۱۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبرنگار: 1460
کد خبر: 84397855
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

۱۸تیرماه یادآور سالروز ثبت جهانی یزد در یونسکو

۱۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 84397855
محمد رضا دشتی اردکانی
۱۸تیرماه یادآور سالروز ثبت جهانی یزد در یونسکو

یزد - ایرنا - ۱۸ تیرماه یادآور روز بزرگی برای یزدی هاست، روزی که در آن، بخشی از شهر تاریخی یزد به مساحت حدود ۲۰۰ هکتار در فهرست سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسید و به عنوان میراث مشترک بشری به جهانیان معرفی شد.

آنچه باعث شد تا نام یزد در گستره میراث جهانی، درخشان باشد، صرفا معماری، بافت تاریخی و کالبد خشت و گلین آن نیست، بلکه در ورای این معماری باشکوه و شهرسازی منحصر به فرد، جانمایه و روحی جریان دارد که تمامی خلقیات و شکوه سبک زندگی ساکنان صبور و بردبار را در خود متجلی ساخت.
مردمان یزد، از پس قرن ها زیستن در پهنه ای که از مهر و طبیعت و سخاوت آن به دور بود، در نهایت سخت کوشی و قناعت، درمسیر همزیستی با بیابان های خشک و تشنه، به هنر زیستن متعالی دست یافتند و توانستند در پناه فرهنگ غنی و سرمایه اجتماعی بی بدیل شان که آمیخته ای از هنر زیستن مجاهدانه و پرستش آگاهانه الهی است شهره آفاق شوند.
ثبت جهانی شهر یزد، نمادی از اندیشه و نگرش جهانی مردمان این دیار و توانایی زیستن در بیابات بر محور کاریز ها، بادگیرها، ساباط ها و آب انبارها و تجلی ایمان به خدای یگانه تا بلندای گلدسته های مساجد کهن این دیار و دیگر پرستشگاه های یکتاپرستان جلوه ای از همزیستی مسالمت آمیز ادیان الهی در طول تاریخ و رواداری و مدارای مبتنی بر به رسمیت شناختن سلایق و باورهای گوناگون است.

۱۸تیرماه یادآور سالروز ثبت جهانی یزد در یونسکو


افتخارم این است، رییس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با تبریک مجدد سالروز ثبت جهانی شهر یزد، عهد خود بر پاسداری از میراث فرهنگی منحصر به فرد این دیار را تجدید کنم و بر حمایت و همراهی همه بخش های دولتی و غیردولتی در مسیر توسعه و رونق گردشگری استان تاکید کنم و این مهم را همواره به عنوان راهکاری برای معرفی هرچه بهتر فرهنگ غنی و اصیل یزد به جهانیان به شمار آورم.ا

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی ، فرهنگی و طبیعی دارد که از این تعداد تاکنون، حدود یکهزار و ۹۰۰  اثر آن به ثبت ملی و پنج اثر هم در فهرست میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید که شامل ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد مشیر و دهنوست  که نام این استان تاریخی را بیش از پیش در جهان پرآوازه کرد که بعد ونیز ایتالیا، دومین شهر تاریخی جهان است که بافت قدیم آن که ۷۵۰ هکتار وسعت دارد  ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ ، حدود ۲۰۰ هکتار آن به دلیل ارزش تاریخی در یونسکو ثبت جهانی شد.

یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد نخست گردشگران خارجی است و این مهم، گردشگری را به عنوان یکی از محورهای توسعه استان قرار داد. 

کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید. 

بافت تاریخی یزد به  مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید و تهیه اسناد و مدارک اولیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از سال ۱۳۸۹ در دستور کار قرار گرفت و پیگیری های جدی برای ثبت جهانی آن از سال ۱۳۹۴ با ارسال پرونده به یونسکو شکل رسمی به خود گرفت.
در این سال، محدوده بافت تاریخی شهر یزد برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد تا به‌ عنوان نخستین بافت تاریخی زنده یک شهر از سوی جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.
یونسکو، شهر یزد را منحصر به فرد، استثنایی و نمایانگر یک سنت فرهنگی و تمدنی ارزشمند معرفی کرد که نمونه برجسته‌ای از محل زندگی سنتی انسان در قالب یک فرهنگ هماهنگ و همسو و تعامل‌گونه با محیط زیست است که تحت تأثیر تغییرات غیرقابل بازگشت و آسیب‌پذیر است و مردمان این دیار به خوبی در طول قرن‌ها همسو با طبیعت، زندگی کرده و فرهنگی غنی و پایدار را پدید آورده‌اند.

نماینده اردکان در مجلس یازدهم  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha