کاروانسرای شاه‌عباسی دامغان به بخش خصوصی واگذار شد

سمنان- ایرنا- مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌ دستی، فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: کاروانسرای شاه عباسی دامغان که به عنوان آثار تاریخی قابل واگذاری صندوق احیا قرار دارد، به بخش خصوصی واگذار شد.

هادی میرزایی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، افزود: طبق تعامل انجام شده با سرمایه‌گذار قبلی کاروانسرای عباسی، فسخ قرارداد و خلع ید شد و اکنون واگذاری کاروانسرای شاه عباسی دامغان به سرمایه‌گذار متعهد، کاردان و با تجربه بخش خصوصی انجام شد. 

وی ادامه داد: این کاروانسرا با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی با قرارداد ۲۰ ساله واگذار شده است که طبق زمان بندی ۲ سال اول صرف مرمت می‌شود. 

میرزایی اضافه کرد: ۱۲۰ میلیارد ریال ارزش سرمایه‌گذاری این اثر تاریخی است که طبق برآورد و پیش‌بینی صندوق احیا، نیازمند ۴۰ میلیارد ریال هزینه مرمت است. 

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان نیز به ایرنا گفت: این بنا در یک موقعیت مکانی عالی و بی نظیر، در مرکز شهر دامغان قرار دارد که با توجه به وسعت بالا و قرارگیری در بین بناهای تاریخی موجود در این محل (امامزادگان، برج چهل دختر، شاهرخیه، کاروانسرای شاه عباسی) از ارزش بالایی برخوردار است.

مهدی قاسمی اظهار داشت: کاروانسرای تاریخی دامغان، اثر تاریخی نفیس است که در بهترین منطقه دامغان (کمربند سبز متصل به محور تاریخی) با موقعیت راهبردی و دسترسی آسان، فرصت سرمایه‌گذاری اقتصادی مناسبی را در شهرستان دامغان ایجاد کرده است.

وی افزود: این کاروانسرا با معماری زیبا، از معدود کاروانسراهای درون شهری است که با توجه به مساحت بالا و قرار گرفتن در نزدیکی بنای تاریخی چهل دختران و امامزادگان جعفر (ع) و محمد (ع) دارای ارزش تاریخی بالایی جهت سرمایه گذاری است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و رفع مشکلات سرمایه‌گذاران از اولویت‌های مهم این اداره است.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌ دستی، فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، روز جمعه به منظور بازدید از چند بنای تاریخی و حضور در نشست با خبرنگاران به شهر دامغان سفر کرد.

استان سمنان تا سال ۱۳۹۲ دارای ۵۹۳ اثر غیرمنقول، ۳ اثر طبیعی و ۶۱ اثر معنوی ثبت‌شده در فهرست ملی بود، در حالی که اکنون استان سمنان ۶۸۴ اثر غیرمنقول، ۲۶ اثر طبیعی و ۱۲۷ اثر معنوی ثبت شده در فهرست ملی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha