احتمال قرمز شدن وضعیت کرونایی تا آغاز تزریق واکسن ایرانی کرونا در قم

قم- ایرنا- آغاز تزریق واکسن ایرانی کرونا، افزایش تعداد بیماران بدحال کرونایی، صعودی بودن روند کرونا، اختصاص بیمارستان فرقانی به بیماران کرونایی، تشدید نظارت بر اصناف، احتمال تبدیل وضعیت کرونایی قم از نارنجی به ‌قرمز و نگرانی در این زمینه، از جمله اخبار یک هفته گذشته کرونایی در استان قم بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت بیماران کووید ۱۹ در استان قم، گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۸ تیرماه جاری، ۱۱۸ بیمار با علایم کرونا مثبت به‌صورت سرپایی پذیرش شدند.

محمدرضا قدیر افزود: در این مدت ۷۹ بیمار جدید در زمینه مذکور در مراکز درمانی استان قم بستری و ۵۶ بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲ نفر به علت کرونا در استان قم فوت شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «نارنجی» است، بیان کرد: ۳۲۱ بیمار به علت بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی قم بستری که ۴۸ نفر از آن‌ها بَدحال هستند.

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد ۶۹ هزار و ۷۳ دوز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته یک هزار و ۴۶۹ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۳۴۳ مورد آن مثبت بوده است.

تزریق واکسن ایرانی کرونا در قم آغاز شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: تزریق واکسن ایرانی برکت در قم آغاز شده و با قدرت ادامه می‌یابد.

سیامک محبی در این زمینه بیان کرد: گروه‌های سنی ۶۸ و ۶۹ سال و بالاتر به مجموعه افراد تزریق واکسن اضافه شده‌اند که از این طریق از تجمع جلوگیری کرده و به‌مرور زمان دیگر گروه‌های سنی نیز اضافه خواهند شد.

وی افزود: واکسن فقط به افرادی تزریق می‌شود که مراقبین سلامت پایگاه‌های بهداشتی با آن‌ها تماس گرفته باشند و ازاین‌رو افرادی که با آن‌ها تماس گرفته نشده به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تزریق واکسن برای دیگر گروه‌های سنی نیز به‌زودی در قم انجام می‌شود.

تعداد بیماران بدحال کرونایی قم در حال افزایش است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با هشدار نسبت به گسترش نوع جدید ویروس کرونا، گفت: تعداد بیماران ICU و بدحال در حال افزایش است.

قدیر در حاشیه بازدید از بیمارستان امیرالمومنین(ع)، با تاکید بر اینکه جوانان و افراد میان‌سال در بستری‌شدگان کووید ۱۹ در موج اخیر قابل توجه است، افزود: درگیری جوانان و میان‌سالان در پیک کرونایی مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: مردم در صورت بروز علائم مشکوک سرماخوردگی یا گوارشی خود را قرنطینه کرده و از حضور در محل کار و اجتماعات خانوادگی و دورهمی اجتناب کنند.

وی با تاکید بر مراجعه زودهنگام افراد مشکوک به مراکز درمانی، خاطرنشان کرد: مراجعه دیرهنگام، ابتلای خانوادگی و کم شدن سن بستری‌شدگان نکات بارز و مشهود پیک اخیر است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، با وجود اینکه کادر درمان با خلوص و تمام قوا در حال خدمات‌رسانی به شهروندان قمی هستند، لیکن خستگی در وجودشان محسوس است.

روند کرونا در قم صعودی و نگران‌کننده ‌است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با ابراز نگرانی از روند افزایش کرونا در این استان، گفت: روند بیماری کرونا در قم صعودی است و میزان بستری‌ها به حدود ۳۰۰ بیمار افزایش یافته ‌است.

قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس این استان، افزود: نوع جدید کرونا جوانان را نیز درگیر می‌کند و در مدل جدید این بیماری، درگیری ریه قابل توجه و متفاوت است.

وی با بیان اینکه شاهد وقوع پیک جدید بیماری در کشور هستیم، اظهار داشت: نوع دلتای ویروس کرونا از استان‌های جنوبی به سمت مرکز کشور در حال چرخش و انتقال است.

وی افزود: در پیک قبلی کرونا مدیریت خوبی در استان انجام شد که از مردم عزیز و کادر بهداشت و درمان که همکاری خوبی داشتند قدردانی می‌کنم و امیدواریم که در این پیک نیز شاهد همدلی و هم‌افزایی باشیم.

قدیر ادامه داد: در پیک دوم کرونا، تقویت خاکریز دوم مبارزه با کرونا یعنی پایگاه‌های بهداشتی در اولویت است و باید در این زمینه با تمام توان کوشید.

وی تاکید کرد: سیاست‌های دانشگاه علوم پزشکی، سلامت‌محور بوده و باید به دور از مسائل حاشیه‌ای در راستای رفع مشکلات و ارتقای سلامتی مردم گام برداریم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه، تامین اکسیژن بیمارستان‌های استان را اولویتی ضروری دانست و گفت: با توجه به روند افزایشی بیماران بستری کرونایی در قم، نیاز است که اکسیژن مورد نیاز بیمارستان‌های استان به‌سرعت تامین شود.

بابک فرزین نیا با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قم، افزود: کمیته تامین اکسیژن پایدار برای بیماران در مراکز درمانی، مجدد فعالیت خود را آغاز کرده است که در این کمیته، مشکلات تامین اکسیژن به‌صورت مستمر پایش و برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اثربخشی و اهمیت اکسیژن در دوران بیماران کرونایی، تامین پایدار آن از اهمیت بسیاری برخوردار است که این معاونت می‌کوشید در راستای تامین آن‌ها گام بردارد.

فرزین‌نیا، افزود: کمیته تامین اکسیژن در پیک‌های قبلی شیوع کرونا در این استان فعالیت‌های بسیار خوب و اثرگذاری داشت و تجربه بسیار خوبی را ثبت کرد که امیدواریم این تجربه موفق در این پیک نیز ادامه یابد.

بیمارستان فرقانی قم بار دیگر به بیماران کرونایی اختصاص یافت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به روند افزایش بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این استان، گفت: بیمارستان فرقانی قم بار دیگر برای پذیرش بیماران کرونایی اضافه شد و سایر بیمارستان‌های استان نیز در آماده‌باش قرار گرفتند.

محمود پرهام در جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس در قم، افزود: همچنین مرکز بستری موقت در بیمارستان‌های کامکار و امیرالمومنین(ع) دایر بوده و بیماران کرونایی بدون بستری دائم می‌توانند در این مراکز مداوا شوند.

وی با بیان اینکه تامین اکسیژن برای بیماران کرونایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: به دلیل اهمیت بسیار بالای تامین اکسیژن برای این بیماران، تمام هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شده است تا بیمارستان‌ها بدون اکسیژن نباشد.

پرهام، روند افزایش مبتلایان به کرونا در این استان را نگران‌کننده دانست و ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در قم، شاهد افزایش روزانه بیماران هستیم؛ ازاین‌رو انتظار کادر درمان از عموم مردم اهتمام جدی‌تر در رعایت دستورات بهداشتی است.

کارشناسان علوم پزشکی قم در خصوص ویروس دلتا اطلاعات دقیقی ارائه کنند

فرماندار قم با اشاره به ‌شیوع ویروس دلتا در سطح جامعه، گفت:کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت و درمان قم در خصوص ویروس دلتا اطلاعات دقیقی را به مردم ارائه دهند.

مرتضی حیدری در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم، افزود: اطلاعات لازم در خصوص ویروس دلتا که ترکیبی از ویروس آفریقایی و هندی است، به‌خوبی منعکس نمی‌شود، ازاین‌رو مردم باید درک درست و دقیقی از این ویروس پیدا کنند.

وی همچنین توسعه واکسیناسیون کرونا را ضروری دانست و گفت: همچنان در میان مردم در رابطه با واکسیناسیون شک و شبهه وجود دارد، و به همین علت خیلی از افراد از واکسیناسیون استقبال نمی‌کنند.

وی واکسیناسیون را تنها چاره برای جلوگیری از مرگ‌ومیر کرونایی توصیف کرد و گفت: تغییر ادبیات و تکیه بر باورهای اعتقادی و ایدئولوژیکی می‌تواند مردم را در همراه‌سازی با این موضوع مجاب کند.

حیدری همچنین تصریح کرد: اگر با این رویکرد در حوزه اطلاع‌رسانی پیرامون این بیماری پیش برویم، مساعدتمان از روحانیان به‌ویژه در مساجد چند برابر خواهد شد آن‌ها به کمک ما خواهند آمد و این امر در توجیه مردم و همراه سازی آن‌ها خیلی موثر واقع خواهد شد.

وی با بیان اینکه پس از گذشت بیش از یک سال مقابله با این ویروس، همه باور داریم که مهم‌ترین مساله پیشگیری است، گفت: در پیشگیری بحث اطلاع‌رسانی و مباحث فرهنگی در صدر اولویت‌هاست و برای مجاب کردن جامعه اگر بر باورها تکیه کنیم، موفقیت آسان‌تری را به‌ دست خواهیم آورد.

وی ادامه داد: اگر روحانیان در مساجد به کمک ما بیایند، می‌توانیم از فضاهای موجود توسط بسیج نیز بهره‌مند شویم و فضای مجازی را هم تحت تاثیر قرار دهیم.

فرماندار قم از برگزاری جلسه‌هایی با نیروی مقاومت بسیج استان خبر داد و گفت: تحولی دیگر را در راستای یاری رساندن بسیج و هلال‌احمر که هر دوی این نهادها نیز تا به‌حال زحمت کشیدند، رقم خواهیم زد.

وی با تاکید بر احتیاج دستگاه‌های بهداشتی و اجرایی استان به ‌مساعدت بسیج، اضافه کرد: بسیج در این مقطع، می‌تواند در حوزه نظارتی بازوی مهمی برای حوزه بهداشت و درمان باشد.

نظارت بر اصناف و ادارات قم تشدید می‌شود

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم از تشدید نظارت بر کلیه مشاغل و اصناف خبر داد و گفت: این نظارت‌ها با استفاده از ظرفیت ۶۰ بازرس انجام می‌شود.

نرگس جعفری در این زمینه افزود: نظارت و بازرسی از فعالیت اصناف و ادارات در تمام مناطق استان قم انجام می‌شود؛ در این راستا نظارت از مشاغلی نظیر اغذیه‌فروشی‌ها، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، اماکن بین‌راهی و هتل‌ها به عهده اکیپ‌های بهداشت محیط و کنترل مشاغلی مانند ادارات، بانک‌ها، آموزشگاه‌ها، گیم نت‌ها و  دفاتر پیشخوان به بازرسین بهداشت حرفه‌ای محول شده است.

وی با بیان اینکه از یکم الی  ۱۵ تیرماه بیش از ۵ هزار مورد نظارت و بازرسی از اصناف و ادارات این استان انجام شده است، ابراز امیدواری کرد: با تشدید این اقدامات شاهد افزایش رعایت نکات بهداشتی و کاهش آمار ابتلا به کرونا در سطح استان قم باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به الزامات قانونی در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در مدت مذکور بیش از یک هزار و ۴۰۰مورد تذکر کتبی و شفاهی برای واحدهای صنفی و نهادها صادر شده است و ۷۹ واحد صنفی متخلف به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی و دستورالعمل‌های ابلاغی پلمب و از فعالیت آن‌ها تا پایان محدودیت‌ها جلوگیری شده است.

مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم به ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه ۳ و ۴ در شرایط نارنجی کرونایی اشاره کرد و افزود: در راستای جلوگیری از فعالیت گروه‌های شغلی و کاری دسته ۳ و ۴ آموزشگاه‌ها و گیم نت‌ها در دستور کار ناظران بهداشت حرفه‌ای قرار دارد و در همین راستا ۸ آموزشگاه تعطیل و از فعالیت گیم نت‌های فعال نیز جلوگیری شده است.

احتمال تبدیل وضعیت کرونایی قم از نارنجی به ‌قرمز زیاد است

استاندار قم گفت: متاسفانه با توجه به اینکه شرایط کرونایی استان‌های هم‌جوار قم چندان مساعد نیست، احتمال تبدیل وضعیت کرونایی قم از نارنجی به‌ قرمز زیاد است.

بهرام سرمست در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم، افزود: تدابیر لازم به‌منظور پیشگیری از وقوع چنین وضعیتی اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: باید نظارت‌های بهداشتی را تشدید و از مردم نیز خواهش کنیم که همانند گذشته پروتکل‌ها را رعایت کنند تا وارد موج جدید نشویم.

وی خاطرنشان کرد: ما به دلیل محدودیت‌هایی که برای مردم وجود دارد، شرمنده آن‌ها هستیم، اما در صورت شیوع خیز جدید بیماری ناچار به ‌اعمال مجدد محدودیت‌ها خواهیم بود.

سرمست با اشاره به ‌اهتمام جدی مدیریت استان برای جلوگیری از موج جدید کرونا یادآور شد: در سایه این تلاش‌ها به دنبال این هستیم که با کمترین اعمال محدودیت بیشترین نتیجه را بگیریم، و از ابتلای بیشتر مردم، گرفتاری‌ها و فوتی‌ها جلوگیری نماییم.

وی با ارائه تذکر به‌ اداره‌ها و مسئولان استانی در مورد دقت و مراقبت لازم برای رعایت حداکثری مقررات بهداشتی بیان داشت: در رابطه با واکسیناسیون نیز برای تشویق مردم و ارائه واکسن به آن‌ها پیگیری‌های جدی صورت گیرد.

وی بیان کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت نیز این مساله را در کمترین فرصت دنبال نموده و واکسیناسیون گروه‌های هدف را آغاز کنند. دستورات بهداشتی باید با دقت اجرایی شود

دستورات بهداشتی باید با دقت اجرایی شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی در جلسه هیات رئیسه این دانشگاه، گفت: ویروسی که در حال چرخش در کشور است، بیشتر مربوط به ویروس دلتا است که سرایت بسیار بالایی دارد و لازم است شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌درستی اجرا شود.

قدیر افزود: در چند روز گذشته شاهد اوج‌گیری مجدد کووید ۱۹ در استان هستیم و بستری روزانه ما به حدود ۶۰ نفر رسیده است که ادامه این روند قم به رنگ قرمز کرونایی تبدیل می‌شود.

وی، اولویت اصلی دانشگاه علوم پزشکی استان قم را حفظ سلامتی مردم عنوان و خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که شاهد پیک بزرگی نباشیم تا کمترین آسیب برای سلامت مردم و اقتصاد ایجاد شود.

مردم قم منتظر واکسن کرونای ایرانی هستند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم، با بیان این‌که استقبال از واکسن کرونای ایرانی نسبت به نمونه خارجی آن در این استان بیشتر است، گفت: مردم قم منتظر واکسن کرونای ایرانی هستند و این موضوع به اطلاع مسئولان وزارت بهداشت نیز رسیده است.

بیژن سلیمان‌پور در پنجاهمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی قم در سالن کرامت استانداری، با اشاره به قرار گرفتن قم در وضعیت نارنجی کرونایی، افزود: با وجود الزام ادارات قم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی متاسفانه شاهد هستیم که رعایت آن‌ها توسط برخی مدیران بی‌توجهی شده است.

وی، با تاکید بر اهمیت آغاز برنامه‌ریزی با هیات‌های عزاداری استان پیرامون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام ماه محرم و صفر، افزود: از امروز باید دستورالعمل‌های بهداشتی به هیات‌های عزاداری و مساجد داده شود چرا که تاخیر در این زمینه موجب بی‌اثر شدن برنامه‌ها می‌شود.

وی عادی انگاری شرایط کرونایی را نگران‌کننده است، گفت: از رسانه‌های استان انتظار داریم همان‌گونه که تاکنون در موضوع کرونا و الزام رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌خوبی عمل کرده‌اند، با توجه به ورود نوع جدید ویروس کرونا به کشور این روند را با  تولیدات خلاقانه ادامه دهند.

سلیمان پور سیاه‌نمایی و خودکم‌بینی را از جمله حربه‌های رسانه‌ای دشمن علیه ملت ایران دانست و افزود: یکی از سناریوهای دشمن ایجاد تشدد در جامعه است به همین دلیل رسانه‌های استان ضمن پیگیری مطالبات مردم از مسئولان باید با دقت در این زمینه عمل کنند تا وحدت و اقتدار ملی آسیب نبیند.

وی ادامه داد: بنده به‌عنوان مسئول شورای اطلاع‌رسانی استان از همه رسانه‌های قم می‌خواهم که وارد مطالبه‌گری جدی از مسئولان شده و با نقدهای سازنده خود، ضمن پیگیری مطالبه‌ها و مشکلات مردم، موجب پاسخگویی مسئولان را بیش از پیش فراهم کنند.

نگران ورود قم به ‌وضعیت قرمز کرونایی هستیم

استاندار قم گفت: با توجه به ‌این‌که قم یک استان زائرپذیر است و مناسبت‌ها و تجمع‌های زیادی داریم، نگران هستیم که به ‌وضعیت قرمز کرونایی دچار شویم.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: شهروندان دقت کنند و مسئولان نیز نظارت جدی داشته باشند که از نارنجی به قرمز نرسیم.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش ارائه شده در ستاد کرونا موج پنجم کرونا در کشور در حال خیزش است گفت: در خصوص استان‌های جنوبی کشور به‌ویژه سیستان و بلوچستان تصمیم‌هایی گرفته شد.

وی در ادامه با اشاره به‌قرار گرفتن کل کشور در وضعیت هشدار کرونایی افزود: باید از شیوع موج جدید و روند صعودی بیماری پیشگیری کنیم.

سرمست افزود: در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جریان برگزاری آزمون سراسری نیز گزارشی داده شد، که خوشبختانه در برخی استان‌ها ۹۵ درصد و در برخی دیگر نیز ۹۸ تا ۱۰۰ درصد رعایت پروتکل‌ها صورت گرفته و یک وضعیت رضایت‌بخش و مطلوبی را داشتیم.

وی با اشاره به ‌تشدید نظارت‌ها در آستانه شروع سفرهای تابستانی، بیان داشت: طبق تصمیم ستاد ملی کرونا سفر به استان‌های نارنجی و قرمز باید محدود شود و محدودیت‌هایی که از قبل وجود داشته نیز با اعمال نظارت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: طبق اعلام ستاد ملی کرونا، ۹۲ شهرستان کشور وضعیت قرمز کرونایی پیدا کردند و ما نیز با توجه به زائرپذیر بودن قم و مناسبت‌ها و تجمع‌های زیادی که داریم، این نگرانی وجود دارد که به ‌وضعیت قرمز ورود پیدا کنیم.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha