۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۵
کد خبرنگار: 3138
کد خبر: 84395248
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزیدگان جشنواره استانی آواها و نواهای محلی در کوهرنگ معرفی شدند

شهرکرد - ایرنا - دومین جشنواره آواها و نواهای محلی و بومی چهارمحال و بختیاری با معرفی برگزیدگان در شهرستان کوهرنگ پایان یافت.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در آیین اختتامیه دومین جشنواره استانی آواها و نواهای محلی و بومی با بیان اینکه آداب‌ و رسوم و سنت‌های باقی‌مانده از گذشتگان بخش‌های گمشده زندگی بشر امروزی در دنیای مدرنیته هستند، گفت: جوامع کنونی در جست‌وجوی این سنت‌ها و آیین‌ها برآمده‌اند چرا که این سنت‌های کهن، حس آرامش، نشاط و اصالت را در وجود خود دارند و نیاز جامعه را پاسخ می‌دهند.

ابراهیم شریفی افزود: سرزمین چهارمحال و بختیاری سرشار از آداب‌ورسوم و خرده‌ فرهنگ‌هایی است که هر کدام در جای خود دارای ارزش و مقام بالایی است و قوم بختیاری به عنوان یکی از اقوام مهم کشور مجموعه‌ای از این فرهنگ‌های اصیل را داراست.

وی تصریح کرد: اگر به خرده‌فرهنگ‌ها و کارکردهای مثبت آن‌ها در جامعه توجه شود می‌توانند نقش خود را به عنوان عامل اتحاد و همدلی به‌خوبی ایفا کنند.

شریفی آواها و نواها را از جمله آیین‌ها و سنت‌هایی دانست که علاوه بر ایجاد اتحاد، تعاون و همیاری را نیز گسترش می‌دهند و به نشاط اجتماعی کمک می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری همچنین با اشاره به رونمایی از کتابت قرآن کریم اثر مرحوم سید شاه محمد دادور در حاشیه آیین اختتامیه جشنواره آواها و نواهای محلی استان گفت: آنچه مهم است قرآن و پایداری آن است و به زودی برای چاپ این اثر از سوی این اداره اقدامات لازم انجام خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، کوهرنگ، فارسان و کیار در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین در سخنان کوتاهی به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند در بسیاری از آیات قرآن هدف از نزول این کتاب آسمانی را بیان کرده است و از مردم می‌خواهد که خودسازی و تزکیه نفس و همچنین رعایت تقوی الهی را در پیش گیرند.

قدرت الله حمزه افزود: میزان حسابرسی به اعمال انسان قرآن کریم است و عمل هر فردی بر این مبنی که تا چه اندازه به دستورات قرآنی نزدیک بوده است، سنجیده خواهد شد.

وی بر توجه مسوولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به چاپ کتابت قرآن کریم اثر شاه محمد دادور تاکید کرد.

فرماندار شهرستان کوهرنگ نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این آیین با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار و منحصر به فردی دارد که باید شناخته شده و به آن توجه شود، گفت: کوهرنگ در میان شهرستان‌های بختیاری کشور از معدود شهرستان‌هایی است که مردمان هر ۲ شاخه هفت لنگ و چهار لنگ در آن حضور دارند و از این رو از نظر فرهنگی غنای بیشتری دارد.

مرتضی زمانپور افزود: داشته‌های فرهنگی و طبیعی ایل بختیاری قابل توجه است که باید برای مستندسازی آن‌ها تلاش مضاعفی صورت بگیرد.

وی به همنوایی آواها و نواهای ایل بختیاری با لحظات مختلف زندگی مردم این ایل اشاره و تصریح کرد: از دستگاه‌های فرهنگی به ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود برای حفظ یادگارهای فرهنگی و مستندسازی سنت‌ها و آیین‌های گذشتگان برنامه‌ریزی منسجم‌تری داشته باشد.

به گزارش ایرنا، جشنواره آواها و نواهای محلی چهارمحال و بختیاری با هدف شناسایی، تقویت و احیاء موسیقی اصیل بختیاری در بخش‌های شادی خوانی، سوگیه خوانی و آواها و نواهای حماسی در شهرستان کوهرنگ برگزار شد که در پایان این جشنواره پیمان دادور، فرشاد دادور، شهرام دادور، کورش خدادادی، جمشید بالی پور، ابراهیم عبدالهی، ذوالفقار غیبی، کورش ابوالحسنی، سالار کریمی، مائده یدالهی، کیان قاسمپور، مهدی شریفی، حسین مهری بابادی و  اسماء محمدی به عنوان برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند.

همچنین آثار ارسالی نادر زمانپور، فاطمه موسایی و یاسمن قاسمی نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha