۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۵۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84392429
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اشتغال ۵۵۷ نفری در طرح های اقتصاد مقاومتی گیلان

رشت - ایرنا - طبق گزارشات سال ۹۹ قطار اقتصاد مقاومتی در استان سبزخیز گیلان ایستگاه های متعددی در حوزه اشتغال، نوعانداری ، کشاورزی، صنعت و دیگر بخش های اقتصادی طی کرده است که حاصل آن فقط در بخش کشاورزی و صنعتی اشتغال ۵۵۷ نفر بود.

اقتصاد مقاومتی در نظر کارشناسان اقتصادی یعنی شناسایی حوزه‌های فشار و تلاش برای بی اثر کردند و کنترل آن‌ها است. برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ضروری است که وابستگی‌های یک اقتصاد به خارج تقلیل یافته و افزایش تولید داخلی کشور و خوداتکایی اولویت همه بخش های تولیدی و اقتصادی قرار گیرد.

گیلان نیز یکی از استان هایی است که با توجه به مزایای طبیعی و ظرفیت های بالقوه اقتصادی در بخش های گردشگری ، صنعتف کشاورزی و همچنین دسترسی بی واسطه به کشورهای همسایه از جمله مناطقی است که اقتصاد مقاومتی در ان رنگ و شکل جدی تری دارد. 

طبق تازیه ترین گزارش دستگاه های اجرایی که در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی روز یکشنبه هفته جاری ارائه شد گیلان طی سال گذشته در پروژه های اقتصاد مقاومتی توانست عملکرد مناسبی از خود برجای بگذارد.

۳۷۱ خانوار بهره مند از طرح های اقتصاد مقاومتی جهاد کشاورزی

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با تشریح اقدامات این سازمان در اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مجموع پروژه های سال گذشته جهاد کشاورزی گیلان در بخش اقتصاد مقاومتی هشت پروژه در حوزه های مختلف با اعتبار یک هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال با ۳۷۱ شغل یا خانوار بهره مند از این طرح ها را شامل می شود.

مسعود الماسی بیان داشت: احداث مرغ مادر گوشتی در روستای چهارده شهرستان آستانه اشرفیه، پروژه آبیاری کم فشار روستای پایین محله ترکه شهرستان املش، پروژه آبیاری تحت فشار روستای رودبار شهرستان رودبار، توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار، احداث فراوری قارچ دکمه ای در دهستان پسیخان رشت و احداث خوراک آماده آبزیان از جمله پروژه های اقتصاد مقاومتی جهاد کشاورزی استان گیلان است.

وی با بیان اینکه سهم مجریان طرح ها در اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی جهاد کشاورزی ۵۶۲ میلیارد ریال و سهم دولت ۷۷۶ میلیارد ریال است، اضافه کرد: تاکنون پنج پروژه با سرمایه گذاری حدود ۳۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید که ۵۷ خانوار از مزایای آن بهره مند شده و برای ۵۷ نفر اشتغال ایجاد شده و سایر پروژه ها دارای پیشرفت ۵۵ تا ۹۸ درصد است.

اشتغال ۱۸۶ نفر در پروژه های صنعتی

رئیس صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز تعداد پروژه های اقتصاد مقاومتی این سازمان را ۱۲ پروژه عنوان کرد و افزود: این پروژه ها با اشتغالزایی یک هزار و ۱۸۶ نفر هدف گذاری شده است.

فرهاد دلق پوش با بیان اینکه تاکنون چهار پروژه از پروژه های اقتصاد مقاومتی سازمان صنعت و معدن و تجارت گیلان تعریف شده از سال ۹۹ به بهره برداری رسیده است، خاطر نشان کرد: چهار پروژه دیگر از ۶۰ تا ۸۰ درصد و چهار پروژه هم از  ۸۰ تا ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

تولید پیله تر ابریشم در کشور به یک هزار و ۷۰۰ تن رسید

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور نیز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استانداری گیلان با بیان اینکه تولید پیله تر ابریشم در کشور به یک هزار و ۷۰۰ تن رسیده است، گفت: این میزان برابر با کل تولید ۱۳ سال گذشته است.

عدیل سروی زرگر اظهار داشت: با این میزان تولید، خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخل از ۲۸ درصد سال ۹۲ به ۵۴ درصد رسیده است.

وی با اشاره به افزایش تولید نهال توت اصلاح شده در کشور خاطر نشان کرد: تولید نهال توت اصلاح شده از ١٧٠ هزار اصله در سال ۹۸ به ۶۲۲ هزار اصله در سال گذشته رسیده است.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور بیان داشت: امسال در حال توزیع ٧٠٠ هزار اصله نهال توت اصلاح شده هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان و نماینده مردم شهرستان های رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت توجه به پروژه های اقتصاد مقاومتی در این استان اظهار داشت: به ظرفیت های داخلی استان گیلان باید نگاه ویژه ای داشته باشیم.

حجت الاسلام محمد صفری ملک میان نگاه ویژه به حوزه کشاورزی گیلان را مهم دانست و اضافه کرد: صنایع تبدیلی در این استان باید نگاه ویژه ای شود زیرا این مهم می تواند به بهره وری، گردش مالی و جذابیت بیشتر حوزه های اقتصادی گیلان کمک کند.

پروژه های اقتصاد مقاومتی استان گیلان در سال جاری با اعتبار یک هزار و ١٧٠ میلیارد تومان هدف گذاری شده که اتمام آن نقش مهمی در اشتغالزایی و رفع مشکل بیماری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha