سه میلیون و ۶۰۵ هزار راس دام در  آذربایجان غربی پلاک کوبی شد

ارومیه-ایرنا- مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سه میلیون و ۶۰۵ هزار راس دام سبک و سنگین در استان برای جلوگیری از قاچاق پلاک کوبی و هویت گذاری شد.

علی بستانچی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه میلیون و ۲۱۱ هزار راس گوسفند، حدود ۳۱۸ هزار راس گاو و هفت هزار و ۵۶۶ راس گاو میش، ۶۸ هزار و ۴۰۷ راس بز و ۸۱ نفر شتر در استان تا کنون پلاک کوبی شده است.

وی بیان کرد: طرح هویت گذاری دامها از سال ۱۳۹۷ آغازشده بود که از استقبال خوبی برخوردار نبود و به دلیل اینکه از اواسط سال ۱۳۹۹تحویل نهاده به دامدار منوط به پلاک کوبی شد، شاهد مشارکت دامداران و پیشرفت زیادی در امر پلاک کوبی دامها بودیم.

وی با قدردانی از مجریان طرح پلاک کوبی و معاونت بهبود تولید دامی سازمان،به رتبه سوم استان در کشور در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: تا پایان شهریور کل دامهای استان هویت گذاری می شوند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: در بخش گوسفند و بره ۹۹ درصد و در گاو های استان ۸۰ درصد پلاک کوبی ها محقق شده است.

وی با اعلام امار پلاک کوبی اتحادیه ها گفت: بیشترین آمار پلاک کوبی شده در استان متعلق به اتحادیه های دام و طیور و کمترین آن به صندوق بیمه کشاورزی است و میانگین کل پلاک کوبی استان ۸۹ درصد است.

بستانچی گفت: با همکاری تمامی مجریان طرح ،تا پایان شش ماهه اول سال جاری کل دامهای استان پلاک کوبی شوند.

وی اظهار کرد: پلاک ۱۵ رقمی به عنوان کد ملی و شناسنامه دام محسوب می‌شود و تمامی هزینه های پلاک زنی به عهده دامدار است و دامی که پلاک زده می‌شود، باید اطلاعات آن در سامانه هویت وزارت جهاد کشاورزی ثبت شود. 

هم اکنون طبق آمار موجود بیش از سه میلیون و ۸۶۳ هزار راس دام سبک و  ۵۱۳ هزار و ۱۲۱ راس دام سنگین در استان وجود دارد.

آذربایجان غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز با ترکیه، عراق و نخجوان دارد که همین امر موجب شده، یکی از استان های درگیر با قاچاق به ویژه قاچاق احشام باشد.

سالانه هزاران میلیارد ریال کالای قاچاق از جمله احشامی که قاچاقچیان قصد انتقال آنها به خارج از کشور را دارند، در آذربایجان غربی کشف می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha