسوول ادامه داد: الان در ۱۰ مرکز کشور استفاده از این دستگاه های فناور را داریم که خدمات ژنتیکی و تشخیص هویت را انجام می دهند و می توان گفت که مرکز تشخیص آزمایشگاهی کهریزک در بحث آزمایشگاه ها رتبه اول را در خاورمیانه دارد.

وی گفت: با همکاری شرکت های دانش بنیان، کیت های ژنتیک را هفته گذشته تکمیل کردیم و تست نهایی آنها ۱۰ تا ۱۵ روز آینده انجام می گیرد.

بادی پاشا افزود: کیت تشخیص هویت که قبلا یک کیت ۱۰۰ تایی را ۱۰۰ میلیون تومان خریداری می کردیم با دست توانمند ۲ کارشناس داخل سازمان و شرکت دانش بنیان با استاندارد بین المللی و کیفیت بسیار بالا به تولید رسیده است.

وی اضافه کرد: همچنین ما با همکاری معاونت توسعه ریاست جمهوری در شرکت های دانش بنیان کارهای خوبی را در حوزه مواد مصرفی انجام می دهیم و دستگاه هموژنایزر را یکی از همکاران داخلی با شرکت های دانش بینان ساخته اند و تا یک ماه دیگر در اختیار ادارات استانی قرار می گیرد.

بادی پاشا در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: کار پزشک قانونی در احقاق حق سخت است و در اجرای عدالت بازو و کمک کار دستگاه قضا محسوب می شود و باید برای انجام وظیفه به علم روز و تجهیزات مورد نیاز مجهز باشد.

وی با تقدیر از زحمات مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان قزوین، گفت: بهنام ولی زاده از مدیران با تجربه، باسابقه و با معلومات بود و خدمات خوبی در استان داشتند.

بادی پاشا گفت: ولی زاده مدت زمان بررسی نمونه ها را در آزمایشگاه که پنج ماه و سم شناسی سه ماه بود به یک ماه کاهش دادند و ما نیز پیگیر هستیم تا با نصب یک دستگاه در استان قزوین از ارسال نمونه‌های آزمایشگاهی این استان به تهران جلوگیری شود.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: این دستگاه می تواند ۲۰ هزار دارو را در ۲۰ دقیقه تحلیل کند و اگر این دستگاه نصب شود وابستگی استان قزوین به تهران از نظر آزمایشگاه رفع می شود.

در پایان این مراسم از زحمات و تلاش‌های بهنام ولی زاده در سمت مدیر کلی پزشکی قانونی استان قزوین تقدیر به عمل آمد و مصطفی جعفرزاده به این سمت معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha