۱۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۰
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 84397289
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صنایع خراسان شمالی به فکر تامین سوخت جایگزین باشند

بجنورد- ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک استان با توجه به کمبود و قطعی مکرر برق باید به فکر سوخت جایگزین در مواقع اضطراری باشند تا با مشکل مواجه نشوند.

به گزارش ایرنا، محمود قنبری روز پنجشنبه در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی راه‌ حل موقت برای خروج از بحران برق را اعمال محدودیت بر واحدهای صنعتی عنوان کرد و گفت: براساس دستورالعمل وزارت نیرو واحدهای صنعتی باید مصرف برق خود را تا ۹۰ درصد کاهش دهند و این دستورالعمل در خراسان شمالی نیز اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: این‌گونه دستورالعمل ها تنها برای حل مشکل کمبود برق در کوتاه مدت است ولی بایستی چاره ای اساسی در این زمینه داشته باشیم بنابراین واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک استان باید به فکر برق اضطراری باشند تا در مواقع کمبود از آن استفاده کنند.

معاون استاندار خراسان شمالی گفت: اولویت تامین برق در جهان برای مصارف  خانگی است و بعد از آن شامل صنایع می شود، بنابراین صنایع باید هر چه زودتر به فکر تامین برق باشند.

وی بیان کرد: شرایط تامین گاز صنایع خراسان شمالی نیز همانند برق است و پیش بینی می شود که زمستان سختی را در پیش داشته باشیم بنابراین صنایعی که سوخت آنها از طریق گاز تامین می شود باید از اکنون به فکر باشند.

قنبری افزود: عدم مدیریت استفاده از انرژی متاسفانه کشور را در شرایط بدی قرار داده و استفاده از انرژی های جایگزین تدبیری است که باید در گذشته اجرا می شد و اکنون باید به فکر چاره ای کوتاه مدت باشیم.

معاون استاندار خراسان شمالی ادامه داد: ساخت ۲۰ نیروگاه بزرگ راهی ایده آل برای نجات کشور از کمبود برق است که زمانبر است و در حال حاضر صنایع برای جبران این مشکل باید از ژنراتور استفاده کنند تا در تولید آنها خللی وارد نشود.

وی عنوان کرد: وقتی که شهرک های صنعتی و واحد تولیدی بزرگ احداث می شود بایستی دیزل ژنراتور برای تامین برق ضروری داشته باشند تا در مواقع ضروری از برق آن استفاده شود و در مواقع غیرضرور نیز برق را به وزارت نیرو بفروشد.

قنبری اقلیم خراسان شمالی را ظرفیتی عظیم برای تولید انرژی های تجدیدپذیر دانست و گفت: شهرستان های گرمه و جاجرم در جنوب استان ۳۰۰ روز از سال را هوایی آفتابی دارند که باید از این پتانسیل برای تولید انرژی های تجدیدپذیر استفاده کرد.

 احتمال قطعی گاز در زمستان

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه صنایع استان از اکنون به فکر تامین سوخت جایگزین گاز باشند، گفت: ماهانه در حدود ۷۰۰ تا هزار مشترک خانگی به مشترکین استان افزوده می شود و همچنان که مصرف کننده های ما رو به افزایش است تولید گاز استان ثابت می ماند.

حسن رضا میربلوکی افزود: در حال حاضر نیروگاه شیروان روزانه با پنج میلیون و ۸۸۰ هزار متر مکعب، واحدهای صنعتی مادر استان با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب و مصارف خانگی و تجاری با یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب بیشترین مصرف گاز استان را دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مصرف خانگی گاز خراسان شمالی در زمستان به ۵.۵ میلیون متر مکعب می رسد و سقف مصرف استان در این زمینه ۶ میلیون متر مکعب است پیش بینی می شود زمستان امسال با کمبود گاز مواجه باشیم و صنایع از اکنون به فکر چاره ای برای تامین سوخت باشند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی افزود: کارخانه آلومینای جاجرم و سیمان بجنورد به فکر سوخت دوم مازوت، نیروگاه شیروان هم مخازن گازوییل را پر کند تا در زمستان به مشکل برنخورند.

تاکنون به ۳۱۰ واحد صنعتی و ۱۵ شهرک صنعتی استان گازرسانی شده است که این استان در این حوزه رتبه دوم کشوری را در سال گذشته کسب کرده است و نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، پتروشیمی خراسان (بجنورد)، آلومینای ایران (جاجرم)، ریخته گری و لوله گستر اسفراین از جمله صنایعی هستند که گاز طبیعی مصرف می کنند.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در ۹ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha