۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۲۰:۳۴
کد خبرنگار: 1238
کد خبر: 84393058
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راه اندازی بازارچه صنایع دستی در پایانه مرزی شلمچه و چذابه ضروری است

آبادان - ایرنا - مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه ضروری است و نیاز به همیاری و همکاری دستگاههای ذیربط دارد.

به گزارش ایرنا سیدحکمت‌اله موسوی روز یکشنبه در نشست بررسی صنعت گردشگری در منطقه آزاد اروند در سالن اجتماعات فرمانداری آبادان اظهار داشت: بر خلاف اختصاص ۶۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی میراث فرهنگی استان برای راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه صنایع دستی در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه این اعتبار به دلیل واگذار نشدن فضای مناسب برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی جذب نشد.

وی ترویج فرهنگ خرید هدایای صنایع دستی از سوی شرکت‌ها در ارزآوری و ایجاد مشاغل خانگی و ترغیب صنعت‌گران موثر بیان کرد و گفت: خرید محصولات صنایع دستی می‌تواند در حوزه فعالیت‌های صنایع دستی تحول ایجاد کند هر چند این مهم جزو مصوبات دولت است.

موسوی افزود: معرفی نمایشگاه‌های صنایع دستی به موزه‌ها در سطح استان به ویژه اهواز اجرا شد و در آبادان بر خلاف اینکه قفسه هالی عرضه آنها خریداری شد ولی برای راه اندازی نمایشگاه موزه صنایع دستی در محل فرودگاه این شهر اجازه داده نشد.

وی با بیان اینکه آماده برگزاری نمایشگاه مشترک در جذب بازارهای هدف هستیم گفت: در بازارهای هدف به خصوص جنوب عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس می توان نمایشگاه مشترک با اتاق بازرگانی برگزار کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان با اشاره به اقامتگاه بومگردی گفت: آمادگی صدور موافقت‌نامه‌ها و مجوزها، تسهیلات، حمایت‌ها از بخش خصوصی را داریم که می تواند در رونق اقتصادی و توسعه گردشگری در روستاها و نقاط شهری دور موثر باشد.

موسوی به راه اندازی اقامتگاه بوم گردی در روستای کارون اشاره کرد و گفت: پیشتر این روستا با نرخ بیکاری بالا ناشناخته بود که با ایجاد ۱۲ اقامتگاه بوم‌گردی، این روستا به یک مرکز گردشگری تبدیل شد و باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی گردید و امیدواریم در این منطقه نیز چنین ساختاری ایجاد شود.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی در این نشست به ظرفیت های گردشگری آبادان اشاره کرد و گفت: شهرستان آبادان به واسطه رودخانه‌های اروند، کارون و بهمشیر از ظرفیتهای خوبی برخوردار است.

محمد مولوی اجرای طرح تاکسی آبی در منطقه  به عنوان ظرفیت مناسب اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه گردشگری یک صنعت بین المللی است و در شهرهای آبادان و خرمشهر ظرفیتهای ایده آلی در بخش گردشگری دارند، طرح تاکسی آبی می تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر باشد.
وی زمین گلف آبادان را از دیگر توانمندی‌های گردشگری منطقه معرفی کرد و گفت: این زمین دارای مجوز بین المللی است و سالهاست که بدون استفاده مانده و باید با تلاش دستگاه‌های ذیربط احیا شود.

وی به ضرورت بوم‌گردی در روستاهای آبادان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز باید وام‌هایی در اختیار روستاییان قرار گیرد تا از ظرفیت های این بخش بهره برداری شود.
مدیر عملیات پالایشگاه آبادان در این نشست گفت: باشگاه قایقرانی آبادان تا زمانی که باشگاه بود میراث فرهنگی آبادان بود اما به واسطه طرح ساحل سازی اروند صغیر از بین رفت و متاسفانه منطقه آزاد اروند برای اجرای طرحها  در منطقه تحت امر نفت هماهنگی لازم را ندارد.

ناصر گودرزی با بیان اینکه به دنبال اخذ مجوز راه اندازی زمین‌های گلف شرکت پالایش نفت آبادان هستیم افزود: سال های گذشته امور آب منطقه کانالی در زمین های گلف شرکت پالایش نفت آبادان احداث کرد که به واسطه آن بخش عمده این زمینها از بین رفت به همین دلیل به دنبال بازسازی مجدد این زمین ها هستیم.

وی در خصوص منطقه گردشگری تانک فارم هم گفت: ۲۴۰ هکتار در زمان وزیر وقت بدون هیچ ریالی از شرکت پالایش نفت جدا شد و به نام کشتیرانی و پس از آن منطقه آزاد زده شد بدون اینکه طرح گردشگری در آن اجرا شود.

گودرزی درخصوص مسجد رنگوینی‌ها نیز توضیح داد: سند این مسجد به نام شرکت پالایش نفت است و اگر قرار باشد اراضی و املاک به نام این شرکت باشد ولی بهره بردار ما نباشیم قطعا دستگاه نظارتی ایراد خواهند گرفت که حل و فصل این مسئله باید در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: : آبادان  در بخش توسعه گردشگری و زیرساختهای آن بسیار ضعیف است و اگر هتل آبادان که پیشتر محل اداری منطقه آزاد اروند بود راه اندازی شود می تواند در جذب توریسم موثر باشد.

مدیر عملیات پالایشگاه آبادان ادامه داد: در مجموعه مسکن مهر آبادان بیش از پنج هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی ساخته شده و کمتر از ۲ هزار واحد آن بدون استفاده است که با بودجه دولتی ساماندهی نمی شوند و ضروری است برای جذب سرمایه گذار جهت استفاده از هتل آپارتمان آن  اقدام شود زیرا  سالانه هزاران نفر از نقاط مختلف برای شرکت در مراسم تاربعین و راهین نور به این منطقه سفر می کنند و در صورت وجود اقامتگاهها در این منطقه زائران کربلای معلی استقبال بیشتری خواهند کرد.

معاونت گردشگری منطقه آزاد اروند هم در این نشست گفت: صنعت گردشگری یکی از مباحثی است که می تواند شهرهای آبادان و خرمشهر و منطقه آزاد اروند را رونق اقتصادی مجدد بخشد .

قدرت اله طمیمیان افزود: ما باید ظرفیت‌ها و مسایل جدید را برای رونق اقتصادی شهرستان های آبادان و خرمشهر تعریف کنیم.

وی افزود: برای راه اندازی بخش تاکسی آبی به جهت استفاده از ظرفیت‌های متفاوت در منطقه و جلوگیری از موازی کاری کارگروهی متشکل از نمایندگان فرمانداری، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری ، منطقه آزاد اروند، شهرداری و بنادر  تشکیل شود تا بر روند آن نظارت داشته باشند.

طمیمیان تصریح کرد: در رابطه با زمین گلف مطالعاتی در این خصوص انجام شده و اگر شرکت پالایش این اراضی را با کاربری قبلی احیا کند ما مطالعات را در اختیار این شرکت قرار خواهیم داد.

وی گفت: همه اراضی در اختیار نیروی انتظامی و یا شرکت پالایش نفت است و تمایلی به مالکیت نداریم بلکه می خواهیم این زمین ها از ظرفیت راکد به فعال تبدیل شوند.

طمیمیان ادامه داد: زمین تانک فارم به عنوان شهر هوشمند در نظر گرفته شده و هم اینک ۲ سرمایه گذار برای سرمایه گذاری این زمین ها طرح های خود را به منطقه آزاد اروند ارائه داده اند.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود هتل آبادان در حوزه سلامت و یا دهکده سلامت و یا در نهایت هتل بیمارستان استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha