۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۱
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84392474
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر میراث فرهنگی به کردستان سفر می‌کند

۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۱
کد خبر: 84392474
وزیر میراث فرهنگی به کردستان سفر می‌کند

سنندج - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردا (دوشنبه) برای افتتاح ۲ طرح گردشگری و بررسی آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی هورامان به کردستان سفر می‌کند.

یعقوب گویلیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه سفر وزیر میراث فرهنگی به کردستان ۲ روزه است، افزود: طرح‌های مورد افتتاح در روز اول این سفر شامل مجتمع تفریحی گردشگری اقامتی و پارک آبی سپهر تابناک دیواندره و کاخ موزه خسروآباد سنندج است.

وی افزود: مجتمع تفریحی و گردشگری سپهرتابناک یکی از بزرگترین مجتمع‌های گردشگری استان که در شهر دیواندره قرار دارد، دارای بخش‌های مختلف و متنوعی از جمله مجموعه مدرن پارک آبی، استخر، رستوران، شهربازی، سالن چند منظوره، جایگاه پمپ بنزین، هتل، پارکینگ و فضای سبز بوده که در غرب کشور کم نظیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: این مجتمع در ۱۹ هزار و ۲۴۳ مترمربع زیربنا و با بیش از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات و سرمایه گذاری ساخته شده است که برای بیش از ۱۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: فاز نخست کاخ موزه فرهنگ و مفاخر ایران زمین نیز روز دوشنبه در عمارت تاریخی خسروآباد سنندج با حضور وزیر میراث فرهنگی افتتاح می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی به کردستان سفر می‌کند

گویلیان اضافه کرد: مجموعه عمارت و باغ خسروآباد از شاخص‌ترین بناهای استان به سال ۱۲۲۳ هجری قمری توسط امان‌الله‌خان اردلان والی، حاکم شهیر کردستان در مساحت شش هزار متر مربع ساخته شده و به شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی بازدید از مجسمه ایثار و مقاومت مردم کردستان، زیپ لاین و پل معلق سنندج را از دیگر برنامه‌های علی اصغر مونسان در روز نخست سفرش به استان عنوان کرد و گفت: بازدید از پایگاه هورامان و بررسی آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی هورامان و نیز نشست با انجمن‌ها و جوامع بخش خصوصی استان از جمله برنامه‌های وزیر میراث فرهنگی در روز سه شنبه است.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha