نماینده مجلس:باید از تولیدات عشایر چهارمحال و بختیاری حمایت شود

شهرکرد- ایرنا- نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با ارزیابی مطلوب از وضعیت خدمات‌رسانی امور عشایر چهارمحال و بختیاری به جامعه عشایری استان گفت: زمینه‌های مولد ماندن عشایر این استان و حمایت از تولیدات آنان و جلوگیری از مصرف‌گرایی آنان فراهم شود.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری روز پنجشنبه در نشست با مدیرکل و معاونان اداره‌کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این استان به‌عنوان دومین جمعیت عشایری کشور، زمینه بسیار مطلوب و مؤثری برای توانمندسازی عشایر دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و آبخیزداری مجلس شورای اسلامی مولد ماندن جمعیت عشایری را ضروری دانست و افزود: عشایر جزو نیروهای مولد است اما مصرف‌کننده شهری نبوده‌اند ولی اکنون این امر برعکس شده است.

جعفری تصریح کرد: کمک برای عرضه مستقیم انواع تولیدات عشایر به بازار مصرف، حذف واسطه‌ها و حفظ نژادهای اصیل دام عشایر در دستور کار امور عشایر قرار گیرد.

وی یادآور شد: تامین امکانات رفاهی، ارائه انواع آموزش‌ها و حمایت و بازاریابی برای تولیدات صنایع‌دستی عشایر، از مهاجرت این قشر از جامعه به نقاط دیگر جلوگیری و به ماندگاری آنان کمک می‌کند.

جعفری اظهار داشت:‌ مناطق عشایری یکی از بهترین مکان‌ها برای جذب گردشگران است که باید بیشتر مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تنوع‌بخشی برای اشتغال عشایر در حوزه‌های باغ‌داری، زراعت و کشت گیاهان دارویی، توجه به توسعه گردشگری، حمایت از تولیدات صنایع‌دستی و کمک به بازاریابی برای فروش انواع محصولات عشایری در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد.

یحیی حسین‌پور تاکید کرد: اکنون برای فروش انواع تولیدات عشایری مشکلی وجود ندارد اما عرضه گوشت قرمز مربوط به دام عشایر با معضلاتی همراه است.

وی افزود: اداره‌کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با مشارکت شرکت توزیع نیروی برق استان در سال‌جاری ۴۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر توزیع می‌کند که از این تعداد ۵۵ پنل سهمیه شهرستان بروجن است.

حسین‌پور تصریح کرد: قیمت هر پنل خورشیدی ۱۲۰ میلیون ریال است که تمامی این پنل‌ها تولید داخل و محصول تلاش در شهرک صنعتی شهرکرد است.

وی یادآور شد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲۰۰ تن انواع نهاده‌های دامی بین عشایر شهرستان بروجن توزیع شده است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش شدید منابع آب، بهسازی چشمه‌ها و ساخت منبع‌های آب برای عشایر شهرستان بروجن مانند سبزکوه، سیبک و مناطق دیگر اجرایی شده است.

وی گفت: امسال ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر شهرستان بروجن پرداخت شده است.

حسین‌پور تاکید کرد: ماهانه یک‌هزار کیسه آرد بین عشایر شهرستان بروجن توزیع می‌شود.

وی افزود: به‌دنبال استمرار خشکسالی‌ها، کمبود منابع آب و نبود علوفه و آذوقه، اکنون برخی عشایر مجبورند بعضی از دام‌های مولد خود را بفروشند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۱۵ هزار نفر جمعیت عشایری دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۳۵۶ نفر در شهرستان بروجن مستقر هستند.

بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha